کد خبر: ۲۱۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 04
آمارها نشان می‌دهد استانهای تهران، کرمانشاه، گیلان، کردستان، قم، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، مرکزی و خراسان رضوی میزان طلاق استاندارد شده برای آنها بیشتر از میزان کشور است
شفاآنلاین>اجتماعی> رئیس فراکسیون خانواده مجلس در نشست با مشاوران امور زنان دستگاه‌ها و سازمان‌ها ضمن اشاره به کاهش آمار طلاق در ۶ ماه نخست سال ۹۷ خواستار ارائه سیاست‌های اجرایی برای کاهش طلاق، کنترل و پیشگیری آسیب‌های ناشی از آن شد.

به گزارش شفاآنلاین،  پروانه مافی در نشست مشترک اعضای فراکسیون خانواده مجلس با مشاوران امور زنان وزارتخانه‌ها، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و رئیس ستاد دیه کشور با اشاره آمار طلاق گفت: براساس آمار ازدواج و طلاق سال 96 تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده نسبت به سال 95 حدود هشت‌ درصد کاهش داشته، در حالی که تعداد طلاق‌ها به حدود 175 هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت‌شده در تاریخ ایران است.

وی افزود: در سال 96 به ازای هر هزار نفر جمعیت 2 طلاق در کشور به ثبت رسیده که استان تهران در این آمار در ازای هر هزار نفر 3 طلاق داشته است و سیستان و بلوچستان با کمتر از یک طلاق به ازای هر هزار نفر پایین‌ترین رتبه را داراست. مقایسه سال 92 تا 96 نشان می‌دهد در کل کشور تعداد ازدواج‌های رخ داده در مقابل هر یک طلاق<Divorce> از 5 به 3 کاهش یافته است.

مافی گفت: آمارها نشان می‌دهد استانهای تهران، کرمانشاه، گیلان، کردستان، قم، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، مرکزی و خراسان رضوی میزان طلاق استاندارد شده برای آنها بیشتر از میزان کشور است که این موضوع نیازمند توجه و مداخله برای برنامه‌ریزی در زمینه شناسایی مشکلات و تلاش برای حفظ زندگی مشترک در معرض خطر است. بالاترین میزان طلاق در گروه سنی زنان 15 تا 19 ساله رخ داده که 29.84 درصد بوده و همچنین بالاترین میزان طلاق در مردان 20 تا 24 ساله 23.50 بوده و 45 درصد طلاق‌ها مربوط به همسران متعلق به یک دهه سنی بوده است.

وی اظهار داشت : در بین زنان بیشترین سهم (40درصد) مربوط به زنانی است که در دهه سوم زندگی خود هستند یعنی 21 تا 30 ساله‌ها و همچنین بیشترین سهم مردان نیز حدود 39 درصد مربوط به مردانی است که در دهه چهارم 31 تا 40 ساله زندگی می‌کردند. یک هزار و 850 طلاق نیز برای زنان بیشتر از 60 سال به ثبت رسیده که این رقم برای مردان 6 هزار و 384 مورد است که4 درصد کل طلاق‌ها را شامل شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار طلاق در سال 97 گفت : در شش ماهه نخست امسال(1397) 48 هزار و 287 واقعه طلاق ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با کاهش میزان 51 هزار و 514 واقعه، 6.3 دهم درصد روبه رو هستیم. این خبر خوبی است ولی نیاز به تدوین برنامه جدی‌تر هستیم.

مافی با اشاره به اقدامات و قوانین موجود گفت: نه تنها طرح ملی کنترل طلاق از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌شود بلکه در برنامه ششم توسعه نیز بهزیستی مکلف شده است در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به میزان بیست درصد سال پایه درطول اجرای قانون برنامه زمینه‌سازی لازم را از طریق مرکز فوریت‌های اجتماعی، مددکاری و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به عمل آورد تاجهت پیشگیری از اختلاف و بحران‌های خانوادگی و پیشگیری از وقوع طلاق و با کمک نهادهای مردمی خدمات خود را گسترش دهد.

وی به نقش مهم سازمان صدا و سیما نیز اشاره کرد و گفت : این سازمان مکلف است در برنامه‌های خود ترویج ازدواج، ضدارزش بودن طلاق را مدنظر قرار دهد که البته اکنون گاهی سریال‌هایی تولید و پخش می‌شود که در راستای این سیاست‌ها نیست.

رئیس فراکسیون خانواده مجلس با اشاره به تجارب بین اللملی در این زمینه گفت: در کشورهای مختلف برای کاهش طلاق اقداماتی صورت گرفته از جمله ارائه آموزش مبتنی بر رویکرد اگاهی‌بخشی، حمایت از خانواده‌های ضعیف با قوانین بیمه‌ای، ترویج و تثبیت سبک زندگی سالم، اصلاح قوانین و مواجه سختگیرانه ، ایجاد شرایط گفت وگوی خانواده و فراغت‌زایی برای با هم بودن که متاسفانه ما نسبت به آنها غفلت داشته‌ایم و صرفا برخی موارد آن هم به صورت ناقص و مقطعی اجرا شده است و باید از تجارب بین المللی استفاده کنیم.

مافی در این نشست پیشنهاد کرد تا کارگروه ویژه برای هماهنگی بین بخشی اقدامات در حوزه طلاق جهت افزایش اثربخشی اقدامات تشکیل شود و گفت: فراکسیون خانواده مجلس آمادگی دارد تا با این کارگروه همراهی لازم را برای پیشبرد اهداف داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت رصد و راستی آزمایی اقدامات صورت گرفته عنوان کرد : قطعا هر یک از دستگاه‌ها سیاست و اقداماتی داشته‌اند ولی مهم این است که با رصد درست معین شود که میزان اثربخشی هر یک از اقدامات تا چه اندازه بوده و دایره مخاطبان چقدر بوده‌اند که این انتظاری است که ما از دستگاه‌ها برای همکاری و ارائه گزارش‌های دقیق داریم.تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: