کد خبر: ۲۱۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 18
درمان ناباروری از جمله برنامه های معاونت درمان بوده که اقدام مهمی بود که در دولت های یازدهم و دوازدهم صورت گرفت همچنین ایجاد مراکز ویژه ناباروری و تحت پوشش بیمه قرار دادن 85 درصد خدمات در این حوزه انجام شده است.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته (دوشنبه 26آذر) نشستی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار کرد، پیگیری درخواست متخصصان زنان و زایمان و انجمن مامایی ایران در خصوص رفع ابهامات موجود در مورد ماده 14 دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی محور مباحث مطرح شده در این نشست بود.

 
ارائه گزارش از روند فعالیت امور زنان و خانواده وزارت بهداشت

به گزارش شفا آنلاین:در ابتدای این نشست گزارشی توسط ساره محمدی مشاور وزیر بهداشت در امور زنان و خانواده از عملکرد آنها در حوزه زنان قرائت شد که بخشی از آن بدین شرح بود: در ارائه آماری در مورد نرخ باروری بین سال های 85 تا 90 نرخ باروری 1.8 بوده که این میزان بین سال های 90 تا 95 به 2.1 افزایش یافته است چرا که یکسری از الگوهای باروری <Fertility patterns>تفاوت پیدا کرده است همچنین تغییر در سن ازدواج و بارداری از دیگر علل آن بوده و براساس آمار بیشترین سن باروری مربوط به سن 38 و 39 سال است همچنین در روستاها سن باروری 15 و 19 سال است، آموزش حین ازدواج و تداوم آموزش زوجین در عقد و ازدواج، خدمات پس از ازدواج به ویژه در سال های ابتدایی ازدواج و تامین زیرساخت های لازم برای کلینیک های سلامت خانواده و جنسی، افزایش سلامت ازدواج، درمان ناباروری که برای آن ردیفی در بودجه سنواتی لحاظ شده است از اقداماتی بوده که در این دوره انجام شده است

.درمان ناباروری از جمله برنامه های معاونت درمان بوده که اقدام مهمی بود که در دولت های یازدهم و دوازدهم صورت گرفت همچنین ایجاد مراکز ویژه ناباروری و تحت پوشش بیمه قرار دادن 85 درصد خدمات در این حوزه انجام شده است. با پوششی که بیمه سلامت ایرانیان انجام داد بخش عمده ای از ارائه خدمات مادران و کودکان تحت پوشش قرار گرفته تا جایی که تا پایان دوره شیرخوارگی خدماتی به این نوزادان ارائه می شود همچنین مادران باردار در انجام دو مرحله رایگان سونوگرافی، دو نوبت آزمایش رایگان و انجام مراحل بعد از سونوگرافی با لحاظ 15 درصد فرانشیز بهره مند می شوند. برای تحقق شاخص های عدالت در سلامت جلساتی در ستاد زنان و خانواده تشکیل شده و تصویب شد که شامل امید به زندگی و کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان بود همچنین در ارائه پست های مدیریتی در حوزه سلامت از 11 هزار و 851 پست مدیریتی 7 هزار و 191 پست به مردان و 4 هزار و 663 پست به زنان تعلق گرفته که در رده های میانی، عملیاتی و مدیریت ارشد هستند ضمن اینکه خانم ها 39 درصد مدیران در بخش عملیاتی را تشکیل می دهند. تاکنون 2 میلیون و 100 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شده، 710 هزار نفر تحت آموزش رایگان در این حوزه قرار گرفته اند، همچنین میزان انجام عمل سزارین 6.5 درصد کاهش داشته، از سوی دیگر هزار و 800 اتاق زایمان تک نفره تخصصی ایجاد شده که کار بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم بود. همچنین 57 مرکز مهارت بالینی ویژه زایمان طبیعی ایجاد شده، 60 درصد زنان در این مراکز مشغول به کار هستند. در مورد زنانی که در بخش های مختلف حوزه سلامت مشغول به کار هستند، 48.7 درصد در هیات علمی به صورت پیمانی، 32 درصد به صورت تعهد تخصص، 39 درصد تخصص، 45.5 درصد دندانپزشکی فعالیت دارند همچنین 58 درصد از پذیرفته شدگان کنکور در رشته های پزشکی را خانم ها تشکیل می دادند. در رابطه با نحوه فعالیت وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز، در این دوره 90 درصد مبتلایان به این بیماری شناسایی شده و 90 درصد سطح انتقال ویروس کاهش پیدا کرده است.160 مرکز مشاوره رفتاری ایجاد شده همچنین 37 مرکز زنان، 104 مرکز آسیب مردان و 7 هزار مرکز درمان با متادون ایجاد شده است، همچنین برنامه های پیشگیری زنان در معرض خطر و پیگیری روند درمان مبتلایان به این بیماری و پیشگیری از انتقال این ویروس از مادر به نوزاد از دیگر برنامه های وزارت بهداشت است ضمن اینکه در شرایط کنونی 294 هزار و 459 نفر از زنان مبتلا به بیماری های آمیزشی عفونی هستند.

 

سهم عمده‌ای از ثروت وزیر بهداشت وقف شده است

در ادامه سکینه الماسی ضمن تقدیر از اقدامات وزیر بهداشت در حوزه سلامت یادآور شد: سهم عمده‌ای از ثروت وزیر بهداشت وقف شده است، ضمن اینکه وی تاکنون اقدامات کلانی در حوزه سلامت انجام داده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، در ادامه طی پیشنهاد از وزیر بهداشت خواست تا در راستای تداوم اقدامات حمایتی وی چند طرح موفق مورد تایید این وزارتخانه را به صورت پایلوت در تعدادی از بخش‌های کشور اجرا کند.

 

بیمارستان کنگان نیاز به توجه ویژه دارد

در ادامه سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان،جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون درمان ناباروری در حوزه انتخابیه‌ام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است، چرا که به دلیل وجود آلایندگی تعداد زیادی از مردان عقیم شده‌اند و در این مورد تاکنون حمایتی از سوی مسئولان صورت نگرفته است، از سوی دیگر بیمارستان کنگان نیاز به توجه ویژه دارد.

 

بیمارستان‌های تهران نیازمند مقاوم‌سازی و توسعه زیرساختی هستند

در ادامه فریده اولادقباد در بیان دغدغه متخصصان زنان و زایمان و انجمن مامایی ایران در مورد ابهامات موجود در ماده 14 دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی، گفت: هم اکنون درخواست می کنیم که این ماده از سوی وزارت بهداشت مورد بازنگری قرار گیرد و اگر ابهامی در این مورد وجود دارد، رفع شود، در غیر این صورت وزارت بهداشت باید در یک جلسه با انجمن متخصصان زنان که یا در وزارتخانه و یا فراکسیون زنان برگزار شود به این موضوع رسیدگی کند، چرا که آن ها هم در درخواست کتبی و هم شفاهی خطاب به فراکسیون زنان خواستار رفع ابهام در این بخش بوده‌اند.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در اینجا جای دارد از وزیر بهداشت به دلیل پیگیری روند اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت تشکر کنیم، اما این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که در بودجه امسال تنها 11 میلیارد تومان برای بیمه پایه سلامت در نظر گرفته شده است آن در نظر گرفته شده که نیاز است با اولویت زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و آسیب دیده اجتماعی به این موضوع ورود شود، همچنین باید برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج به خصوص بیماری پروانه‌ای ردیفی در بودجه در نظر گرفته شود، چرا که تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری‌ها در تهران و دیگر نقاط به نمایندگان مراجعه ، کمااینکه مادرانی به دلیل مشکلات اقتصادی نگران روند درمان فرزندانشان هستند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیماری‌های اوتیسم، پروانه‌ای و ام اس رو به افزایش است و این آمار در بین دختران و برخی استان‌ها همچون اصفهان شیوع بیشتری دارد، همچنین در رابطه با 100 درصد تخصیص اعتبارات برای درمان ناباروری هم لازم است که وزارت بهداشت با مجلس مکاتبه کند تا بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.

اولادقباد در ادامه در مورد اجرای ماده 101مبنی بر عدالت جنسیتی از وزیر بهداشت خواست تا از زنان توانمند و شایسته در پست‌های مدیریتی کلان و میانی استفاده کند.

 

وزارت بهداشت مانع از فروش تخمک شود

وی یادآورشد: هم‌اکنون درخواست شده که بازدیدی از موسسه رویان داشته باشیم، اما یکی از دغدغه‌های مهمی که در این حوزه وجود دارد، این است که در مطب‌های خصوصی برای اهدای تخمک اقدام می‌شود که اغلب ناشی از شرایط اقتصادی افراد بوده که از 3 میلیون تومان به بالا به این امر مبادرت می‌ورزند که این امر خطراتی همچون احتمال بروز بیماری‌های ژنتیکی یا ازدواج با محارم در آینده را به همراه دارد که باید مورد نظارت قرار بگیرد.

اولادقباد در ادامه از همکاری امور زنان و خانواده این وزارتخانه برای همکاری با سازمان‌ نظام مشاوره‌ای در حوزه ازدواج تشکر کرد، همچنین تاکید کرد که آنها گزارش خوبی در زمینه ویروس اچ آی وی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان ارائه داده‌اند.

وی تاکید کرد: در برخی مناطق حاشیه‌ای از جمله فشافویه حسن‌آباد که از آن بازدید کردیم، متخصص زنان و ماما وجود ندارد و همین امر باعث شده که میزان مرگ و میر مادران باردار افزایش پیدا کند، بنابراین لازم است که وزارت بهداشت به توزیع عادلانه نیروهای متخصص و ماما توجه ویژه‌ای داشته باشد و این نیروها در حاشیه شهرها و استان‌های کم برخوردار نیز فعال شوند تا بعد از این شاهد مرگ و میر مادران و نوزادان در این مناطق نباشیم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، بایادآوری اینکه وزیر بهداشت از جمله وزرایی است که پیوسته پیگیر مشکلات مردم است، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های تهران همچون مدارس تهران نیازمند مقاوم‌سازی و توسعه زیرساختی هستند، کما اینکه در اورژانس بیمارستان طبی کودکان چند برابر بیشتر از ظرفیتی که دارد بیمار پذیرش می‌کند و این در حالی است که این بیمارستان یکی از قطب‌های علمی محسوب می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: بیمارستان اسلامشهر از دیگر مراکزی است که وزیر بهداشت سال گذشته با تامین تجهیزات موردنیاز آن موافقت کرده بود که هنوز اعتبارات لازم بدان تخصیص پیدا نکرده، و این در حالی است که این منطقه دارای 680 هزار نفر جمعیت ساکن و 100 هزار نفر جمعیت شناور است، از سوی دیگر بیمارستان پردیس شرایط خوبی ندارد و نیازمند حمایت این وزارتخانه است./

 

30 هزار ماما تحصیلکرده در کشور وجود دارد/جرم تخمک فروشی برابر با کلیه فروشی است

حسن قاضی‌زاده هاشمی در مورد ماده 14 دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی که محل اختلاف بین متخصصان زنان و زایمان و ماماها قرار گرفته است، گفت: اگر در هر مرحله از زایمان متخصص زنان حضور پیدا کند، سهم بیشتری از دریافتی به وی پرداخت خواهد شد، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که ماماهای کنونی 16 سال تحصیل کرده‌اند و از علم کافی برای انجام عمل زایمان طبیعی برخوردار هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ماماها در سطح شهر مطب داشته و از مراحل ابتدایی بارداری تا زایمان از مادر باردار مراقبت می‌کنند و می‌توانند به راحتی هم در هنگام زایمان به وی کمک کنند، مگر اینکه خطری جان مادر باردار را تهدید کند که در این صورت باید به متخصص زنان و زایمان ارجاع داده شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی 30 هزار ماما در کشور وجود دارند، یادآور شد: بی‌تردید انجام زایمان طبیعی فقط در بیمارستان انجام می‌شود و انجام زایمان در مطب و حتی کلینیک‌های جراحی‌های محدود هم ممنوع است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشکده پرستاری مامایی علوم پایه محسوب می‌شود که پیش از این از دانشکده علوم پزشکی جدا شد و ما کار مهمی که انجام دادیم ،این بود که ماماها را به دانشکده پزشکی برگردانیم، از سوی دیگر اتاق ویژه زایمان برای فعالیت ماماها ایجاد شده است، چرا که ما باید در جهت تکریم و تقویت رشته مامایی گام برداریم.

 

وی با اشاره به مواردی که در مورد برخی بیمارستان‌ها مطرح شده بود، افزود: بیمارستان اسلامشهر حداقل تا سال آینده کار دارد، چرا که پیمانکارش تغییر کرده است، ضمن اینکه تکمیل آن همچون ملارد و قدس از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت است، همچنین در پردیس قرار شد برای تکمیل بیمارستان الغدیر 16 میلیارد بودجه گذاشته شود.

قاضی زاده هاشمی در رابطه با فروش تخمک تاکید کرد: در این مورد آئین نامه نوشتیم که باید این موضوع پیگیری شود و به قانون تبدیل شود تا مجازات سختی هم برای این اقدام در نظر بگیریم، چرا که این موضوع همچون کلیه فروشی است و تاکنون نیز وزارت اطلاعات دو باندی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند را شناسایی و متلاشی کرده است.

وی اظهار کرد: در مورد بیمه سلامت هزینه‌هایش بیش از اعتباراتی است که به آن تخصیص پیدا می‌کند و هرچه قدر هم رئیس آن صرفه جویی کند باز هم کسری می‌آورد، فرض کنیم امسال سازمان برنامه بودجه بررسی کرده این بخش به 12 هزار و 800 میلیارد تومان نیاز دارد، و این در حالی است که در بودجه برای آن 10 هزار و 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با احتساب کسری که از قبل داشته، 5 هزار میلیارد کسر بودجه خواهد داشت، ضمن اینکه تعرفه پزشکان با این تصور که تنها محدود به دستمزد پزشکان می‌شود، بدون تغییر باقی مانده است.

وزیر بهداشت افزود: این مشکل می‌تواند سه سه دلیل داشته باشد که یا ناشی از کمبود بودجه دولت است که در این صورت مردم باید هزینه آن را پرداخت کنند یا دولت باید بسته خدمات خود را کوچک کند، در غیر این صورت طبیعی است که با کمبود دارو، واکسن و تجهیزات مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: سال 93 در پی اجرای طرح تحول سلامت قرار بود 4 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اما 11 میلیون نفر بیمه شدند که این مشکلاتی را ایجاد کرده است، بنابراین در شرایط کنونی که بیمه از وضعیت خوبی برخوردار نیست باید 40 میلیون نفری که باید به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند از میان افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی انتخاب شوند، در غیر این صورت کمبود اعتبارات در این بخش به تعطیلی بیمارستان‌ها، کمبود دارو و دریافت زیرمیزی منتهی خواهد شد.

 

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: هم‌اکنون وزارت بهداشت 7 هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است، ضمن اینکه کارانه پزشکان مدت‌ها است که پرداخت نشده است و این در حالی است که این بخش مهم و حیاتی را نمی‌توان با یک بام و دو هوا مدیریت کرد.

 
وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد که با وجود تحریم‌ها توانسته‌اند حوزه دارو را به خوبی مدیریت کرده هرچند که تولیدکنندگان دارو به دلیل نرخ داروها و افزایش هزینه‌هایی که دارند گلایه‌مند هستند و این امکان وجود دارد که برخی کارخانه‌های تولید دارو تعطیل شوند./خانه ملت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: