کد خبر: ۲۱۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 11
ماندگاران؛ يعني كساني كه با مرگ تنها جسمشان به خاك سپرده مي‌شوند؛ روح، ياد و نامشان هميشه مانا است
شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته آیین نکوداشت خیرین و افتتاح بخش سی‌تی‌اسکن و بخش معلولان جسمی و حرکتی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس جمعیت هلال‌احمر و امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان موقوفه نورافشار برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین، ماندگاران؛ يعني كساني كه با مرگ تنها جسمشان به خاك سپرده مي‌شوند؛ روح، ياد و نامشان هميشه مانا است. دكتر سودي، رئيس هيأت‌امناي بيمارستان نورافشار در مراسم بزرگداشت مرحوم نورافشار كه ديروز در بيمارستان نورافشار برگزار شد، با اشاره به اين‌كه ٤٥‌سال از فوت مرحوم نورافشار و ٠٦سال از اهداي اين بيمارستان گذشته است، گفت: «ايشان هيچ‌وقت از يادها نمي‌روند و هميشه زنده هستند.»

امروز به ١٠٠ معلول جسمي و حركتي خدمت ارایه مي‌دهيم
رئيس هيأت‌امناي بيمارستان نورافشار در مراسم افتتاح بخش‌های جدید بیمارستان نورافشارگفت: «١١ماه پيش كه دكتر پيوندي اين ماموريت را به من سپرد؛ سه‌ماه كار بررسي و مطالعاتي وضعيت انجام دادم. بعد از اين مدت به اين نتيجه رسيديم كه وقف مرحوم نورافشار عملي شده و تصميم گرفتيم ساختماني كه چندسالي بدون استفاده بود را تبديل به مركز توانبخشي معلولان جسمي و حركتي كنيم. از آنجايي كه رئيس جمعيت به ما گفت رسالت ما نوكري معلولان است، كار را پيش برده و مركزي براي ارایه خدمات رايگان به معلولان جسمي- حركتي راه‌اندازي شد. در آن زمان ٩ بچه معلول داشتيم و با تجهيزاتي كه اضافه شد، تعداد كودكان معلول هم اضافه شد و با كمك خيرين بزرگوار خدا كمك كرد كه امروز به ١٠٠ معلول جسمي- حركتي خدمت ارایه مي‌دهيم و اميدواريم بتوانيم تا به‌ هزار معلول در فضاي اين بيمارستان خدمات رايگان ارایه دهيم.»

وي ادامه داد: «با توجه به اينكه كارهاي نورولوژي در بيمارستان انجام مي‌شود جاي تجهيزات سي‌تي‌اسكن بسيار خالي بود؛ اين كار هم با كمك خيران انجام شد؛ از همه مهمتر براي شناخت مرحوم نورافشار تنديس و زندگي نامه ايشان را هم در دو قسمت از بيمارستان نصب كرديم. به علاوه تصميم گرفتيم فضاي ٣٢٠٠ متر از بيمارستان را تبديل به فضاي كلينيك كنيم و فضاي كارمندي را محدود كرديم تا  بتوانیم كلينيك را بسازيم. درواقع رسالت ما در محيط نورافشار خدمت به مردم است.برنامه آتي ما افتتاح بخش سالمندي سرپايي است و كار بعدي كه به صورت ملي انجام مي‌شود راه‌اندازي مراكز جامع توانبخشي در تمامی استان‌های کشور تا دهه فجر است كه اين بيمارستان  مرجع اين خدمات  می‌شود تا در تمامی استان‌ها، مردم بتوانند از خدمات هلال‌احمر استفاده كنند.»

دكتر علي اصغر پيوندي، رئيس جمعيت هلال‌احمر نيز در مراسم بزرگداشت زنده ياد نورافشار و افتتاح دو بخش جديد در اين بيمارستان موقوفه، ضمن ابراز اميدواري براي اداي دين به مردم و كساني كه دچار مشكل هستند، از خاندان مرحوم نورافشار ياد كرد و گفت:«وقف اين مكان مانند باقيات‌صالحاتي است كه تا دنيا دنياست، براي مرحوم دكتر نورافشار باقي مي‌ماند؛ از طرف همه عزيزاني كه خدمت مي‌گيرند و همه كساني كه افتخار ارایه خدمت به مردم را دارند. امیدواریم بتوانيم در جهت نيت و كار خير ایشان  حركت كنيم و ادامه دهنده راهشان باشيم.»

يكي از اهداف جمعيت هلال‌احمر افزايش تاب‌آوري و مقاومت جامعه است
پيوندي ابراز اميدواري كرد اين جلسه نقطه عطفي باشد براي همه ما تا با ديد ديگر و انرژي مضاعف و بيشتر خدمت شايسته‌اي به معلولان ارایه دهيم. وي ادامه داد: «يكي از اهداف جمعيت هلال‌احمر افزايش تاب‌آوري و مقاومت جامعه است و ما تلاش مي‌كنيم در جهت گسترش امور توانبخشي و كمك به معلولان هم كودك و هم بزرگسال گام‌هاي جدي برداريم.»

وي با اشاره به پروژه‌هايي كه افتتاح شد، ادامه داد: « سي‌تي‌اسكن اين مجموعه حاصل تلاش خيرين بزرگواري است كه به جمعيت هلال‌احمر كمك كردند تا بتوانيم دستگاه سي‌تي‌اسكن قابل قبولي به واسطه خدمت‌رساني به معلولان عزيز راه‌اندازي كنيم. همين‌طور بخش معلولان جسمی و حرکتی گسترش پيدا كرده است و اميدواريم بتوانيم خدمت‌رساني روزانه خوبي را در حداقل فعلا تعداد ١٠٠ نفر در روز داشته باشيم و در آينده گسترش دهيم. اين‌ها كارهايي است كه به دست خيرين عزيز و همه مردمي كه حس بشر دوستي و كمك به ديگران در آنها زنده است، انجام مي شود.»

اساس شكل‌گيري جمعيت بر اين منوال است كه در حوادث خواسته و ناخواسته در كنار دردمندان باشد

رئيس جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه اين هديه از طرف خاندان مرحوم نورافشار در هفته معلولان است، ادامه داد: «خدمات معلولان جسمي و حركتي كاملا رايگان است و منتي در اين كار نيست و اين خدمات وظيفه ماست. اساس شكل‌گيري جمعيت بر اين منوال است كه در حوادث خواسته و ناخواسته در كنار دردمندان باشد. اميدواريم با گسترش اين كارها بتوانيم وظايف خود را جامع‌تر انجام دهيم.»

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به سنت حسنه وقف گفت: «خوشبختانه اين سنت بسيار گسترش پيدا كرده است و دكتر‌هاشمي وزير بهداشت به نوعي مبدأ و جهت‌دهنده حركت توجه به خيرين و حمايت از اين حركت‌هاي انساندوستانه است.  امروز درست است كه پروژه‌ها بسيار سنگين است و تامين هزينه‌هايش بسيار زياد؛ اما سنت حسنه‌اي كه در تعاليم ديني به ما آموزش داده شده در كشور به طرز بسيار شايسته‌اي ديده مي‌شود.»

پيوندي گفت: «اميدواريم بتوانيم با گسترش كارهايي كه در توانبخشي انجام مي‌شود، به اين قشر كه در ظاهر محدوديت دارند و در باطن توانمندي بسيار دارند كمك كنيم. اين بيمارستان  هم بخش‌هاي تخصصي دارد و هم مركز تخصصي توانبخشي كه با استفاده از كمك‌هاي مردمي توانسته‌ايم اين بخش‌ها را گسترش دهيم. هرجا دست نياز به سمت مردم دراز كرديم اين دست پر برگشته است. جمعيت هلال سنت وقف را به خاطر گسترش بشردوستي و نوع‌دوستي گسترش مي‌دهد و وظيفه خود مي‌دانيم مراكز جامع توانبخشي را در كل كشور، در مرحله نخست در مراكز استان تا دهه فجر به‌طور كامل به انجام برسانيم.»

بيمارستان نورافشار‌سال ١٣٣٩ تاسيس شد. نخستین بار اين فضا كه به قصر جمال‌آباد شهرت داشت توسط مرحوم ابوالحسن نورافشار ‏به آسايشگاه كوچكي برای نگهداري رايگان كودكان مبتلا به فلج اطفال رها شده در خيابان‌هاي تهران در آمد. داستان از اين قرار ‏بود كه وقتي مرحوم نورافشار با راننده‌اش در خيابان‌هاي پايين شهر تهران درحال حركت بودند، بچه‌هاي فلج رها شده در ‏خيابان را مي‌بيند و آنها را سوار مي‌كند و به باغ ييلاقي‌اش مي‌برد و در تاريخ ٣٠/٩/١٣٣٩ نورافشار اين قصر را با كليه متعلقات ‏شامل چهار هكتار فضاي باغي و قنات اختصاصي، وقف جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران مي‌كند و از آن به بعد اين مكان رسما ‏به عنوان آسايشگاه مفلوجين نورافشار نام‌گذاري شد و تحت توليت جمعيت مذكور شروع به فعاليت كرد. كلنگ احداث بيمارستان ‏عمومي در اين مكان توسط مرحوم نورافشار زده شد اما واقف آن افتتاحش را نديد و اين بيمارستان در‌سال ١٣٥٥ با وسعت حدود ‏‏٤٥٠٠ متر مربع و با بخش‌هاي تخصصي جراحي ارتوپدي، توانبخشي، فيزيوتراپي، هيدروتراپي، آزمايشگاه و راديولوژي افتتاح و ‏راه‌اندازي شد‎.

پس از انقلاب اسلامي ايران مديريت بيمارستان(hospital) مدتي در اختيار وزارت بهداري و بهزيستي قرار داشت و در طول جنگ تحميلي ‏نيز تحت نظارت بنياد شهيد، مكاني براي مداواي مجروحان جنگي بود. پس از جنگ نيز اين مكان براي مدتي به‌عنوان آسايشگاه ‏جانبازان تحت نظر بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي مورد استفاده قرار گرفت. در نهايت اين بيمارستان با پيگيري‌هاي ‏مجدانه جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران و با حمايت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران پس از بازسازي ساختمان اولیه و ‏احداث ساختمان‌های كلينيك و اداري كه حدود ١٣‌سال طول كشيد، در ارديبهشت ماه ١٣٩٢ با وسعت حدود ٢٢٠٠٠ متر فضاي ‏درماني و اداري به‌عنوان بيمارستان فوق تخصصي بازتواني و پزشكي ورزشي با ٩٦ تخت بستري و ٦ تخت اورژانس و بخش‌هاي جراحي مغز و اعصاب و ارتوپدي و آب درماني و توانبخشي و غيره مجددا راه‌اندازي شد.

وزیر بهداشت در آیین نکوداشت خیرین و افتتاح پروژه‌های جدید بیمارستان نورافشار تأکید کرد:  ‏جمعیت هلال‌احمر مجموعه‌‌ای خدمتگزار فارغ از همه کنش‌های سیاسی، نمایشی و دنیایی ‏

سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین نکوداشت خیرین و افتتاح پروژه‌های جدید ‏بیمارستان نورافشار با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ خدمتگزاری است که فارغ از همه کنش‌های ‏سیاسی، نمایشی و دنیایی توانسته سرمایه اجتماعی خوبی را از گذشته‌های دور نصیب خودش کند، گفت:«هنر مسئولان جمعیت ‏هلال‌احمر در این است که این سرمایه را بیشتر کنند، برگزاری مراسمی مانند امروز نشان می‌دهد که تلاش‌های دکتر پیوندی به ‏عنوان رئیس این نهاد موثر بوده است. امیدوارم خداوند به این تلاش برکت دهد تا ایشان و همکارانشان بتوانند این مجموعه ‏خدمتگزار را در راستای اهداف انسان‌دوستانه‌ای که دارد بیشتر از پیش گسترش دهند.‏»

وی با اشاره به خدمت بزرگ مرحوم نورافشار ادامه داد:«خداوند فطرتی را در نهاد هر بشری قرار داده است، عده‌ای کفران این ‏نعمت خدادادی را می‌کنند و عده‌ای شکر آن را به جا می‌آورند. خوش به حال مرحوم نورافشار که چنین افتخاری در دنیا نصیبشان ‏شده است. بارها گفته‌ام اگر روزی می‌خواستم از درس، دانشگاه و طبابت کناره بگیرم حتما یکی از این سه گزینه بهزیستی، ‏جمعیت هلال‌احمر یا کمیته امداد را انتخاب می‌کردم که ارزش خدمت در آنها را با هیچ پستی در جمهوری اسلامی نمی‌توان ‏عوض کرد.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر این‌که بیمارستان نورافشار موقوفه برای معلولان است، افزود:«باید اعتراف کنم ‏که در طرح تحول سلامت متاسفانه در حوزه توانبخشی نتوانسته‌ایم منابعی را فراهم کنیم. از این بابت بسیار متاسفم، به این دلیل ‏که خدمات توانبخشی یکی از حلقه‌های مهم درمان (cure)و حتی بخش‌های دیگر است. متاسفانه اعتبار لازم فراهم نشد، امیدی هم به بنیاد ‏شهید و جمعیت هلال‌احمر داشتیم که بدون تعارف می‌توانم بگویم به‌رغم این‌که یک سری فعالیت‌های شکلی انجام شد، اما کار ‏عمیقی در کشور صورت نگرفت.‏

وی خاطرنشان کرد:«اگر امروز بگوییم به غیراز بیمارستان نورافشار و بیمارستان رفیده هیچ مرکز مرجعی در کشور در حوزه ‏توانبخشی در کشور نداریم، به نظر من حقیقت را گفته‌ایم و سیاه‌نمایی نکرده‌ایم. درحال حاضر مراکز مختلفی هستند اما کار ‏پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند. مطمئنم خدمات در این دو بیمارستان حتی اگر کم هم باشد بیشتر به سمت رفع مشکلات حرکتی پیچیده ‏انجام خواهد شد.‏»

دکتر‌هاشمی با بیان این‌که خدمات توانبخشی ساده‌ای وجود دارند که همکاران ما انجام می‌دهند، گفت:«در کشوری هستیم که ‏مشکلات زیادی دارد، تصادفات جاده‌ای زیاد و معلولان زیادی از دوران دفاع مقدس و در عین حال بلایای طبیعی مانند ‏زلزله و سیل داریم، همچنین بیماری‌هایی مانند ام اس وجود دارد. درست است که برای بیمارانی مانند مبتلایان به ام‌اس؛ دارو و ‏پزشک داریم اما برای این بیمار اگر توانبخشی نداشته باشیم کارمان ناقص است.‏»

وی تأکید کرد:«زمانی که  شنیدم دکتر پیوندی نیتشان این است که در تمام کشور چنین مراکزی را ایجاد کنند بسیار خوشحال شدم. ‏ وظیفه ماست از این کار حمایت ‌کنیم. همین جا اعلام می‌کنم اگر در حوزه توانبخشی بخواهید اقداماتتان را توسعه دهید ‏حتما حمایت کرده و هر کمکی که بتوانیم در قالب طرح تحول سلامت انجام می‌دهیم.» ‏

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر این‌که دلم می‌خواهد سبقه توانبخشی این بیمارستان همان‌طور که واقف آن ‏خواسته پررنگ و غالب باشد، گفت: «به خداوند توکل کنید و با کمک خیرین عزیز که گوهرهای کمیاب هستند کار را ادامه دهید. ‏درست است که بیمارستان در قسمت مرفه‌نشین شهر است اما کسانی هستند که از جنوب شهر هم به آن دسترسی دارند. ما ‏حاضریم برای هزینه ایاب و ذهاب و خورد و خوراک آنها  اعلام آمادگی کنیم تا این عزیزان بتوانند استفاده کنند. در عین حال شاید ‏بتوانیم با همراهی هم شعباتی را برای اقدامات اولیه یا پیگیری‌ها و درمانگاه‌هایی را در قسمت‌های جنوبی شهر ایجاد کرده و این‌جا را ‏مرکز ارجاع قرار دهیم.» ‏

وی در پایان خاطرنشان کرد: «از صمیم قلب خوشحال شدم که برای معلولان جسمی و حرکتی به‌خصوص کودکان به ظرفیت این ‏بیمارستان اضافه کردید. امیدوارم همه ما در جهت استفاده از نعمت خدادادی و این‌که انسان باشیم بتوانیم حداکثر استفاده را از ‏دورانی که به نام عمر در اختیار داریم، ببریم. در عین حال از دکتر پیوندی و همه دوستانی که کمک می‌کنند این راه و چراغ ‏پر فروغ‌تر از قبل در جمعیت هلال‌احمر ادامه پیدا کند، ممنونم.»  شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: