کد خبر: ۲۱۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 17
رعایت نکات بهداشتی در رابطه ی جنسی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دستگاه تناسلی و مقابله با بیماری های مقاربتی دارد
شفا آنلاین>سلامت جنسی>وقتی صحبت از بیماری‌های مقاربتی می‌شود بیشتر مردم به یاد سوزاک و سفلیس می‌افتند، اما حقیقت آن است که بیماری‌های مقاربتی شایع دیگری هم وجود دارد. در ادامه به ۷ مورد از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی می‌پردازیم.

به گزارش شفا آنلاین:رعایت نکات بهداشتی در رابطه ی جنسی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دستگاه تناسلی و مقابله با بیماری های مقاربتی دارد. وقتی صحبت از بیماری های مقاربتی می شود بیشتر مردم به یاد سوزاک و سفلیس می افتند، اما حقیقت آن است که بیماری های مقاربتی شایع دیگری هم وجود دارد. در ادامه به ۷ مورد از شایع ترین بیماری های مقاربتی <Sexually transmitted diseases>می پردازیم.

۱- کلامیدیا

ترشحات غیر طبیعی واژن و احساس خارش یا سوزش در این ناحیه، نشانه های این بیماری هستند. با این حال، بیشتر افراد مبتلا به کلامیدیا، هیچ نشانه ای از این بیماری را ندارند. مهم ترین مشکل این بیماری، منجر شدن آن به بیماری التهابی لگن است. بیماری التهابی لگن اگر درمان نشود، باعث ایجاد زخم در بافت های درون رحم و لوله های رحمی و در نتیجه نابارور شدن زنان می شود. این بیماری مهم ترین دلیل ناباروری در میان زنان است.

علاوه بر این، در دوران بارداری هم ممکن است بیماری کلامیدیا از مادر به جنین منتقل شود که این مسأله می تواند منجر به نابینا شدن کودک و ابتلای او به ذات الریه شود.

بیماری‌های مقاربتی شایع؛ نشانه‌ها و عوارض آن‌ها

۲- اچ پی وی

ویروس پاپیلوم انسانی یا همان اچ پی وی، نوعی ویروس است که از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود و می تواند هم در مردان و هم در زنان منجر به سرطان شود.

این ویروس بیش از ۴۰ نوع مختلف دارد. بعضی از انواع این ویروس عامل بسیاری از موارد ابتلا به سرطان دهانه ی رحم هستند و بعضی دیگر از انواع آن نقش زیادی در ایجاد زگیل های تناسلی دارند. گرچه بسیاری از افراد مبتلا به اچ پی وی هیچ نشانه ای از آن را ندارند، این ویروس اغلب منجر به ایجاد زگیل هایی سفت و برآمده روی پوست آلت تناسلی مردان و زنان یا مقعد می شود.

بیشتر کسانی که رابطه ی جنسی دارند در حقیقت حامل این ویروس هستند. عمده ی کسانی که زندگی جنسی فعالی دارند در مقطعی از زندگی خود به اچ پی وی مبتلا شده اند. اما به لطف سیستم ایمنی بدن، بیشتر این افراد هیچگونه نشانه ی منفی ای که مربوط به این عفونت باشد را تجربه نمی کنند.

به همین دلیل است که زنان باید هر سال تست پاپ اسمیر بدهند تا سلول های غیر نرمال شناسایی شوند. این سلول ها می توانند نشان دهنده ی بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان دهانه ی رحم در آینده باشند. خوشبختانه ۱۰ تا ۲۰ سال طول می کشد تا این سرطان به طور کامل پیشرفت کند، بنابراین برای اینکه بتوان قبل از پیشرفت سرطان، تغییرات غیر طبیعی رخ داده را شناسایی کرد، تست سالانه ی پاپ اسمیر کافی است.

در خصوص مردان هم زدن واکسن اچ پی وی می تواند روش مؤثری برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها باشد.

۳- سوزاک

سوزاک یکی از بیماری های مقاربتی رایجی است که بیشتر ما اسم آن را شنیده ایم. این بیماری یکی از عمده ترین دلایل ابتلا به بیماری التهابی لگن است که می تواند منجر به نابارور شدن و درد مزمن لگن شود. یکی از شایع ترین علائم سوزاک، التهاب غشاء مخاطی دهانه ی رحم یا آلت تناسلی مردان است که نتیجه ی آن ایجاد ترشحاتی شفاف است. علاوه بر این، بیشتر افراد مبتلا به سوزاک، هنگام رابطه ی جنسی احساس سوزش می کنند یا ترشحاتی از نوک آلت تناسلی مردان خارج می شود که با سوزش همراه است.

سوزاک اغلب همزمان با بیماری کلامیدیا به وجود می آید. بنابراین هر دو بیماری باید درمان شوند. به خاطر داشته باشید که مراقبت های پزشکی باید شامل شریک جنسی شما هم شود چون ممکن است او هم به این بیماری ها مبتلا شده باشد. از میان زن و مرد اگر یکی از آن ها درمان شده باشد اما بیماری دیگری درمان نشود و آن شخص مبتلا باقی بماند، ممکن است شریک جنسی خود را دوباره بیمار کند.

بیماری‌های مقاربتی شایع؛ نشانه‌ها و عوارض آن‌ها

۴- سفلیس

گرچه سال ها طول می کشد تا علائم بیماری مقاربتی سفلیس در شخص مبتلا آشکار شود اما بالقوه بیماری کشنده ای است.

از آنجایی که این بیماری سال ها در بدن شخص مبتلا پنهان و بدون هیچ نشانه ای باقی می ماند، این مسأله باعث می شود عفونت ناشی از آن گسترش پیدا کند و به مرحله ی کشنده ای برسد. اولین نشانه های سفلیس معمولا حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از ابتلا آشکار می شوند. این نشانه ها معمولا شامل به وجود آمدن یک یا چندین زخم بدون درد در ناحیه ی تناسلی است.

البته همه ی بیماران این نشانه را ندارند و بعضی دچار ضایعات پوستی ای می شوند که برطرف نمی شوند و بعضی دیگر هم در راه رفتن دچار مشکل می شوند. با گسترش عفونت، ممکن است ضایعات پوستی لکه مانند و قرمز رنگ و تکه هایی سفید رنگ درون دهان شخص مبتلا به وجود بیاید یا فرد علائمی شبیه به آنفولانزا را تجربه کند. سفلیس اگر درمان نشود، در نهایت می تواند باعث بروز مننژیت، سکته ی مغزی، زوال عقل، مشکلات قلبی و از بین رفتن پل بینی شود.

زنان باردار اگر طی ۴ سال قبل از زمان زایمان خود مبتلا به سفلیس شوند و بیماری آن ها درمان نشده باقی بماند، این بیماری در ۸۰ درصد موارد، جنین را هم مبتلا می کند و در ۴۰ درصد موارد، ممکن است منجر به مرگ جنین هم شود.

۵- تریکومونیازیس

عامل این بیماری یک انگل میکروسکوپی به نام تریکوموناس واژینالیس است. بیماری تریکومونیازیس می تواند باعث ایجاد ترشحاتی رقیق با بویی تند در اطراف واژن، خارش ران ها و احساس درد هنگام ادرار کردن شود.

اگر زنی مبتلا به تریکومونیازیس باشد، ممکن است پزشک هنگام معاینه ی فیزیکی او متوجه التهاب دهانه ی رحم و وجود لایه ای زرد رنگ بر روی آن شود. اما تشخیص نشانه های این بیماری در مردان دشوارتر است. با این حال، ممکن است نتیجه ی معاینه ی فیزیکی آن ها، حاکی از وجود درد یا ترشحاتی در اطراف نوک آلت تناسلی باشد. این بیماری اگر درمان نشود، می تواند منجر به نابارور شدن، سرطان پروستات و سرطان دهانه ی رحم شود.

انگل تریکوموناس واژینالیس معمولا از طریق رابطه ی جنسی حفاظت نشده یا استفاده ی مشترک از اسباب بازی های جنسی منتقل می شود. با این حال، این انگل از طریقه بوسه، خوردن غذای مشترک و رابطه جنسی دهانی یا مقعدی منتقل نمی شود.

۶- عفونت واژن

بیماری واژینیت یا همان عفونت واژن می تواند باعث قرمز شدن، خارش، متورم شدن یا دردناک شدن واژن شود. واژینوز باکتریایی، عفونت های قارچی و تریکومونیازیس، همگی در واقع انواع مختلفی از واژینیت هستند.

واژینیت می تواند به دلیل بروز تغییراتی در pH طبیعی واژن به وجود بیاید که تعادل باکتریایی معمول واژن را برهم می زنند. ترشح، بو یا احساسی ناخوشایند در ناحیه ی واژن از نشانه های این بیماری هستند.

بیماری‌های مقاربتی شایع؛ نشانه‌ها و عوارض آن‌ها

زنانی که رابطه ی جنسی زیادی دارند اما از کاندوم استفاده نمی کنند، به دلیل آنکه در معرض منی بیشتری قرار می گیرند، ریسک ابتلا به واژینیت در آن ها بالا است. منی pH پایه دارد، یعنی اگر منی به دفعات وارد بدن زن شود، فلور واژن را خنثی می کند و اسیدیته ی طبیعی آن را از بین می برد. همین مسأله زن را مستعد ابتلا به واژینیت می کند.

به علاوه، واژینیت می تواند به دلیل افت سطح هورمون استروژن در بدن زنان در دوران یائسگی، به وجود آید.

۷- التهاب غیر سوزاکی پیشابراه

التهاب غیر سوزاکی پیشابراه بیماری ای است که اساساً مردان را مبتلا می کند و به این دلیل به آن غیر سوزاکی گفته می شود که در اثر ابتلا به سوزاک به وجود نمی آید. این بیماری اغلب در اثر کلامیدیا به وجود می آید. التهاب پیشابراه معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود اما این بیماری می تواند در اثر جراحتی هم به وجود آید که هنگام کار گذاشتن سوند یا فشار آمدن به مجرای پیشابراه ایجاد شده است.

شایع ترین نشانه ی این بیماری، احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا به وجود آمدن ترشحاتی شفاف است. تعداد کمی از مردان مبتلا به این بیماری هم ممکن است دچار آرتروز واکنشی شوند که معنای آن احساس درد در مفاصل پا در اثر واکنشی در برابر عفونت است.وب‌سایت روزیاتو - گلریز برهمند:

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: