کد خبر: ۲۱۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 22
رئیس کل بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای ایجاد بازار متشکل ارزی اعلام کرد که هدف این است که فاصله بین نرخ‌های مختلف را کم کنیم
شفاآنلاین>بیمه و بانک> پس از بازارغیرمتشکل پولی، حالا نوبت به بازار غیرمتشکل ارز رسیده است. روزگذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درحاشیه جلسه هیأت دولت درجمع خبرنگاران و درتکمیل خبری که چند روز قبل درحساب اینستاگرامی خود اعلام کرده بود، اهداف راه‌اندازی بازار جدید ارزی را تشریح کرد. بازاری که قرار است ارز را از بازار غیرمتشکل به متشکل تغییر دهد.

به گزارش شفاآنلاین، رئیس کل بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای ایجاد بازار متشکل ارزی اعلام کرد که هدف این است که فاصله بین نرخ‌های مختلف را کم کنیم. به گفته وی آنچه اعلام شده، نتیجه بحث‌های انجام شده با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه است.براساس توضیحات وی در شرایط کنونی ،بازار اسکناس ارز، بازاری غیرمتشکل است و نرخ‌ها (Rates)در خیابان و کوچه پس کوچه‌ها شکل می‌گیرد.

هدف کاهش فاصله قیمت هاست
آنطور که رئیس کل بانک مرکزی توضیح داده است مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی بازارمتشکل ارزی کاهش فاصله قیمت‌های مختلفی است که هم‌اکنون در بازار وجود دارد. به گفته وی ما نیاز به بازار متشکل داریم تا بتدریج فاصله بین نرخ‌های مختلف کم کنیم. اکنون در حال بررسی این ایده هستیم تا بتوان آن را عملیاتی کرد. ایجاد این بازار، فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند ارز خود را به شکل اسکناس از طریق صرافی‌ها بفروشند و بعد از آن حتی می‌توان حواله را در این بازار مشارکت داد. در حقیقت این کار به پلتفرمی تبدیل می‌شود که بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند؛ همه هدف ما این است که بازار ارز متشکل شود.

بازار به سمت تعادل می‌رود
همتی درباره آینده بازار ارز و سکه نیز اعلام کرد که «من پیش‌بینی‌کننده نیستم بلکه بازار تعیین‌کننده است؛ بارها گفته‌ایم که بازار ارز و سکه بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک آن بالاست.»

در عین حال او تحلیل کرد: بازار به سمت تعادل حرکت می‌کند و وضعیت خوبی دارد، بر بازار کنترل داریم و خوشبختانه فشارهای دشمن برای اخلال در بازار ارز مؤثر واقع نشد و توانستیم کشور را هدایت کنیم. دولت و بانک مرکزی بر بازار(Market) مسلط هستند و در آینده وضعمان خیلی بهتر می‌شود.

با ارزهای محلی کالا می‌خریم
خبرنگاری از همتی درباره فروش نفت ایران به ارزهای کشورهای خریدار پرسید و اینکه آیا دریافت این ارزها مشکلی برای تأمین ارز مورد نیاز واردات ایجاد نمی‌کند. رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: در ابتدا باید گفت که ذخایر کافی ارزی در اختیار داریم و مشکلی بابت تأمین آن نداریم؛ ضمن آنکه با فروش نفت به این شکل، می‌توان بخشی از کالاهای مورد نیاز را از همین کشورها تأمین کرد که البته اکنون نیز از همین روش استفاده می‌کنیم. همتی با یادآوری اینکه ایران با چین، جمهوری کره، هند و عراق مراودات تجاری زیادی دارد، اظهار داشت: اینگونه مراودات و صادرات نفت می‌تواند سبب واردات کالا از این کشورها شود.وی در عین حال تأکید کرد که راه‌هایی برای تبدیل این ارزهای محلی وجود دارد.

ذخایر ارزی را اعلام نمی‌کنیم
همتی گفت: هرچند ذخایر کافی داریم اما تبلیغ آن را نمی‌کنیم زیرا ضرورتی نمی‌بینیم که در این باره صحبت کنیم؛ وقتی طرف مقابل با قدرت آمده که کشور را دچار مشکل کند، اطلاعات نمی‌دهیم.

وی اطمینان داد که بانک مرکزی علاوه بر ذخایر اسکناس ارز، از ذخایر مناسبی در بانک‌های خارجی نیز برخوردار است و از این‌رو دشمن در رسیدن به اهداف خود علیه ملت ایران موفق نمی‌شود.

نوبت به ارز رسید
در دو دهه گذشته بازار غیرمتشکل پولی یا همان مؤسسات مالی و اعتباری که همانند بانک‌های مجاز زیرنظر بانک مرکزی فعال نبودند، دردسرهای زیادی برای اقتصاد و مردم ایجاد کرد تا اینکه سرانجام و پس از سال‌ها برنامه و اجرا در ماه‌های پایانی سال آخرین تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون مجوز ساماندهی شدند و هم‌اکنون مراحل تصفیه آنها درحال انجام است.

دراین زمینه دولت مجبور شد برای بازپرداخت سپرده‌ها و سود سپرده‌گذارانی که مشتری این مؤسسات شده بودند، حدود 20 هزار میلیارد تومان خط اعتباری اختصاص دهد تا بتدریج از محل شناسایی اموال و دارایی‌های آنها به بانک مرکزی بازگردانده شود. حال بازار دیگری که غیرمتشکل بودن آن مشکلات زیادی برای اقتصاد ملی ایجاد کرده است، دربرنامه ساماندهی بانک مرکزی قرار گرفته است.

سال هاست که نبض این بازار در دستان دلال‌هایی است که درکوچه و خیابان ارز می‌خرند و می‌فروشند و با وجودی که سهم معاملات این بخش تنها 3 درصد از نیازهای ارزی کشور را شامل می‌شود در تعیین قیمت بازار آزاد نقش اصلی را دارد. برهمین اساس درصورتی که طرح بانک مرکزی برای متشکل کردن بازار ارز به نتیجه مطلوب برسد، به طور قطع آثار مثبتی درپی خواهد داشت و حتی پس از نزدیک شدن نرخ‌های مختلف در بازار می‌تواند بستری برای یکسان‌سازی واقعی نرخ ارز باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: