کد خبر: ۲۱۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 27
خورش جعفری یا خورش جعفری قرمه، از غذاهای سنتی استان گیلان است. یکی از جاذبه های توریستی استان های شمالی کشور، غذاهای رنگارنگ و خوش عطر و بوی این منطقه است که همواره مورد توجه مسافرین و گردشگران واقع می‌شود
شفا آنلاین>تغذیه> خورش جعفری یا خورش جعفری قرمه، از غذاهای سنتی استان گیلان است. یکی از جاذبه های توریستی استان های شمالی کشور، غذاهای رنگارنگ و خوش عطر و بوی این منطقه است که همواره مورد توجه مسافرین و گردشگران واقع می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:خورش جعفری یکی از همین غذاهاست که دارای طعم بسیار خوبی است و با ذائقه‌های مختلف سازگار است.

استفاده از آبغوره به عنوان چاشنی این غذا طعم جالبی به آن داده است و مورد توجه افرادی که به غذاهای ترش علاقه دارند، واقع می‌شود.


خورش جعفری را با موادی از جمله گوشت گوساله، بادمجان و البته جعفری تازه درست می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش جعفری را با هم مرور کنیم.

مواد لازم

    گوشت گوساله چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
    جعفری و تره شسته و ساطوری شده: ۲۵۰ گرم
    بادمجان قلمی: ۴ عدد
    پیاز: یک عدد متوسط رنده شده
    آبغوره: یک فنجان
    روغن: به میزان دلخواه
    نمک: به میزان دلخواه
    فلفل: به میزان دلخواه

آموزش طرز تهیه خورش جعفری

دستور تهیه

1. پیش از هر چیز بادمجان‌ها را پوست بگیرید. روی آن‌ها نمک بپاشید تا تلخی آنها گرفته شود. اینکار حدود نیم ساعت زمان نیاز دارد. سپس بادمجان ها را بشویید و خشک کنید.

2. برای شروع کار تره و جعفری که از قبل ساطوری شده را با مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و با شعله متوسط تفت دهید. پس از حدود ۸ دقیقه، ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید به مدت نیم ساعت بجوشد.

3. پیاز رنده شده و گوشت چرخ کرده را داخل ظرفی بریزید و نمک و فلفل را نیز به آن‌ها اضافه کنید. مواد را با دست ورز دهید تا کاملا مخلوط و یک دست شوند.

4. سپس با استفاده از مواد به دست آمده، گلوله‌هایی به اندازه یک گردوی کوچک درست کنید و با مقداری روغن داخل تابه تفت دهید. شعله گاز را طوری تنظیم کنید که کوفته‌ها کمی سرخ شوند. در حین انجام این کار، کوفته‌ها را با قاشق جابجا کنید تا همه طرف آن‌ها یکنواخت سرخ شده و طلایی شود.

5. پس از طلایی شدن کوفته‌ها، آنها را به خورش اضافه کنید، سپس زیر قابلمه را روشن کنید تا محتویات آن با شعله متوسط بپزد.

6. در این فاصله بادمجان‌ها را داخل تابه با مقدار کمی روغن سرخ کنید و پس از اتمام فرآیند سرخ شدن، روغن آن‌ها را بگیرید و کنار بگذارید.

7. در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورش، چاشنی و ادویه ها یعنی نمک، فلفل و آبغوره را به اندازه دلخواه اضافه کنید. در حین اضافه کردن چاشنی چند بار خورش را بچشید تا از اندازه بودن مقدار طعم دهنده‌ها اطمینان حاصل کنید.

8. پس از اینکه پخت خورش کامل شد و اصطلاحا به روغن افتاد، آن را برای سرو به ظرف مناسبی انتقال دهید. بادمجان‌های سرخ شده را روی خورش قرار دهید تا غذای شما کامل شود و نیز جلوه زیبایی داشته باشد.

نکات

۱. این خورش را می‌توانید با نان یا کته سرو کنید.

۲. در صورتی تمایل می‌توانید به جای کوفته‌های گوشت، از گوشت خورشی نیز استفاده کنید.

۳. اگر تمایل دارید می‌توانید در این غذا از ۱۰۰ گرم لوبیای چشم بلبلی هم استفاده کنید.

۴. می‌توانید پس از سرخ کردن بادمجان‌ها و هنگامی که چند دقیقه از پخت خورش باقی مانده، آنها را داخل ظرف خورش بریزید. اما دقت داشته باشید که بادمجان‌ها نباید له شوند.

۵. بخارپز کردن سبزیجات روش بهتری برای طبخ آنهاست و باعث می شود تا میزان کمتری از ویتامین های مفید سبزی از بین برود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: