کد خبر: ۲۱۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
با بسته شدن حربه چک تضمینی، راه های فعالیت دلالان و سفته بازان هر روز محدودتر می شود. راه های فعالیت دلالان هر روز محدود تر می شود

شفا آنلاین>بیمه و بانک>در ادامه فعالیت های محکم و قاطع بانک مرکزی در برخورد با دلالان و سفته بازان روز گذشته مصوبه ای در خصوص چک تضمینی ابلاغ شد.

به گزارش شفا آنلاین:بر این اساس مقرر شد از این به بعد چکهای تضمینی<Guaranteed checks> که بانک‌ها و موسسات اعتباری صادر می‌کنند الزاماً در وجه شخصی که نام وی در متن چک ذکر شده است قابل وصول باشد.

پیشتر این گونه بود که چک تضمینی صادره توسط شبکه بانکی با درج یک امضا در ظهر آن قابل نقل و انتقال نامحدود بود.

نقل و انتقال نامحدود و چند باره چک‌های تضمینی باعث شده بود بسیاری از سفته‌بازان و دلالان بازار سکه و ارز به راحتی معاملات و مبادلات خود را انجام داده و هیچ گونه ردی نیز از خود برجای نگذارند.

به عبارت دیگر یک دلال پیش از این با مراجعه به بانک و دریافت چک تضمینی با مبالغ مختلف می توانست از آن در بازارهای مختلف نظیر سکه و طلا و ارز استفاده و بدون نظارت معاملات خود را انجام دهد.

چک تضمینی ممکن بود بارها و بارها بین دلالان و سفته بازان دست به دست شود و پس از چندین بار رد و بدل شدن بین اشخاص به جهت واریز به حساب یک نفر به بانک برگردانده شود.

حال با مصوبه سران قوا چک تضمینی تنها در وجه شخصی که نام وی بر روی چک درج شده قابل وصول است و در صورت نقل و انتقال دیگر قابل وصول نخواهد بود.

با ابلاغ این قانون تا حدود بسیاری راه های سفته بازی برای دلالان از بین خواهد رفت بانک مرکزی عرصه را بر آنها سخت تر می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: