کد خبر: ۲۱۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 05
احساس در ناحیه لگن در مردان می‌تواند به دلایل مختلف، مانند عفونت‌های دستگاه ادراری و التهاب پروستات شکل بگیرد. این مسائل نسبتا شایع هستند
شفاآنلاین> سلامت> لگن درد اغلب به همراه علائم دیگر رخ می‌دهد. درمان این شرایط به دلیل آن بستگی دارد، از این رو، بررسی دقیق شرایط در هر مورد الزامی است.

عفونت دستگاه ادراری

 به گزارش شفاآنلاین: عفونت دستگاه ادراری، عفونتی باکتریایی است که در دستگاه ادراری که شامل مجرای پیشاب، مثانه، حالب و کلیه‌ها می‌شود، رخ می‌دهد. عفونت‌های دستگاه ادراری شرایطی شایع هستند و یکی از علائم اصلی آن‌ها احساس درد در قسمت پایینی شکم یا لگن است.

از علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس سوزش هنگام دفع ادرار

- تکرر ادرار

- تغییر در رنگ و بوی ادرار

- تب یا لرز

- درد در بخش‌هایی مانند پهلو‌ها یا کمر

پزشک برای درمان عفونت دستگاه ادراری آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

بیماری‌های آمیزشی

برخی بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی، مانند سوزاک و کلامیدیا، نیز می‌توانند موجب احساس درد در ناحیه لگن شوند. از علائم این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درد در ناحیه لگن

- التهاب در مجرای پیشاب

- ترشح از آلت تناسلی

کلامیدیا ممکن است رکتوم یا مقعد را عفونی سازد که می‌تواند موجب احساس درد در این بخش‌ها نیز شود.

شرایطی به نام لنفوگرانولوما ونروم در نتیجه انواع متفاوتی از باکتری‌های مسبب کلامیدیا شکل می‌گیرد. این شرایط ممکن است به لگن دردی که درمان آن دشوار است منجر شود. لنفوگرانولوما ونروم می‌تواند موجب التهاب مقعد و رکتوم در مردان دگرباش شود.


سوزاک نیز ممکن است موجب علائمی مانند درد و ترشح از آلت تناسلی شود. اگر این بیماری رکتوم را تحت تاثیر قرار داده باشد می‌تواند موجب ترشح از مقعد یا دفع مدفوع دردناک شود.

پروستاتیت

پروستاتیت یا التهاب پروستات می‌تواند به واسطه یک عفونت باکتریایی در این اندام شکل بگیرد. باکتری‌ها می‌توانند از طریق مجرای پیشاب وارد پروستات شوند و تکثیر آن‌ها می‌تواند موجب احساس درد در ناحیه لگن، کشاله ران و کمر شود.

پروستاتیت حاد می‌تواند موجب ناراحتی در آلت تناسلی مردان یا بیضه‌ها شود. درد ممکن است با علائم دیگر از جمله موارد زیر همراهی شود:

- احساس سوزش هنگام دفع ادرار

- تب

- لرز

- حالت تهوع و استفراغ

- دشواری در دفع ادرار

- تکرر ادرار

- انسداد ادرار یا ناتوانی در دفع ادرار

- جریان ضعیف یا منقطع ادرار

- بیدار شدن چند باره هنگام شب برای دفع ادرار

- انزال دردناک

یک عفونت باکتریایی در پروستات می‌تواند شرایطی جدی باشد و هر فردی با این علائم باید کمک پزشکی فوری دریافت کند. پزشک برای درمان این شرایط آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

پروستاتیت باکتریایی مزمن یک عفونت عود کننده پروستات است. علائم این شرایط مشابه با پروستاتیت باکتریایی حاد هستند، اگرچه ممکن است از شدت کمتری برخوردار باشند.

پزشک به طور معمول با دوز کم از آنتی بیوتیک یا ترکیبی از آن‌ها در بلند مدت اقدام به درمان این شرایط خواهد کرد.

اگر پروستاتیت باکتریایی مزمن موجب دشواری در دفع ادرار شود، پزشک ممکن است دارو‌هایی به نام مسدودکننده‌های آلفا را برای کمک به آرامش مثانه و ماهیچه‌ای مجاور آن تجویز کند تا بدن ادرار را راحت‌تر دفع کند.

در برخی موارد ممکن است به انجام عمل جراحی نیاز باشد.

پروستاتیت غیر باکتریایی

التهاب پروستات که در بلند مدت ادامه می‌یابد ممکن است به واسطه پروستاتیت غیر باکتریایی شکل گرفته باشد که نوعی سندرم درد لگنی مزمن است.

پزشکان درباره دلیل قطعی این شرایط به نتیجه نرسیده اند. از آنجایی که درد از عاملی غیر از عفونت باکتریایی سرچشمه می‌گیرد، برای درمان آن نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیست. دارو‌های مختلف می‌توانند به مدیریت علائم و تسکین درد ناشی از این شرایط کمک کنند.

پروستاتیت التهابی بدون علامت

پروستاتیت می‌تواند تقریبا بدون هیچ علائمی باشد. آزمایش‌های خون ممکن است تعداد بالای گلبول‌های سفید خون را نشان دهند و پزشک پیش از تشخیص احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بررسی خواهد کرد.


فتق

درد ناگهانی در قسمت پایینی شکم ممکن است نشانه‌ای از فتق باشد.

فتق زمانی شکل می‌گیرد که یک تکه بافت یا روده از یک نقطه ضعیف در ماهیچه‌ها بیرون می‌زند. این شرایط اغلب توده‌ای کوچک و دردناک را در محل شکل می‌دهد.

هنگام کشیدگی ماهیچه مانند زمان خندیدن، سرفه یا بلند کردن یک شی، درد می‌تواند تشدید شود.

با افزایش سن و تضعیف ماهیچه ها، مردان بسیاری ممکن است فتق را تجربه کنند. عمل جراحی تنها گزینه درمانی برای این شرایط محسوب می‌شود و برای پیشگیری از عوارض شدیدتر ضروری است.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر به طور معمول موجب علائمی در روده می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گرفتگی‌های ماهیچه‌ای دردناک

- نفخ

- اسهال

- یبوست

- مخاط در مدفوع

پزشک ممکن است تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی را برای کمک به تسکین شرایط توصیه کرده و برخی دارو‌ها که به کنترل برخی علائم کمک می‌کنند را تجویز کند.

آپاندیسیت

آپاندیس اندامی کوچک در سمت راست بدن است و التهاب آن می‌تواند موجب لگن درد شود.

از دیگر نشانه‌های آپاندیسیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تب

- بی اشتهایی

- حالت تهوع و استفراغ

- تورم در قسمت پایینی شکم

اگر درد تیز در قسمت پایین سمت راست شکم با هر یک از علائم بالا همراهی می‌شود، دریافت کمک پزشکی فوری ضروری است. ممکن است برای درمان آپاندیسیت به انجام عمل جراحی نیاز باشد.

سنگ‌های ادراری

سنگ‌های ادراری زمانی که املاح و مواد معدنی، مانند کلسیم، در ادرار انباشته می‌شوند، شکل می‌گیرند و بدن در دفع آن‌ها با دشواری مواجه می‌شود. این مواد معدنی می‌توانند با هم ترکیب شده و به سنگ‌های ادراری تبدیل شوند.

سنگ‌های اداری زمانی که بدن برای دفع آن‌ها تلاش می‌کند موجب بروز علائمی می‌شوند و درد در ناحیه لگن یا کمر یکی از موارد شایع است. از علائم دیگر می‌توان به دشواری در دفع ادرار و وجود خون در ادرار اشاره کرد.

پزشک ممکن است داروی مسکن برای کمک به عبور سنگ‌ها تجویز کند و همچنین، برخی دارو‌ها برای شکستن سنگ‌ها تجویز خواهند شد. در برخی موارد، سنگ‌های بزرگ‌تر نیازمند انجام عمل جراحی هستند.

سیستیت

سیستیت به التهاب مثانه گفته می‌شود که به طور کلی از یک عفونت سرچشمه می‌گیرد.

سیستیت موجب درد در ناحیه لگن می‌شود و با علائم دیگر مانند موارد زیر همراهی می‌شود:

- دشواری در دفع ادرار

- جریان ضعیف ادرار

- تکرر ادرار

- احساس سوزش هنگام دفع ادرار

- وجود خون در ادرار

- تغییرات در ظاهر یا بوی ادرار

پزشک به طور معمول یک دوره کوتاه مصرف آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت مثانه تجویز خواهد کرد.

باریک شدن مجرای پیشاب

باریک شدن مجرای پیشاب دفع ادرار را دشوار می‌سازد. افزون بر درد در قسمت پایینی شکم، از دیگر علائم این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درد هنگام دفع ادرار

- دشواری در دفع ادرار

- نشت ادرار

- وجود خون یا ادرار در مایع منی

- از دست رفتن کنترل مثانه

درمان به طور معمول شامل انجام عمل جراحی می‌شود.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

هایپرپلازی خوش خیم پروستات زمانی رخ می‌دهد که غده پروستات به واسطه دلیلی به جز سرطان بزرگ شده باشد.

با بزرگ شدن پروستات، این غده بر مجرای پیشاب فشار وارد می‌کند. این شرایط می‌تواند موجب دشواری در دفع ادرار و احساس درد در ناحیه لگن شود. در نهایت، ماهیچه‌های مثانه ممکن است تضعیف شده و علائم وخیم‌تر شوند.

درمان ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، دارو‌ها و عمل جراحی شود.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگرچه لگن درد شرایطی شایع است، اما اگر درباره دلیل و منبع این شرایط اطمینان ندارید باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید.

حتی اگر دلیل درد مشخص است، در صورت بروز هرگونه تغییر، مانند افزایش شدت علائم، بهتر است برای ارزیابی بهتر شرایط به پزشک مراجعه کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: