کد خبر: ۲۱۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 12
یارانه‌ها از محل مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی است که سوخت به همراه برق و آب آن را تشکیل می‌دهد. از این منبع باید ۵۰ درصد به مردم باز گردانده شود، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف امور عمرانی و جاری دولت شود
شفاآنلاین>سلامت> محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: «با توجه به منابع تأمین پرداخت یارانه نقدی که حامل‌های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال‌های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه نیز تغییر نکرد؛ بنابراین اگر افرادی معتقدند که باید رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش پیدا کند باید در مورد قیمت فعلی حامل‌های انرژی نیز تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش شفاآنلاین، یارانه‌ها از محل مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی است که سوخت به همراه برق و آب آن را تشکیل می‌دهد. از این منبع باید ۵۰ درصد به مردم باز گردانده شود، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف امور عمرانی و جاری دولت شود. بنابراین اگر اصرار بر افزایش مبلغ یارانه وجود دارد باید این کالاها گران شود، اما در این مورد باید مسائلی را رعایت کرد.

در حال‌ حاضر قیمت(Price) سوخت در ایران با منطقه تفاوت دارد. باید توجه داشت که نمی‌توان کاملاً در این مورد قیاس کرد و سایر شاخص‌ها را نیز باید در نظر گرفت. به‌ هر حال افزایش قیمت حامل‌های انرژی اثر روانی دارد و باید برای هر تغییری در آن بررسی‌های همه جانبه انجام گیرد.

این‌ در حالی است که در بودجه سال آینده ارقام برای تبصره هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که افزایش(Increase) قیمتی در حامل‌های انرژی دیده نشده است و در ‌عین ‌حال هر گونه تغییری ایجاد شود تمام منابع آن به خود مردم بر خواهد گشت. همچنین قرار است یارانه‌ها در سال بعد به‌صورت استانی و در چارچوب آیین‌نامه‌‌های اجرایی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، پرداخت شود.

در این حالت هر گونه صرفه‌جویی که از محل پرداخت یارانه‌ها انجام شود به طرح‌های عمرانی خود استان‌ها بر خواهد گشت. البته تخصیص یارانه نقدی در استان ها سلیقه‌ای نخواهد بود. تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: