کد خبر: ۲۱۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 18
هرگونه تغییر در میزان هورمون ها ، از جمله بارداری یا دوران قاعدگی می تواند باعث بالاتر رفتن میزان چربی پوست گردد. خانمهای سیگاری هم بیشتر از سایرین در معرض خطر آکنه هستند.آکنه می تواند زمینه ارثی نیز داشته باشد
شفا آنلاین>سلامت>عاملی که باعث ایجاد آکنه در افراد بالغ می شود، دقیقا همان عاملی است که موجب بروز آکنه در نوجوانان می شود و آن عبارت است از وجود چربی اضافه پوست<Fat over skin > و باکتری ها.

به گزارش شفا آنلاین:** هرگونه تغییر در میزان هورمون ها ، از جمله بارداری یا دوران قاعدگی می تواند باعث بالاتر رفتن میزان چربی پوست گردد. خانمهای سیگاری هم بیشتر از سایرین در معرض خطر آکنه هستند.

** آکنه می تواند زمینه ارثی نیز داشته باشد. بعضی افراد ، تا چهل یا پنجاه سالگی هم دچار این مشکل هستند.
** ولی به طور معمول آکنه با بالاتر رفتن سن کاهش و بهبود می یابد. براساس یک تحقیق، آکنه بعد از ۴۴ سالگی به ندرت مشاهده می شود و در خانم ها،با رسیدن به سن یائسگی از بین می رود.
** تا قبل از رسیدن به این سن، خوشبختانه راه های درمانی برای کنترل آکنه در بزرگسالان وجود دارد. بیشتر افراد، استفاده از چند محصول در کنار هم را مفید تر ارزیابی می کنند.
** معمولا درمان آکنه زمان بر است و بین ۴ تا ۱۲ هفته ممکن است به طول بیانجامد و لازم است شما روند درمانی خود را پیگیری کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
** ابتدا به یاد داشته باشید که تا جایی که امکان دارد به پوست صورتتان دست نزنید. دست زدن و لمس کردن پوست صورت باعث چرب شدن آن می شود و باکتری ها را برای فعالیت مخرب آماده می کند.
** دوم اینکه موهای چرب خود را دور از پوست صورتتان نگه دارید و از محصولات مراقبت از موی بدون چربی استفاده نمایید. محصولات مراقبت از موی روغنی بعد از تماس مو با پوست صورت روی پوست منتقل می شود و باعث بسته شدن منافذ پوستی می گردد.
** نکته سوم این است که باید با پوست خود با ملایمت رفتار کنید. به طور مثال، برای شستشو از مواد شوینده ملایم و به جای لیف یا اسفنج از نوک انگشتان صورت استفاده نمایید.
.
1- صورت خود را روزانه دوبار و همچنین بعد از تعریق زیاد با یک مایع شستشوی ملایم به همراه آب ولرم و نه خیلی داغ بشویید. هرگز پوست خود را اسکراب نکنید چون باعث بدتر شدن آکنه می شود.
2- قرص های ضد بارداری می تواند به خانم ها برای کنترل و کاهش آکنه کمک کند. هورمون های موجود در این قرص ها، هورمون های آندورژن را که باعث فعالیت زیاد غدد چربی پوست می شود کاهش می دهد. بااین حال در کنار مصرف این قرص ها باید یک برنامه منظم روزانه برای مراقبت از پوست جوشدار خود داشته باشید.
3- توصیه می شود از مواد آرایشی و کرم های ضدآفتاب بدون چربی استفاده کنید. استفاده از محصولات مخصوص پوست های آکنه ای و محصولاتی که منافذ پوست را مسدود نمی کنند برای این گونه از پوست ها بهتر هستند.
پنکیک ها و پودرهای صورت نسبت به کرم پودرها و فاندیشن های کرمی می تواند انتخاب بهتری باشد. در صورت استفاده از فاندیشن های کرمی از نوع بدون چربی Oil free استفاده نمایید.
4- استرس به عنوان عامل موثر در ایجاد آکنه شناخته نمی شود. در بیشتر موارد وضع کامل برعکس است. یعنی وجود آکنه باعث ایجاد و افزایش اضطراب می شود. درمان موثر آکنه می تواند به کاهش اضطراب نیز کمک شایانی کند.

با این وجود هستند کسانی که اضطراب آکنه آنها را تشدید می کند. اگر فکر می کنید استرس باعث بدتر شدن آکنه شما می شود، می توانید با استفاده از تکنیک هایی مثل نفس عمیق یا مدیتیشن و مراقبه، سطح استرس خود را پایین بیاورید.

5- تحقیقات انجام شده هیچ رابطه ای بین خوردن شکلات، شکر و غداهای چرب و ایجاد آکنه نشان نمی دهد. اما اگر خوراکی خاصی وضعیت آکنه شما را بدتر می کند از خوردن آن اجتناب کنید.
6-کرم های حاوی بنزویل پراکسید Benzoyl Peroxide، اسید سالیسیکSalisic Acid یا آلفا هیدروکسی اسید Alpha-Hydroxy Acid جزء ابتدایی ترین محصولات درمانی آکنه هستند. شما می توانید این کرم ها را بدون نسخه پزشک هم تهیه کنید. رتینوییدRetinoidsکه کرمی است با پایه ویتامین A هم می تواند برای باز کردن منافذ بسته پوست مفید باشد.

پزشک آنلاین
دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: