کد خبر: ۲۱۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 14
ژورنال جعلی یا هایجک شده، وب سایت هایی که با نام و اعتبار یک ژورنال واقعی کپی برداری و سعی دارند تا با فریب نویسندگان مقالات آنها را برای چاپ در سایت مجله معروف پول های کزایی دریافت کنند و در آخر نیز مقالات را در مجله اصلی به چاپ نرسانند
شفا آنلاین>اجتماعی>  ایران جزو ده کشوری است که بیشترین مقالات را در مجلات جعلی یا بی کیفیت Predator به چاپ رسانده است.

به گزارش شفا آنلاین:ژورنال  جعلی یا هایجک شده، وب سایت هایی که با نام و اعتبار یک ژورنال واقعی کپی برداری و سعی دارند تا با فریب نویسندگان مقالات آنها را برای چاپ در سایت مجله معروف پول های کزایی دریافت کنند و در آخر نیز مقالات را در مجله اصلی به چاپ نرسانند.

این درحالی است که صاحبان واقعی مجله از این ماجرا خبر ندارند. اکثرا ژورنال های که وب سایت رسمی ندارند و یا وب سایت رسمی آنها ناشناخته و یا غیرفعال است در معرض جعل شدن هستند و راه را برای کلاهبردان را هموار می کنند.

کلاهبرداران با طراحی یک سایت با مشخصات مجله اصلی و تبلیغات و افزایش سئو سایت تلاش می کنند محققان بیشتری را به ارسال مقاله به این مجله ترغیب کنند و بدون داوری و دریافت هرینه مقالات را در این سایت چاپ کنند که هیچ ارزشی ندارد.


معمولا این مجلات، نویسندگان مبتدی در کشورهای درحال توسعه را مورد هدف قرار می دهند. در چند سال اخیر به خاطر آیین نامه های تشویقی که از سوی سازمانها در نظر گرفته می شود موجب رشد کزایی این مجلات جعلی و فیک شده است.

پیرو این موضوع به تازگی آماری ارائه شده مبنی بر اینکه، ایران جزو ده کشوری است که بیشترین مقالات را در مجلات جعلی یا بی کیفیت Predator))  به چاپ رسانده است.

گزارش ها حاکی از آن است که ایران با تعداد 792 مقاله، جزو ده کشوری است که بیشترین مقالات را در این مجلات به چاپ رسانده است. هند، نیجریه، ترکیه، آمریکا، چین، عربستان و اندونزی به ترتیب رتبه های اول تا هفتم را دارند و ایران رتبه ی هشتم در این زمینه است.  همچنین ایران پنجمین  کشوری است که بیشترین ادیتور را در این مجلات دارد.

موضوع دیگر مقوله مهم رنکینگ نادرست محققان و تیم های پژوهشی و به خصوص با توجه به مقالاتِ دارای تعداد بالای نویسنده است. محققان پیشنهاد داده اند که مدل های وزن داده شده بر اساس تعداد نویسنده ها و ... برای رنکینگ مناسب تر هستند و دیتابیس های مهم مثل ISI و اسکپوس هر چه زودتر باید از این مدلها استفاده کنند.

مقاله ای به تازگی ایده ی جدیدی برای محاسبه ی میزان درگیری تاثیرگذار نویسندگان در مقالات را ارائه کرده و همراه آن شاخص علم سنجی دیدی را تحت عنوان T-Index معرفی کرده است که حاصل ضرب محاسبه مقدار قبلی در تعداد سایتیشن های کسب شده توسط محقق است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: