کد خبر: ۲۱۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 29
بر اساس ماده 12 مکرر یک، در صورتی که قیمت پایانی سهمی طی 5 روز متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از 20 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد برای 60 دقیقه در وضعیت مجاز ممنوع قرار می‌گیرد

شفا آنلاین>بیمه و بانک>چهار تغییر جدید در دستورالعمل نحوه انجام معاملات و مربوط به توقف نماد به دلیل نوسان بیش از ۲۰ و ۵۰ درصدی از سوی مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس اعلام شد.

به گزارش شفا آنلاین: افسانه اروجی با اشاره به اصلاحات جدید دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس، گفت: بر اساس ماده 12 مکرر یک، در صورتی که قیمت پایانی سهمی طی 5 روز متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از 20 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد برای 60 دقیقه در وضعیت مجاز ممنوع قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی این مدت، سفارش‌گیری انجام می‌شود و در صورتی که ناشر اطلاعات با اهمیت گروه الف و یا ب را منتشر کند، نماد متوقف می‌شود. در غیر این صورت معاملات پس از 60 دقیقه آغاز می‌شود. این درحالی است که پیش از اصلاح این ماده در دستورالعمل اگر سهمی بیش از 20 درصد نوسان قیمت داشت، نماد متوقف و فردای آن روز باز می‌شد و ناشر نیز موظف به ارائه شفاف‌سازی در بازه توقف تا بازگشایی نماد بود.

این مقام مسئول درباره اصلاح  دوم هم توضیح داد: درصورتی که قیمت پایانی سهمی طی 15 روز متوالی بیش از 50 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد نماد متوقف می‌شود و حداکثر دو روز کاری با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. پیش از این، محدودیت دامنه نوسان وجود نداشت.

البته در صورتی که در زمان توقف نماد، ناشر اطلاعات با اهمیت منتشر کند دامنه نوسان در زمان بازگشایی متناسب با نوع اطلاعات ارائه‌شده (گروه الف یا ب) خواهد بود.

اروجی به اضافه شدن تعداد روزهای معاملاتی به متن تبصره 7 ماده 12 مکرر 2 نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تغییرات قیمت که پیش از این در این تبصره وجود داشت تعداد روزهای معاملاتی نیز در این تبصره در نظر گرفته شده و بدین ترتیب هم تغییرات قیمت و هم تغییر تعداد روزهای معاملاتی از سوی هیات مدیره فرابورس قابل بازنگری است که باید حداقل 5 روز کاری قبل از اجرا به بازار اعلام ‌شود.

به گفته وی ، مبنا و اصل روند اجرایی مفاد ماده 12 مکرر 4 تغییر نکرده اما روند اجرایی جهت ارائه اطلاعات یا ارائه درخواست مهلت توسط ناشر به زبان ساده‌ توضیح داده شده است.

اروجی افزود: در بندهای 1،2، 3 و 4 ماده 12 بازگشایی نمادهای معاملاتی به "پس از افشای تصمیمات" تغییر یافته است. یعنی حداکثر دو روز کاری پس از اینکه اطلاعات روی کدال و در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار