کد خبر: ۲۱۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 05
بیمه سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌‌‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد

شفا آنلاین>اجتماعی>روز ۱۳ آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز صنعت بیمه نامگذاری شده است. واژه بیمه در لغت به خاطرجمعی و ضمانت و حفظ و نگه‌‌‌داری در برابر حوادث و خطرات معنا شده و در اصطلاح، ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است.

بیمه سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌‌‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد.

بنابراین، بیمه یکی از روش‌‌‌های مقابله با ریسک است و به عنوان اهرمى مهم در ایجاد نظم اجتماعى و آرامش جامعه به شمار می‌‌رود.

وجود سه عامل، زمینه پیدایش بیمه را در دنیا و تاریخ فراهم آورده است. اول، نفع شخصی و اهمیتی که هر فرد برای منافع خود در نظر می‌‌‌گیرد؛ دوم، احساس خیرخواهی و نوع دوستی و سوم، احساس سرنوشت مشترک که می‌‌‌توان از آن به احساس صنفی نیز تعبیر کرد.

در هر حال در دنیای امروز، مسئله تأمین اجتماعی، چنان جای خود را در جامعه و زندگی افراد باز کرده که جامعه، بدون برخورداری از یک نظام سالم تأمین اجتماعی، دچارمشکلات گوناگونی می‌‌‌گردد. وجه کاربردی تأمین اجتماعی در دنیای امروز، به صورت «بیمه» نمود پیدا کرده و بیمه، همه ابعاد زندگی انسان را تحت پوشش قرار می‌‌دهد.

از سوی دیگر باور دارم بیمه سازوکاری مهم در راه تحقق حقوق مردم و تأمین عدالت اجتماعی است و لذا تلاش برای کارآمد کردن نظام بیمه و کاستن از درد و رنج‌های مردم و بالاخص اقشار آسیب‌پذیر جامعه عین عقلانیت، بلندمدت‌نگری و واقع‌نگری است.

دولت تدبیر و امید با پیگیری خط‌‌مشی‌‌های؛ ایجاد «فراگیری» در پوشش‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای در سطح پایه و همگانی بیمه‌های اجتماعی (درمان، بازنشستگی) به آحاد مردم با توجه به منابع، لاش در جهت ایجاد «جامعیت» در خدمات اجتماعی (امدادی، حمایتی و بیمه‌ای) براساس استانداردها و شاخص‌های رفاه اجتماعی تلاش در جهت ایجاد «کفایت» در خدمات اجتماعی و ارتقای مستمر سطح و کیفیت خدمات اجتماعی، تلاش در جهت تکوین و فعالیت صندوق‌های بیمه ملی یا همگانی در دو عرصه بیمه سلامت (سازمان سلامت ایرانیان) و بیمه اجتماعی به منظور تضمین و تامین حداقل زندگی در زمینه معیشت و سلامت، بهبود نظام خدمت‌رسانی حوزه‌های بیمه‌ای و حمایتی و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات در جهت تسهیل خدمت‌رسانی، اصلاح و تقویت روش‌های وصول حق بیمه و تداوم تأمین منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گر و طراحی سازوکارهای الزام‌‌‌آور برای استمرار پوشش بیمه‌ای و پرداخت حق بیمه، مجموعه‌‌ای از تمهیدات سیاستی و برنامه‌‌‌های اجرایی مرتبط را با هدف بهبود بخشی به کیفیت زندگی گروه‌های مختلف اجتماعی پیگیری کرد که الحمدالله دستاوردهای ملموسی را برای همگان به ویژه افراد کم‌‌درآمد و گروه‌های محروم‌‌تر اجتماعی در پی داشته است.

برای تبیین اهمیت این رویکرد کافی است اشاره کنیم که در بعد درمان، حسب ارزیابی‌‌ها، ادامه روند افزایشی هزینه‌های درمان در قبل از سال ۹۲، سالیانه ۷ درصد جامعه را زیر خط فقر فرو می‌برد.

اینجانب این خط‌‌مشی‌‌‌ها و اقدامات صورت گرفته را نماد رویکرد دولت، حساسیت‌های اجتماعی دولت و عزم جزم دولت تدبیر و امید برای توجه ویژه به سازوکارهای تأمین رفاه اجتماعی بالاخص اقشار آسیب‌پذیر می دانم و یقین دارم استمرار ضابطه‌‌مند حرکت‌ها در این چارچوب به تقویت شاخص‌‌های رفاهی و کیفیت‌‌بخشی به آحاد جامعه به ویژه اقشار ضعیف‌‌تر و کارگران شریف کشور منجر گریده، دستیابی به استانداردهای رفاهی شایسته جامعه ایرانی را تضمین خواهد ساخت.

در انتها ضمن یادآوری شروع فعالیت‌های بیمه‌‌ای در ایران در سال ۱۲۸۹، جا دارد این روز را به تمامی عوامل بیمه‌ای کشور اعم از مسئولان و متولیان امور و گروه‌های هدف آن صمیمانه تبریک بگویم. امید است که در سایه ایزد منان و تدابیر بسترساز و سازوکارهای تسهیگرانه و حمایتی دولت محترم و مساعی مضاعف دست‌‌اندرکاران، در سال‌های آتی ایام موفق‌‌تری را در پیش روی صنعت بیمه‌‌ای شاهد بوده، حرکت به سوی شکل‌گیری جامعه‌ای با آرامش خاطر بیشتر را شاهد باشیم.

ابراهیم صادقی فر

 معاون فرهنگی _ اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
بیمه





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: