کد خبر: ۲۱۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 04
محققان برای تحریک نورون‌های خاص و با به کار بردن الکترودها در مناطقی از مغز، به پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌ کاهش ابتلا به آلزایمر، کمک به افراد فلج برای بازگشت احساساتشان و بهبود روحیه افراد مبتلا به افسردگی شدید، دست پیدا کردند
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه ملبورن وسیله‌ای را ارائه کردند که از طریق سوراخ کوچکی در گردن وارد رگ‌های مغز شده و تحریک الکتریکی بخش‌هایی از مغز را انجام می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین: جراحی باز مغز تقریبا به همان اندازه که به نظر می‌رسد، خطرناک است اما برای افرادی که از پارکینسون و صرع رنج می‌برند، این کار تنها راه برای از بین بردن علائم بیماری است.

در این نوع جراحی، یک حفره در جمجمه ایجاد و مغز با جریان‌های الکتریکی تحریک می‌شود که عوارض جانبی جدی و خطرناکی را به همراه دارد. اکنون دانشمندان درگاه جدیدی را به مغز باز کردند، آنها نخستین وسیله‌ای که می‌تواند جریانات الکتریکی را از طریق یک سوراخ کوچک در گردن به مناطق هدف برساند، ارائه کردند.

تحریک الکتریکی مغز بدون جراحی

تحریک عمقی مغز، حوزه بزرگی در تحقیقات علمی است که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای را داشته باشد.

محققان برای تحریک نورون‌های خاص و با به کار بردن الکترودها در مناطقی از مغز، به پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌ کاهش ابتلا به آلزایمر، کمک به افراد فلج<Paralysis> برای بازگشت احساساتشان و بهبود روحیه افراد مبتلا به افسردگی شدید، دست پیدا کردند اما این فرایند به شدت تهاجمی است و دانشمندان باید بخش کوچکی از جمجمه را سوراخ کرده و با وارد کردن سیم‌هایی به داخل آن جریانات الکتریکی را به نواحی مختلفی از مغز برسانند.

از طرفی پیش از این دانشمندان به طور اندکی در روش‌های کم‌تهاجمی پیشروی کردند و با استفاده از پوست سر، جریانات را اعمال کردند. اکنون وسیله‌ای به اندازه یک چوب‌کبریت توسط دانشگاه «ملبورن» ارائه شده که قادر است تا از طریق یک رگ خونی وارد مغز<the brain> شود.

تحریک الکتریکی مغز بدون جراحی

«نیکلاس اپی» مهندس بیومکانیک این پروژه، گفت: حذف جراحی باز مغز مزایای بسیاری برای بیماران دارد. این روش به طور قابل ملاحظه‌ای زمان گذراندن بیمار در بیمارستان و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. همچنین این دستگاه به طور مستقیم با مغز تماس ندارد و به طور محافظت‌شده در میان یک رگ خونی به فعالیت می‌پردازد.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: