کد خبر: ۲۱۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
در صورتی که قصد دارید شانس خود را برای این که دوقلو باردار شوید بالا ببرید، لازم است که اطلاعاتی در خصوص نحوه تشکیل شدن دوقلوها به دست آورید
شفاآنلاین> سلامت> برای دوقلو زایی شیوه های گوناگونی وجود دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید تا به شما نشان دهیم چند درصد امکان بارداری دوقلو را دارید.

به گزارش شفاآنلاین: به صورت کلی دو مدل دوقلو وجود دارد. دوقلو های همسان و دوقلوهای غیر همسان.
اکنون ببینیم علت دوقلوزایی چه می باشد؟ نزدیک به یک سوم از دوقلوها همسان می باشند، که آن ها را به عنوان دوقلوهای مونوزیگوت می شناسند. آن ها به طور اتفاقی به وجود می آیند.

زمانی که یک تخمک توسط یک اسپرم باردار می شود، به دو جنین مجزا قسمت بندی می شود که هر کدام ترکیب ژنتیکی و جفتی مشابه هم دارند.
دوقلوهای همسان در زنانی که شیوه های کمک باروری را تجربه می کنند هم می تواند اتفاق بیفتد.

دو قلوهای غیر همسان که آن ها را به عنوان دوقلوهای دزیگوتیک هم می شناسند، وقتی تشکیل می شوند که دو تخمک توسط دو اسپرم باردار می شوند، به صورتی که هر یک از آن ها منحصر به فرد می باشند و ترکیب ژنتیکی یا جفتی به اشتراک نمی گذارند. همان گونه که دوقلوهای غیر همسان تقریبا نصف آرایش ژنتیکی را به اشتراک می گذارند، امکان دارد که جنس مشابهی هم نداشته باشند.

مواردی که شانس دوقلو باردار شدن را بالا می برد
باردار شدن به دوقلو های همسان به شانس بالایی نیاز دارد اما برخی عوامل وجود دارند که می توانند به این مسئله کمک کنند.

سابقه خانوادگی و وراثت
در صورتی که شما (به عنوان خانم) دوقلو می باشید یا در خانواده شما دوقلو بوده است، شانس بالاتری برای این که دوقلو باردار شوید وجود دارد. با توجه به این، این را هم باید بدانید، چنانچه همسر شما یکی از فرزندان دوقلو بوده یا در خانواده اش دوقلو وجود دارد، این بر شانس شما برای بارداری دوقلو اثر زیادی نخواهد داشت.

تمام موارد به خود شما بستگی دارد چون این شما هستید که تخمک را تولید می کنید. چنانچه شما یا مادرتان دوقلو می باشید، احتمال باردار شدن فرزند دوقلو در شما بالا است.

قومیت و نژاد
نژاد و نسب شما هم تأثیر زیادی بر روی احتمال داشتن دوقلوها خواهد داشت. آسیایی ها و اسپانیایی ها شانس پایین تری برای به دنیا آوردن فرزند دوقلو دارند، در صورتی که آفریقایی ها و به دنبال آن اروپایی ها شانس بالاتری برای دوقلو دار شدن دارند.

نوع بدن (قد/ وزن)
بله، مقداری عجیب به نظر می رسد، ولی زنان با قد بلندتر شانس بالاتری دارند تا دوقلو باردار شوند. همین طور زنان سنگین تر شانس بالاتری نسبت به زنان لاغرتر دارند تا دوقلو به دنیا بیاورند.
زنانی که از برنامه غذایی مناسب استفاده می کنند، دارای شانس بالاتری برای دوقلوزایی می باشند، نسبت به زنانی که رژیم های کم چرب غذایی را استفاده می کنند.

سن مادر
شانس بارداری دوقلو با بالا رفتن سن بیشتر می شود. زنان بالای سن سی و پنج سال تولید FSH بیشتری (هورمون تحریک فولیکول) نسبت به زنان با سن پایین تر دارند. این هورمون به تخمدان کمک می کند که تخمک ها را برای تخمک گذاری آزاد نمایند. مقدار هورمون بیشتر باعث می شود تخمک بیشتری در آن موقع آزاد شود و در نهایت جنین های بیشتری می توانند به وجود آیند.

حاملگی های بیشتر
در صورتی که پیش از این چند مرتبه حامله شده اید، شانس بارداری دوقلو در شما بالاتر خواهد بود.

چه کارهایی را باید انجام دهیم تا شانس بارداری دوقلو بالاتر رود؟
بعضی از روش ها برای بالا بردن شانس خود در دوقلو باردار شدن پیشنهاد شده است که به تعدادی از آن ها در ادامه اشاره خواهیم نمود.

- مواد لبنی مصرف نمایید.
- از قرص های کنترل بارداری استفاده نکنید.
- چنانچه در دوران شیردهی باردار شوید شانس بالاتری برای دوقلو به دنیا آوردن دارید.
- همسر شما از مواد غذایی حاوی روی استفاده کند.
- بین زمان هایی که باردار می شوید یک فاصله منظمی قرار دهید.

علامت های بارداری دوقلو
وقتی که دوقلو باردار باشید، علامت هایی را به دنبال خواهید داشت.
سریع تر و بیشتر وزن می گیرید
با توجه به بالا رفتن حجم خون رسانی به رحم، امکان دارد شما در سه ماهه نخست تا پنج کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. در آخر سه ماهه دوم، بیشتر مادرانی که دوقلو باردار هستند، بین هفت تا دوازده کیلوگرم اضافه وزن خواهند داشت. این در صورتی می باشد که برای سایرین بین پنج تا ده کیلوگرم خواهد بود.
رشد زودتر رحم
در صورتی که رحم شما از آنچه انتظار داشته اید زودتر رشد می کند، به احتمال زیاد شما دوقلو حامله می باشید. بزرگ شدن حجم رحم می تواند علامت بزرگی برای حامله بودن دوقلو شما باشد.
بیماری صبحگاهی بیشتر
بیش از پنجاه درصد زنانی که بارداری دوقلو دارند، ویار یا بیماری صبحگاهی بیشتری نسبت به زنانی که یک فرزند باردار می باشند دارند.

شنیده شدن دو صدای ضربان قلب
بسته به شرایط نوزاد، یک پزشک قادر است دو یا چند ضربان قلب مجزا را بشنود. به این ترتیب، با توجه به این که ضربان قلب یک جنین امکان دارد در چندین مکان به گوش برسد، تشخیص بارداری چند گانه فقط موقعی اتفاق می افتد که ضربان قلب جور دیگری باشد. این موضوع اصولاً در هفته های دهم تا دوازدهم پیش می آید.

نتایج بالای غیرطبیعی آزمون AFP
در صورتی که در آزمون AFP نتایج بالایی نشان داد نخستین علامتی است که به شمار می گوید دو قلو باردار هستید. آزمایش AFP، آزمایشی است که اندازه پروتئین ترشح شده از طریق کبد جنین را اندازه گیری می نماید. بالا رفتن اندازه پروتئین در خون مادر می تواند علامت این باشد که شما دو قلو باردار هستید.

البته لازم به ذکر است که این مورد ممکن است نشانه غیرطبیعی بودن ترشح پروتئین نیز باشد، بنابراین لازم است که حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

نیاز بیشتر به آب
مادرانی که دوقلو باردار هستند در مقایسه با سایر مادران به طور معمول نیازشان نسبت به آب پیدا بیشتر می شود. نی نی بان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: