کد خبر: ۲۱۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 02
توصیه می‌شود افراد در این فصل از سال مصرف لبو را در برنامه غذایی خود داشته باشند
شفاآنلاین> تغذیه> سلامت> کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به خواص بیشمار لبو برای سلامت بدن، گفت: توصیه می‌شود افراد در این فصل از سال مصرف لبو را در برنامه غذایی خود داشته باشند.
 
به گزارش شفاآنلاین: هانیه ناصری با بیان اینکه چغندر قرمز یا لبو از همان خانواده چغندر قند است، گفت: تنها تفاوت این دو این است که چغندرقند سفید رنگ بوده و معمولا برای تولید قند استفاده می شود، اما لبو کوچکتر بوده و قرمز رنگ است.

وی با اشاره به طبع معتدل لبو گفت: لبو یک منبع غنی از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.

وی در خصوص خواص درمانی لبو گفت: پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید بوده و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند. همچنین لبو خواص بیشماری برای کاهش فشار خون بالا، درمان کم خونی، کاهش وزن و لاغری، درمان دیابت و درمان بیماری های قلبی دارد.

وی به فواید این سبزی برای پوست هم اشاره کرد و افزود: لبو حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ناصری تصریح کرد: همچنین لبو  به دلیل داشتن تمام مواد مغذی مفید از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B و C، پروتئین و فسفر برای تقویت و افزایش رشد مو مفید است.

وی به خواص درمانی لبو در درمان کبد چرب نیز اشاره کرد و افزود: بتالین و آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای سم زدایی و پاک سازی کبد مفید بوده و به درمان خانگی کبد چرب کمک می‌کند.

ناصری استفاده از لبو را برای زنان باردار بسیار مفید دانست و تصریح کرد: فولات موجود در لبو برای جلوگیری از نقص مادرزادی قلب و مشکلات دیگر مانند نقص لوله های عصبی در جنین مفید می باشد.

وی افزود: همچنین اسید فولیک موجود در لبو برای زنان باردار بسیار مفید است و استفاده از لبو باعث افزایش انرژی در دوران بارداری شده و موجب بهبود خلق و خو در زنان باردار می شود.

ناصری به تاثیرات این میوه در کنترل قندخون هم اشاره کرد وافزود: لبو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام "اسید آلفا لیپوییک" است که می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

وی با اشاره به وجود بتینین و ویتامین C در لبو گفت: این دو ماده موجب می‌شود لبو خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده داشته و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید باشد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: همچنین ویتامین C و آهن موجود در لبو باعث افزایش تولید هموگلوبین شده و در نتیجه به درمان کم خونی یا آنمی هم کمک می کند.

وی در ادامه خواص بیشمار لبو به تاثیرات آن در پیشگیری و درمان سرطان اشاره کرد و افزود: تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به ویژه سرطان پانکراس، پستان و پروستات مفید است.

ناصری به تاثیر لبو در هضم غذا و بهبود سلامت معده هم اشاره کرد و افزود: لبو هضم غذا را بهبود می بخشد و برای درمان معده درد، زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید است، همچنین فیبر موجود در لبو حرکات روده را بهبود می‌بخشد.

وی افزود: مصرف روزانه لبو و یک قاشق غذاخوری عسل به طور موثر زخم معده را درمان می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: