کد خبر: ۲۱۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 16
سوانحی نظیر تصادفات اتومبیل و یا ضرب دیدن ستون مهره‌ها که موجب آسیب به اعصاب می‌شوند و تومورهای خود عصب سیاتیک که البته بسیار شایع هستند. در برخی موارد هم هیچ‌گاه علتی جهت بیماری سیاتیک یافت نمی‌شود
شفاآنلاین>سلامت>سیاتیک مانند هر بیماری دیگر قابل کنترل می باشد تا شخص بیمار درد کمتری را احساس کند و در انجام فعالیت های روزانه خود دچار اختلال نگردد. در این مقاله راه های ساده برای درمان سیاتیک را معرفی خواهیم کرد.

درد سیاتیک از کجا می‌آید؟

به گزارش شفاآنلاین، شایع‌ترین علت بیماری سیاتیک، بیرون‌زدن دیسک بین ‌مهره‌ای و فشار آن بر روی ریشه‌‌های عصبی است که به آن فتق دیسک‌بین‌مهر‌ه‌ای نیز گفته می‌شود. دیسک‌های بین مهره‌ای صفحاتی از جنس غضروف هستند که مهره‌ها را از هم جدا می‌کنند.

دیسک‌های سالم، ستون مهره‌ها را انعطاف‌پذیر<flexible> نگاه‌ داشته و کمک می‌کنند تا مهره‌ها بتوانند به‌راحتی بر روی هم بلغزند.

با افزایش سن، این دیسک‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و خشک و تاحدی شکننده می‌شوند. این مسئله موجب بیرون رانده‌شدن دیسک از محل خود (فتق) و فشار آن بر روی ریشه عصبی و در نتیجه بروز علائم بیماری سیاتیک می‌شود.

البته به غیر از فتق دیسک بین‌‌مهره‌ای، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد درد سیاتیک می‌شوند. مثلا تنگی ستون مهره‌ها در قسمت کمری و نیز بیماری اسپوندیلولیستزی (که در آن یک مهره به آرامی بر روی مهره دیگر و رو به جلو می‌لغزد)

می‌توانند باعث ایجاد علائم بیماری شوند. نشانگان پیریفورمیس هم نام اختلالی است که در اثر اسپاسم عضله‌ای به همین نام ایجاد می‌شود.

این عضله در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد و اسپاسم آن باعث فشار بر عصب و بروز درد سیاتیکی می‌شود. سایر علل ایجادکننده بیماری سیاتیک عبارتند از: تومورهای نخاعی که بر روی ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌کنند،

سوانحی نظیر تصادفات اتومبیل و یا ضرب دیدن ستون مهره‌ها که موجب آسیب به اعصاب می‌شوند و تومورهای خود عصب سیاتیک که البته بسیار شایع هستند. در برخی موارد هم هیچ‌گاه علتی جهت بیماری سیاتیک یافت نمی‌شود.

پرهیز از نشستن‌های طولانی

نشستن‌ های طولانی‌ مدت چه در محل کار و چه در منزل موجب فشار به ستون فقرات و آسیب به آن می‌شود. انجام برخی حرکات ایزومتریک و کششی در طول روز موجب تسکین درد در ناحیه کمر و پاها می‌شود. در صورت بازگشت علائم و تشدید آن انجام بعضی حرکات کششی در منزل بدون نیاز به پزشک دردهای این ناحیه را تسکین می‌دهد. از این‌ رو توصیه می‌شود مدت‌زمان نشستن‌ها و ایستادن های طولانی‌مدت را کاهش داده تا فشار به ستون فقرات کاسته شود.

استفاده از بالشتک‌های حرارتی

بسیاری از افراد با استفاده از بالشتک‌های حرارتی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه هر دو یا سه ساعت یک‌بار موجب تسکین دردهای سیاتیک می‌شوند. این بالشتک‌ ها قیمت چندان بالایی ندارد و در همه‌ جا قابل‌ استفاده است.

دوش آب گرم نیز از آنجا که موجب رفع گرفتگی عضلات می‌شود نیز توصیه می‌شود؛ اما اگر به دنبال گزینه مناسب‌ تری هستید استفاده از بالشتک‌های حرارتی همچنان مقرون‌ به‌ صرفه بوده و پیشنهاد می‌شود.

در مقابل افرادی هستند که برخلاف بقیه با گذاشتن پک یخ روی ناحیه درد باعث تخفیف درد می‌شوند.

کاهش التهاب

۵ الی ۱۰ درصد از افرادی که مبتلابه کمردرد هستند ممکن است دردهای ناشی از سیاتیک را تجربه کنند. افزایش سن، قد، استرس، استعمال دخانیات، نشستن‌های طولانی‌ مدت و اضافه ‌وزن نیز از دیگر عواملی هستند که ممکن است موجب درد در ناحیه کمر و پشت شوند.
بسیاری از این عوامل باعث التهاب و افزایش درد می‌شوند. ورزش، خواب کافی، عدم مصرف دخانیات و داشتن رژیم غذایی مناسب از التهاب جلوگیری کرده و موجب بهبود می‌شود.
یوگا و ورزش‌های کششی

انجام برخی حرکات موجب تشدید دردهای سیاتیک می‌شود. نشستن، برخاستن و چرخش ناگهانی ازجمله مواردی هستند که می‌توان نام برد. در مقابل نیز انجام برخی حرکات کششی و یوگا باعث تخفیف درد و درمان سیاتیک می‌گردد.

همچنین بر اساس مطالعات گوناگون در این زمینه یوگا یکی از مطمئن‌ ترین و بی‌ خطر ترین روش‌های مؤثر برای بهبود دردهای سیاتیک است.
شاید نام طب سوزن را بسیاری از ما شنیده باشیم اما طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی در واقع نوعی روش درمانی سنتی چینی است که با استفاده از سوزن‌ های بسیار کوچک و بدون درد انجام می‌شود. این روش مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا است و مطالعات بسیاری در مورد مزایا آن تاکنون انجام‌شده است و در تخفیف دردهای کمر به‌ خصوص سیاتیک بسیار مؤثر است.
ماساژ درمانی نیز همانند طب سوزنی یکی از روش‌ های بدون عمل جراحی است که موجب تخفیف درد به‌ خصوص دردهای کمر و پشت می‌شود. این روش همچنین باعث باز شدن گرفتگی عضلات و بافت‌ها، گردش خون و ترشح هورمون اندورفین می‌شود. هورمون اندورفین در کاستن درد نقش بسیار مؤثری دارد.
کایروپراکتیک اصلاحی ستون فقرات

آسیب‌ دیدگی دیسک ستون فقرات به چند دسته تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها موجب درد بیشتری می‌شوند. شکستگی و بیرون‌ زدگی این صفحات نیز به‌ مراتب موجب درد بیشتری می‌گردند.

برای پزشک دانستن نوع آسیب برای تجویز مناسب بسیار حائز اهمیت است. سیاتیک می‌تواند از طریق کایروپراکتیک تشخیص داده شود.

تصویربرداری توسط اشعه ایکس و MRI نیز برای تشخیص آسیب نخاعی به کار می‌رود. پس از تشخیص کایروپراکتور از طریق اعمال خاصی صفحات خارج‌ شده و شکسته را جا می‌ اندازد.تهران نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: