کد خبر: ۲۱۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
سرفه خشک در بچه‌ها اغلب عامل ویروسی دارد و نیاز به سپری شدن دوره بیماری دارد. با این حال، با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان به درمان خانگی سرفه خشک کودکان پرداخت
شفاآنلاین> سلامت>  والدین دوست ندارند فرزندانشان از هر نوع بیماری هرچند خفیف و جزیی رنج ببرند و هنگامی که این بیماری چیزی شبیه سرفه‌های خشک باشد، می‌تواند بسیار ناراحت کننده شود. هر گونه سرفه در کودکان آزاردهنده است، اما سرفه‌های خشک به علت تحریک بیشتر گلو اذیت کننده‌تر هستند.

به گزارش شفاآنلاین: اغلب دارو‌های شیمیایی بر روی سرفه تاثیری ندارند و به جای آن می‌توانند اثرات جانبی نامطلوب داشته باشند؛ بنابراین بهترین راه برای درمان سرفه‌های خشک در کودکان انتخاب درمان‌های خانگی مناسب است.

دلیل سرفه‌های خشک چیست؟

سرفه مکانیسم طبیعی بدن برای باز نگه داشتن راه‌های تنفسی و از بین بردن و دفع مخاط و مایعات اضافی در لوله‌های تنفسی است. شایع‌ترین دلیل سرفه‌های خشک عدم وجود موکوس در لوله‌های تنفسی است که می‌تواند باعث تحریک گلو و درد در قفسه سینه شود. سرفه‌های خشک اغلب شب هنگام شدیدتر می‌شوند و خواب را بسیار دشوار می‌کنند. در ادامه با دلایل بروز سرفه‌های خشک در کودکان و نوجوانان آشنا می‌شوید.

۱- سرما خوردگی

سرماخوردگی شایع‌ترین دلیل بروز سرفه خشک در نوزادان و کودکان است. این بیماری اغلب با آبریزش بینی همراه است. دارو‌های خانگی مناسب برای سرماخوردگی اغلب این سرفه را نیز به خوبی درمان می‌کنند.

۲- آنفولانزا
ویروس آنفولانزا یکی دیگر از دلایل سرفه خشک در نوزادان است. حین ابتلا به این بیماری اغلب با اتمام دوره بیماری سرفه‌های خشک کاهش پیدا کرده و جای خود را به سرفه‌های معمولی و نرم می‌دهند.

۳- دیفتری
دیفتری بیماری ناشی از یک عامل ویروسی است و با سرفه‌های بسیار خشن و عمیق از انواع دیگر سرفه‌ها متمایز می‌شود. کودکان مبتلا به دیفتری ممکن است دچار تورم در ناحیه گلو و در نتبجه آن سختی تنفس شوند.

۴- آلودگی هوا

هوای تنفسی به خصوص هوا در نواحی شهری و پر ترافیک می‌تواند توسط مواد مختلف مانند دود، بخارات مواد شیمیایی و رنگ آلوده شود. این آلاینده‌ها می‌توانند به راحتی مخاط ناحیه گلو و راه‌های تنفسی کودکان و نوجوانان را تحریک کنند و منجربه سرفه شوند.

۵- سیاه سرفه
سیاه سرفه یک بیماری جدی است که می‌تواند در صورت عدم درمان به موقع به یک بیماری مزمن تبدیل شود. اغلب کودکان در برابر این بیماری واکسینه می‌شوند، با این حال احتمال ابتلا به آن در کودکانی که هنوز دوره‌های یادآوری واکسیناسیون خود را به طور کامل دریافت نکرده اند وجو دارد. این بیماری با سرفه‌هایی سنگین و خس خس سینه هنگام تنفس مشخص می‌شود.


انتخاب نوع درمان برای سرفه‌های خشک به نوع سرفه، علت آن و سن کودک بستگی دارد، با این حال لطفا به یاد داشته باشید که سرفه از هر نوعی در نوزادان زیر ۴ ماه بسیار نادر است بنابراین توصیه می‌شود در چنین شرایطی بدون تجربه هر نوع درمان فورا به پزشک متخصص اطفال مراجعه فرمایید. در ادامه با چندین روش درمان خانگی سرفه‌های خشک برای کودکان بالای ۴ ماه آشنا خواهید شد.

۱- تغذیه با شیرمادر

استفاده از مایعات یکی از بهترین روش‌ها برای مرطوب نگه داشتن غضای مخاطی دهان، بینی و راه‌های تنفسی است؛ بنابراین مصرف مایعات می‌تواند به درمان و کاهش سرفه‌های خشک کمک قابل توجهی کند. اگر فرزند شما هنوز با شیرمادر تغذیه می‌شود بهترین راه ممکن برای درمان سرفه‌های خشک وی شیردهی است. علاوه بر دلایل ذکر شده، شیر مادر به علت دارا بودن منابع سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آنتی بادی‌ها به بهبود روند کلی بیماری نیز کمک خواهد کرد.

۲- استفاده از بالش مناسب هنگام خواب

اگر کودک شما در معرض سرفه خشک قرار دارد و نمی‌تواند به راحتی بخوابد، یک راه حل بسیار ساده بالاتر نگه داشتن سر اوست. با استفاده از یک بالش مناسب می‌توانید سر او را کمی بالاتر قرار دهید این کار باعث می‌شود مخاط موجود در راه‌های تنفسی کمتر ایجاد تحریک کنند و در نتیجه از تعداد سرفه‌ها بکاهند.

۳- بخار آب

بخار یک راه عالی برای از بین بردن سرفه خشک است. اگر انجام بخور به روش‌های سنتی که مورد استفاده بزرگسالان است برای کودک دشوار است دوش بخار آب را امتحان کنید. دوش آب گرم را باز بگذارید و پس از ایجاد بخار کودک را به حمام برده و دقایقی در فضا بمانید تا کودک بخار حاصل را تنفس کند.

۴- استفاده از قطره‌های آب نمک (قطره‌های بینی سالین)

قطره‌های مخصوص بینی سالین مستقیم سرفه خشک را درمان نمی‌کنند، اما با از بین بردن تراکم بینی و کمک به تخلیه بینی به تنفس راحت‌تر کودک کمک می‌کنند. سالین اساسا آب نمک است و برای نوزادان تجویز مناسبی است. برای افراد بزرگ سال‌تر می‌توانید از محلول آب نمک خانگی نیز استفاده کنید و بینی را با آن شست و شو دهید.

۵- استفاده از عسل

عسل یک درمان سنتی برای سرفه است، اما فقط برای نوزادان بیش از یک سال قابل استفاده است. عسل سرکوب کننده خوبی برای سرفه است. می‌توانید برای نتیجه گیری بهتر آن را با کمی پودر دارچین مخلوط کنید و مورد استفاده قرار دهید.

۶- استفاده از زیره

زیره سبز برای هضم غذا عالی است، اما علاوه بر آن برای کاهش سرفه‌های خفیف در کودکان نوپا و بچه‌های بزرگتر مفید است. چند دانه زیره سبز را در آب جوش قرار دهید و پس از صاف کردن اجازه دهید تا خنک شود و سپس به مصرف برسانید.

۷- سوپ مرغ

سوپ مرغ خانگی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و در صورت اضافه کردن مقادیری سیر یا پودر سیر می‌توانید خاصیت آنتی اکسیدان آن را بیشتر نیز کنید.

۸- استفاده از زردچوبه

زردچوبه خواص ضد میکروبی فراوانی دارد و همچنین ایمنی را افزایش می‌دهد. از زردچوبه می‌توانید برای درمان صرفه کودکان بالای یک سال استفاده کنید. این ماده غذایی تاثیر قابل توجهی در کاهش تحریک گلو و در نتیجه آن درمان سرفه‌های خشک دارد.

۹- قطره‌های سرفه

قطره‌های سرفه تقریبا از لحاظ برای گلو‌های خشک، خارش و سرفه مناسب هستند. می‌توانید برای دریافت نتیجه بهتر و سریع‌تر از انواع حاوی مونول یا اکالیپتوس استفاده کنید. پارسینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: