کد خبر: ۲۱۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 02
وقتی چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند یا اشک تولید شده، به سرعت بخار می‌شود، سندرم چشم خشک به‌وجود می‌آید. خراشیدگی، درد و قرمزی از علایم خشکی چشم هستند که به مرور بدتر هم می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>محققان مدرسه پزشکی ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا، با استفاده از نوعی ابزار الکتریکی، روش جدیدی برای درمان سندرم خشکی چشم ابداع کرده‌اند. این ابزار با تحریک کردن عصبی در پل بینی، می‌تواند تولید اشک را افزایش دهد.


به گزارش شفا آنلاین:محققان ویرجینیا، با وارد کردن جریان الکتریکی خفیف، عصب موجود در پل بینی (قسمت استخوانی بخش بالایی بینی)، سندرم خشکی چشم <Dry eye syndrome>فرد مبتلا به این بیماری را درمان کردند. خشکی چشم، معمولا موجب درد، قرمزی و التهاب چشم‌ها می‌شود.

این محققان، نام ابزار دستی و ابداعی خود را تروتر «TrueTear» گذاشتند و با فشردن یک دکمه روی آن، موجب تولید اشک شده، به طوری که تمام سطح چشم، از اشک پر می‌شود. افراد مبتلا به خشکی چشم، می‌توانند از این ابزار، روزی دوبار استفاده کنند.

این ابزار در آزمایشگاه بررسی شده و می‌تواند حجم آب، مخاط و چربی را دو برابر ‌کند و با تولید اشک، مردمک چشم را سالم نگهدارد.

وقتی چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند یا اشک تولید شده، به سرعت بخار می‌شود، سندرم چشم خشک به‌وجود می‌آید. خراشیدگی، درد و قرمزی از علایم خشکی چشم هستند که به مرور بدتر هم می‌شوند.

درمان‌های فعلی خشکی چشم، استفاده از اشک مصنوعی یا پمادهایی است که با آن چشم‌ها را چرب و مرطوب می‌کنند. البته استفاده از قطره‌های چشمی برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و برخی هم نمی‌توانند این دارو را به راحتی درون چشم خود بریزند. بنابراین ابزار الکتریکی جدید می‌تواند گزینه محبوبی برای افراد مبتلا به خشکی چشم باشد.

این ابزار، عصب سه‌قلو که بالای هر یک از حفره‌های بینی و نزدیک پل بینی قرار دارد را تحریک می‌کند. عصب سه‌قلو، یکی از بزرگترین عصب‌های درون جمجمه است و وقتی تحریک شود، مجرای اشکی‌بینی را فعال می‌کند و بدین ترتیب به طور خودکار اشک تولید شده و چشم‌ها مرطوب می‌شوند.

بیماران هنگام استفاده از این ابزار،‌ باید نوک دو شاخه استریل آن را از درون بسته خود باز کرده و به دستگاه متصل کنند. دوشاخه‌‌ها از جنس فلز پوشیده از سیلیکون هستند که درون حفره‌های بینی نزدیک پل بینی قرار گرفته و عصب سه‌قلو را تحریک می‌کنند. این فرایند بدون درد است و بیمار باید ابزار را تا زمانی که اشک تولید می‌شود در بینی خود نگهدارد. نوک این ابزار هر دو روز یکبار باید تعویض شود. زیرا ژل روی دو شاخه‌ها که جریان الکتریکی را به عصب می‌رساند، خشک شده و از بین می‌رود.


 این ابزار به زودی به تولید انبوه رسیده و در دسترس بیماران مبتلا به سندرم خشکی چشم قرار می‌گیرد. دیلی‌میل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: