کد خبر: ۲۱۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 10
ضمن اهمیتی که وزارت بهداشت برای آموزش های این مقاطع قائل است، ضروری است که برنامه ریزی ما به سمتی برود که نیازهای کشور در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی تامین شود
شفاآنلاین> اجتماعی> لاریجانی گفت: از چهل و دومین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته‌های تخصصی بالینی و به بعد طول دوره رشته تخصصی کودکان از ۴ سال به ۳ سال تقلیل خواهد یافت.

به گزارش شفاآنلاین: باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به برگزاری نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی و مصوبات آن، اظهار کرد: از جمله تحولات مهمی که طی چندسال گذشته در آموزش علوم پزشکی رخ داده، برنامه ریزی برای آموزش اثربخش تر مقاطع تخصصی و فوق تخصصی است.

ضمن اهمیتی که وزارت بهداشت برای آموزش های این مقاطع قائل است، ضروری است که برنامه ریزی ما به سمتی برود که نیازهای کشور در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی تامین شود.

مدت طولانی دوره‌ها توجیه اقتصادی ندارد

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر طول دوره های تخصصی در برخی رشته ها طولانی است، گفت: این امر باعث می‌شود افراد در سنین بالا وارد دوره‌های فوق تخصصی و بعضا محیط کار بالینی می‌شوند و همچنین این مدت دوره‌ها توجیه اقتصادی نیز در حوزه آموزش ندارد.

وی بیان کرد: کاهش طول دوره‌ رشته تخصصی کودکان از 4 سال به 3 سال یکی از مصوبات نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی است و از چهل و دومین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته های تخصصی بالینی و به بعد اجرایی می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه آموزشی این رشته تخصصی با طول دوره 3 ساله به زودی تدوین خواهد شد، افزود: میزان تعهدات دستیاران و دانش آموختگان رشته تخصصی کودکان با طول دوره 4ساله، در تمامی سهمیه‌ها متناسب با طول دوره آموزشی 3 ساله، محاسبه و مورد اقدام قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در این تصمیم گیری‌ها ملاحظات مرتبط با جامعه، سیستم اقتصادی آموزش و همچنین منافع فارغ التحصیلان مدنظر قرار می گیرد، به تلاش های وزارت بهداشت برای ارتقای کیفیت آمیزش در تمامی مقاطع تحصیلی اشاره کرد و گفت: افزایش طول دوره لزوما باعث بالا رفتن دانش افراد نمی شود و بهتر است برای تکمیل ظرفیت علمی دانشجویان به جای آنکه مدت دوره افزایش یابد ، دوره های مهارتی، که اکنون بسترهای آن در معاونت آموزشی فراهم است در نظر گرفته شود و هر دانشجو بر حسب نیاز دوره مورد نیاز را طی نماید.
اهمیت پزشکی خانواده و برنامه‌های حوزه آموزش

لاریجانی با اشاره به اهمیت پزشکی خانواده و برنامه‌های حوزه آموزش برای این رشته گفت: در این نشست مصوب شد از سال تحصیلی 1399-1398 برنامه آموزشی رشته تخصصی بالینی پزشکی خانواده بصورت دوره پودمانی برای پزشکان عمومی برگزار شود.

پذیرش مستقیم دستیار در رشته‌های فوق تخصصی بالینی کم متقاضی

وی به مصوبه هشتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی درباره پذیرش مستقیم دستیار در رشته های فوق تخصصی بالینی کم متقاضی اشاره کرد و گفت: برخی رشته های فوق تخصصی به شدت در کشور مورد نیاز است و در عین حال متقاضی تحصیل در این دوره ها هم کم است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: به منظور رفع نیازهای کشور، پذیرش در مقطع تخصصی و فوق تخصصی در رشته های جراحی قلب و عروق، جراحی کودکان، جراحی قفسه صدری و نفرولوژی به صورت موازی انجام می شود. این مصوبه از چهل و ششمین دوره آزمون پذیرش دستیار اجرایی می شود.

وی در ادامه گفت: چنانچه افراد بخواهند همانند روند قبلی پس از طی دوره تخصصی رشته های مرتبط در دوره فوق تخصصی این رشته ها شرکت نمایند از مسیر آن می توانند شرکت کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: دستیاران رشته های تخصصی جراحی قلب و عروق- جراحی کودکان - جراحی قفسه صدری و نفرولوژی در آزمون پذیرش دستیار رشته های تخصصی بالینی به عنوان رشته تخصصی و با طول دوره حداکثر 5 سال پذیرش خواهند شد.

وی بیان کرد: در تدوین برنامه های آموزشی این رشته های تخصصی حداقل3-2 سال جراحی عمومی و برای نفرولوژی، داخلی و مابقی آموزش های مرتبط در تخصص مربوطه اجرا خواهد شد. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: