کد خبر: ۲۱۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 12
مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان که طی فرآیند سم ‌زدایی از کبد محافظت می‌کنند، در فرآیند سم‌زادیی یا تصفیه کبد تعـداد زیادی رادیکال آزاد تولید می‌شود که برای کبد مضر هستند، آنتی اکسیدان‌‌ها از کبد در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است، اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می‌شود. کبد چرب هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، تجمع چربی در کبد می‌تواند به مرور زمان ایجاد التهاب و تشکیل باند‌های فیبروز دهد، در صورت عدم درمان و بهبودی، کبد چرب می‌تواند به سمت نارسایی کبد و سیروزکبدی (تشکیل بافت فیبروز درکبد) پیشروی کند.

منظور از کبد چرب<Fatty Liver>، رسوب چربی (عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری گلسیرید در سلول‌های کبدی است) که پیدایش آن در افراد چاق، کم تحرک، مبتلایان بـه دیابت، چربی خـون بـالا شخصیت‌های اضطرابی (افراد پراسترس) و مصرف کنندگان طولانی مدت غذا‌های دارای مواد نگه‌دارنده همچون فست فـود‌ها و نوشابه‌های گازدار بیشتر دیـده می‌شود، تجمع چربی در کبد می‌تواند به مرور زمان ایجاد التهاب و تشکیل باند‌های فیبروز نماید، در صورت عدم درمان و بهبودی، کبد چرب می‌تواند به سمت نارسائی کبد و سیروزکبدی (تشکیل بافت فیبروز درکبد) پیشروی کند.

علائم بیماری کبد چرب

در بیشتر موارد این عارضه بدون علامت است و پزشک در بررسی آزمایشگاهی یا سونوگرافی یا سی تی ‌اسکن  بطور اتفاقی آن کشف می‌کند. فرد به ندرت از ضعف و بیحالی، خستگی دائمی و احساس فشار و درد مبهم در ناحیه فوقانی و راست شکم شاکی است؛ به خصوص این علائم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده باشد بیشتر بروز می‌کند.

مواد غذایی مفید برای کبد

مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان که طی فرآیند سم ‌زدایی از کبد محافظت می‌کنند، در فرآیند سم‌زادیی یا تصفیه کبد تعـداد زیادی رادیکال آزاد تولید می‌شود که برای کبد مضر هستند، آنتی اکسیدان‌‌ها از کبد در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

۱- سیر و پیاز خام: حاوی آنتی اکسیدان است و برای سم ‌زادیی بهتر کبد لازم است، همچنین به کبد کمک می‌کند تا بدن را از آلودگی جیوه و بعضی مواد افزودنی موجود در غذا‌ها و هورمون استروژن پاک کند.

۲- کلم (انواع کلم): کلم دارای خاصیت سم ‌زدایی قـوی برای کبد است.
مواد غذایی که بهتراست کمتر مصرف شود

بهتر است مواد غذایی از جمله چای، قهوه، نان‌های بدون سبوس (نان‌های ماشینی، فانتزی و نان لواش) سرخ کردنی‌ها، غذا‌های چرب و پرکالری، تنقلات شور، غذا‌های دارای مواد نگه‌دارنده، گوشت قرمز کمتر در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: