کد خبر: ۲۱۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 27
این روزها لیزر توانسته جایگاه خاصی در بسیاری از عمل‌های جراحی برای خود دست و پا کند. ظرافت و کاهش آسیب برش با لیزر در مقایسه با چاقوهای تیز جراحی باعث شده بسیاری از متخصصان در عمل‌های ظریفی همچون عمل‌های چشم از این ابزار استفاده کنند
شفاآنلاین>سلامت> هنگامی که سخن از عمل جراحی به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد تیغ جراحی می‌افتیم و خون و درد. انگار تیغ جراحی یک پای ثابت همه جراحی‌هاست. اما پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری باعث تغییرات بسیار در زندگی بشر شده است، پزشکی و درمان نیز از این قاعده مستثنی نیست به قول سهراب سپهری چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید.

به گزارش شفاآنلاین، این روزها لیزر توانسته جایگاه خاصی در بسیاری از عمل‌های جراحی برای خود دست و پا کند. ظرافت و کاهش آسیب برش با لیزر در مقایسه با چاقوهای تیز جراحی باعث شده بسیاری از متخصصان در عمل‌های ظریفی همچون عمل‌های چشم از این ابزار استفاده کنند. البته کاربرد لیزر در پزشکی امروز محدود به جراحی‌ها نمی‌شود، به گونه‌ای که در بسیاری از اعمال پزشکی از دندانپزشکی گرفته تا درمان سرطان‌ها می‌توان از این ابزار قدرتمند استفاده کرد.

دکتر رضا فکر آزاد، رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران به نقش لیزر در تخریب سلول‌های سرطانی اشاره کرده و می‌گوید: امروزه از پرتو پرقدرت لیزر برای انجام جراحی ضایعه‌های سرطانی استفاده می‌شود اما کاربرد لیزر در درمان مبتلایان به سرطان تنها به جراحی محدود نمی‌شود بلکه فتوداینامیک تراپی یکی از شیوه‌های درمانی است که با استفاده از لیزر انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: در این شیوه مواد حساس به نور به بیمار تزریق می‌شود و سپس با تاباندن پرتوهای خاص لیزر، سلول‌های سرطانی را تخریب کرده از بین می‌برند. در حقیقت در این شیوه با استفاده از پرتوهای ویژه لیزر و بدون آسیب رسیدن به سلول‌های سالم اطراف ضایعه، سلول‌های سرطانی از بین می‌روند. به گفته رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران، از روش درمانی فتوداینامیک تراپی بیشتر برای پرهیز از جراحی‌های وسیع و البته آسیب‌رسان در سرطان‌های عضوهای حساس مانند بینی و گوش استفاده می‌شود. دکتر فکر آزاد تصریح می‌کند: متأسفانه یکی از مشکلاتی(Problems) که برخی از بیماران مبتلا به سرطان در هنگام انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی با آن مواجه می‌شوند، ایجاد زخم در ناحیه دهان است. این زخم‌ها که با نام موکوزیت دهانی شناخته می‌شوند، بلع غذا را برای بیمار مشکل می‌کنند. لیزر تراپی در کنترل این زخم‌ها و بهبود آنها نیز مؤثر است.

وی در خاتمه تأکید می‌کند: کسانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند باید دانش پزشکی لیزری را بخوبی کسب کرده و در کار با لیزر تبحر لازم را داشته باشند تا بیمار(Patient) بیشترین بهره را کسب کند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: