کد خبر: ۲۱۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 11
مه مغزی، احساس گیجی و ناتوانی درتمرکز به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که ابتلا به سرطان یکی از اصلی‌ترین دلایل آن است
شفاآنلاین> سلامت> کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند انجام شیمی درمانی می‌تواند سبب ایجاد نوعی عارضه به نام مه مغزی (brain fog) شود. آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از نیمی از بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار دارند دچار اختلال حافظه و ناتوانی در تمرکز می‌شوند که از نشانه‌های مه مغزی است.

به گزارش شفاآنلاین: محققان دانشگاه استنفورد درجریان مطالعه‌های خود دریافتند شیمی درمانی با اثر گذاشتن بربخش سفید رنگ مغز می‌تواند سبب اختلال در عملکرد مغز و ایجاد مه مغزی شود.

دانشمندان همچنین دارو‌ها و راهکار‌های درمانی برای معکوس سازی اختلال مه مغزی در جریان شیمی درمانی کشف کرده‌اند.

بسیاری از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند تا ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از اتمام درمان با اختلال مه مغزی مواجه هستند و اکنون دانشمندان دریافتند شیمی درمانی برسه بخش از مغز انسان اثرمی گذارد حتی اگر فرد به سرطان‌هایی جز مغز مبتلا باشد.

به گفته کارشناسان شیمی درمانی مانع از فعالیت برخی سلول‌های مغزی می‌شود، همچنین از خون‌رسانی و دریافت اکسیژن به سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند.

یکی از اثر‌های جانبی بسیار جدی انجام شیمی درمانی آسیب به سلول‌های سالم بدن است که به همراه سلول‌های سرطانی دچار آسیب و مرگ می‌شوند که بخشی از این آسیب در سلول‌های مغزی روی می‌دهد.



کارشناسان در ادامه پژوهش‌های خود دارو‌هایی برای کاهش اثر مه مغزی بر روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند که سبب افزایش میزان تمرکز و توان حافظه در آن‌ها شده است.

اولین درمان سرطان، با استفاده از ترکیب‌هایی از گاز خردل بود که در خلال جنگ جهانی دوم دانشمندان اثر آن را بر نابودی سلول‌های سرطانی کشف کردند.

در نوع سرطان ازیاد سلولی، تومور با ایجاد جهش در DNA سلول‌های سرطانی سبب اختلال در آن و رشد ناگهانی و غیرقابل کنترل سلول‌ها می‌شود، اما نوع اولیه داروی برپایه گاز خردل می‌توانست از جهش DNA به میزان زیاد جلوگیری کند.

با وجود پیشرفت‌های علمی فراوان در مبارزه و درمان سرطان و تولید نسل جدید دارو‌های شیمیایی، هنوز این گروه از دارو‌ها حاوی مواد سمی هستند که می‌توانند عارضه‌های مختلف کوتاه و بلند مدت در انسان به وجود آورند.
عوارض متداول شیمی درمانی

از جمله عارضه‌های متداول شیمی درمانی ریزش مو‌های سر، ابرو و مژه ها، احساس تهوع و استفراغ، سردرد، خستگی و ضعف، ناتوانی در مصرف مواد خوراکی و مواردی از این دست را نام برد.


یافته‌های محققان استنفورد نشان می‌دهند، شیمی درمانی بر سه بخش از مغز به نام‌های الیگودندروس، آستروسیت و میکروگلاییا اثر می‌گذارد.

بخش (Oligondendrocytes) مخصوص تولید میلین، پوشش محافظتی از نورون‌هاست که اگر آسیب ببیند سبب اختلال در سیگنال‌های ارتباطی بین سلول‌های مغزی می‌شود.

بخش دیگر (Astrocytes) نام دارد که نقش مهمی درمحافظت ازنورون‌های مغزی دارد تا آن‌ها همواره سلامت بمانند و تغذیه کافی داشته باشند.


Microglia نیز سیستم ایمنی مخصوص خود مغز است.

کارشناسان در تلاش برای ساخت دارو‌هایی بدون آسیب رسیدن به عملکرد دارو‌های شیمی درمانی برای مقابله با اثرمه مغزی و کمک به افزایش سطح تمرکز و قابلیت ذهنی بیماران هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: