کد خبر: ۲۱۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 28
افرادی که در میانسالی دچار بیماری‌ ریوی می‌شوند بیشتر احتمال دارد در دوره بعدی زندگی‌شان به زوال عقل مبتلا شوند
شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک بررسی‌ حاکی از آن است که بیماری ریوی فاکتور موثری است که فرد را در معرض ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، زوال عقل به مجموعه‌ای از بیماری‌های عصبی پیش‌رونده از قبیل آلزایمر اشاره دارد که بر اثر آن قدرت حافظه و دیگر توانمندی‌های شناختی فرد تحلیل می‌رود. اکنون محققان در یک بررسی جدید به فاکتور خطرزای دیگری دست پیدا کردند که فرد را در معرض ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهد.

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در بررسی‌های خود مشاهده کردند افرادی که در میانسالی دچار بیماری‌ ریوی می‌شوند بیشتر احتمال دارد در دوره بعدی زندگی‌شان به زوال عقل<Dementia> مبتلا شوند. همچنین بین بیماری‌های تحدیدی ریوی (بیماری‌های تنفسی که اتساع ریه را محدود می‌کنند) و بیماری انسدادی ریه و زوال عقل یا خطر نارسایی‌های شناختی ارتباط وجود دارد.

محققان آمریکایی اظهار داشتند: پیشگیری از ابتلا به زوال عقل اولویت اصلی در حوزه سلامت عمومی است و در مطالعات پیشین آمده‌ است که عدم رعایت سلامت ریه‌<Lung> با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. در این مطالعه به بررسی طولانی مدت ارتباط بین عملکرد پایین ریه و خطر ابتلا به زوال عقل پرداخته شد.

 متخصصان ۱۴ هزار و ۱۸۴ نفر را با میانگین سنی ۵۴ سال برای مدت زمان ۲۳ سال تحت کنترل و معاینات قرار دادند. در این مدت زمان ۱۴۰۷ نفر به زوال عقل مبتلا شدند. محققان با بررسی روی اطلاعات جمع‌آوری شده دریافتند افرادی که در دوره میانسالی به نوعی بیماری ریوی مبتلا بوده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل یا نارسایی شناختی قرار داشته‌اند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: