کد خبر: ۲۱۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
در سال های گذشته از هر 700تا 1000 تولد در کشور، یک نوزاد مبتلا به سندرم داون متولد می شد که هم اکنون تقریبا در کشور متوقف شده است
شفاآنلاین> سلامت> رییس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به اینکه تولد نوزادان مبتلا به سندرم داون در ایران تقریبا متوقف شده است، گفت: این موفقیت بزرگ با فرهنگ سازی، امکان انجام آزمایشات تشخیص قبل از تولد و بهره گیری از دستاوردهای علمی فراهم شده است.

به گزارش شفاآنلاین: مجمع عمومی سازمان ملل سوم دسامبر ( 12 آذر ماه ) را با هدف ارتقاء آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف، جلوگیری از معلولیت ها و آشنایی بیشتر مردم با عوارض آن روز جهانی معلولین نامگذاری کرد.

دکتر محمود تولایی اظهار داشت: در سال های گذشته از هر 700تا 1000 تولد در کشور، یک نوزاد مبتلا به سندرم داون متولد می شد که هم اکنون تقریبا در کشور متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه سندرم داون علاوه براختلال در رشد فیزیکی سبب اختلال در یادگیری کودک نیز می شود، ادامه داد: احتمال بروز این بیماری در پسران بیشتر از دختران است؛ عامل تاثیر گذار، سن مادران است و هرچه سن مادران بالاتر برود، احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.

تولایی احتمال بروز این بیماری در کودکانی که مادران آنها بین 20 تا 25 سال قرار دارند را یک نفر در هزار و 500 تولد اعلام کرد و گفت: اگر سن مادر به بالای 40 سال برسد یک نفر به ازای هر 100 تولد می رسد که احتمال بروز بیماری 15 برابر حالت عادی افزایش می یابد.

رییس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: وقتی سن مادر به 45 سالگی می رسد یک نفر به ازای هر 30 تولد می رسد که احتمال ابتلا بیماری به 50 برابر حالت عادی خواهد رسید.هرچه اطلاع رسانی و آگاه سازی در این زمینه افزایش پیدا کند، شاهد کاهش تولد کودکان مبتلا به سندرم داون در کشور خواهیم بود.

بروز تالاسمی در برخی از استان ها به صفر رسیده است

تولایی ادامه داد: با اقدامات مناسب انجام شده بروز بیماری تالاسمی در برخی از استان های کشور به صفر رسیده که به نوعی می توان گفت این بیماری در کشور کنترل شده است.
رییس انجمن ژنتیک ایران گفت:در گذشته از هر 1000 تا 1500 تولد، یک نوزاد به تالاسمی مبتلا می شد ولی خوشبختانه بیماری تا حدود زیادی با اقدامات مناسب و آگاه سازی خانواده ها در کشور کنترل شده است.

ضرورت غربالگری بیماران متابولیک

وی با اشاره به اینکه از هر 1000 نوزاد یک نفر با بیماری متابولیک متولد می شود، گفت: غربالگری برای شناسایی موارد مشکوک این بیماری ضروری است تا جلوی بروز آن در جامعه گرفته شود.
رییس انجمن ژنتیک ایران، گام دوم برای کنترل این بیماری را انجام آزمایشات آنزیمی اعلام کرد و گفت: با این کار می توانیم از بروز این بیماری پیشگیری کنیم. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: