کد خبر: ۲۱۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 28
این شربت حاوی کربوهیدرات سدیم پتاسیم پروتئین پروفیل تانن آهن منگنز کلسیم منیزم فسفر سلیکا ید سلینیوم گوگرد قند فرکتوز گلوگز اسید چرب امگا 3 اسید فولیک ویتامین a گروه‌های ویتامین b مثل b1, b2 ,b3, b6, e, c, d, k و ... است
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی نوشیدنی را در دفع سنگ‌های ریز کلیه و مجاری ادراری مفید دانست.

به گزارش شفاآنلاین، شربت گزنه حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، منگنز، فولات، امگا۳، کلسیم، پروتئین، سلنیوم، منیزیم، فسفر، سولفور، گوگرد، آهن، اسید‌فولیک، زینک، آنتوسیانین‌ها، کولین، زاگزانتین، لوتئین، ویتامینA، گروه ویتامین B،E، C،K و غیره است.

برای بررسی خواص شربت گزنه و اینکه مصرف این نوشیدنی برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان نمودند.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine)  گفت: این شربت حاوی کربوهیدرات سدیم پتاسیم پروتئین پروفیل تانن آهن منگنز کلسیم منیزم فسفر سلیکا ید سلینیوم گوگرد قند فرکتوز گلوگز اسید چرب امگا 3 اسید فولیک ویتامین a گروه‌های ویتامین b مثل b1, b2 ,b3, b6, e, c, d, k  و ... است.

وی افزود: یکی از بهترین خواص این شربت در رفع ناراحتی‌های پروستات و مجاری ادراری است، این شربت تاثیر چشم‌گیری در کنترل و کاهش چربی خون و قند خون دارد؛ شربت گزنه موجب تقویت و جوان سازی پوست و مو می‌شود، همچنین تاثیر چشم‌گیری در رشد موها دارد، شربت گزنه خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد و برای درد مفاصل (آرتریت و دردهای روماتیسمی) مفید است؛ شربت گزنه برای افرادی که مبتلا به نقرس هستند نیز مفید است.

عظمایی ادامه داد: شربت گزنه خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و موجب رفع عفونت معده،‌ ریه، عفونت مجاری ادراری می‌شود، این شربت خاصیت سنگ‌شکنی نیز دارد و موجب دفع سنگ‌های ریز، کلیه و مجاری ادرار می‌شود.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: شربت گزنه به علت داشتن آهن و اسید فولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند بسیار مفید است، شربت گزنه برای کمر دردهای ناشی از قاعدگی در زنان مفید است و از سندرم پیش از قاعدگی pms ، همچنین از دردهای یائسگی پیشگیری و در کاهش درد کمک می‌کند.

وی گفت: شربت گزنه به علت داشتن ویتامین a,e,c خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث تغییرات سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بروز انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان‌های مختلف( پروستات) جلوگیری می‌کند، شربت گزنه برای دستگاه تنفسی مفید است و موجب رفع سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، خلط سینه می‌شود و برای رفع سردردهای میگرنی مفید است.

عظمایی افزود:شربت گزنه آرام‌بخش است و موجب رفع غلظت خون می‌شود و این شربت همچنین برای زنان شیرده مفید است؛ مصرف شربت گزنه برای زنان باردار (Pregnant)ممنوع است و خوردن آن توصیه نمی‌شود.

مواد لازم برای تهیه دو لیتر شربت گزنه:

_عرق گزنه یک لیتر
_عرق بابونه یک لیتر
_ گیاه گزنه 70 گرم
_ تخم گشنیز 30 گرم
 _عسل نیم کیلو
طرز تهیه شربت گزنه

-عرقیجات را با هم ترکیب می‌کنیم و سپس تخم گشنیز و گزنه را نیم کوب کرده و سپس داخل عرقیجات می‌ریزیم.

-بعد از سه چهار ساعت ماده به دست آمده را در حرارت ملایم به مدت 5 تا 10 دقیقه می‌جوشانیم.

 -هنگامی که حرارت متعادل می‌شود و دمای آن به 50 درجه می‌رسد شربت را صاف  و سپس عسل را به آن اضافه می‌کنیم.

 -سپس آن را هم می‌زنیم تا قوام بیاید برای مصرف این شربت 3 تا 4 قاشق از آن را داخل لیوان ریخته و آن را با آب جوش میل می‌کنیم.

دستور مصرف شربت گزنه

عظمایی افزود: این شربت را می‌توان در چهار نوبت صبح،‌ ظهر، عصر و شب به اندازه یک لیوان مصرف کرد و این شربت را در فصل‌های گرم سال می‌توان با آب سرد نیز نوشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: