کد خبر: ۲۱۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 21
ارتودنسی صرفاً یک درمان زیبایی و تشریفاتی نیست و در بسیاری از مواقع با هدف بهبود وضعیت تکلم، تنفس و غذا خوردن بیمار انجام می‌شود اما در این میان هم هستند کسانی که صرفاً با هدف زیباتر شدن به صف متقاضیان این درمان پیوسته‌اند
شفاآنلاین>سلامت> «دندون سیمی»، «با این سیم کشی‌ها چطور غذا می‌خوری؟» و جملاتی از این دست باعث می‌شد در گذشته‌های نه چندان دور کودکانی که دندان هایشان را ارتودنسی کرده بودند از بازکردن دهانشان در جمع، خجالت بکشند یا سعی کنند جوری بخندند که دندان‌هایشان دیده نشود. تلاشی که در بیشتر مواقع به جلب توجه بیشتر ختم می‌شد. اما زمانه تغییر کرده، این روزها دیگر ارتودنسی فقط برای کودکان انجام نمی‌شود و بزرگسالان هم به جمع دندان‌‌سیمی‌ها اضافه شده‌اند. البته از این دندان‌سیمی تا آن سیم کشی‌ها یک دنیا فاصله است. ارتودنسی در جامعه امروزی برای عده‌ای یک درمان لاکچری و تشریفاتی است. این دسته از افراد برای درمان به سراغ ارتودنسی نمی‌روند و آن را بخشی از راه رسیدن به لبخند‌های هالیوودی که اتفاقاً طرفداران بسیاری هم دارد و همچنین به رخ کشیدن زیبایی هایشان می‌دانند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر کاظم دالایی متخصص ارتودانسی ، از تجربیاتش در برخورد با متقاضیان ارتودنسی می‌گوید: ارتودنسی صرفاً یک درمان زیبایی و تشریفاتی نیست و در بسیاری از مواقع با هدف بهبود وضعیت تکلم، تنفس و غذا خوردن بیمار انجام می‌شود اما در این میان هم هستند کسانی که صرفاً با هدف زیباتر شدن به صف متقاضیان این درمان پیوسته‌اند.

این متخصص ارتودنسی می‌افزاید: زیبایی یک مقوله لاکچری و تشریفاتی نیست بلکه یکی از عوامل کسب پذیرش اجتماعی و افزایش ارتباطات اجتماعی است. مطالعات نشان داده است که احتمال موفقیت شغلی و تحصیلی و همچنین افزایش ارتباطات فردی در افراد زیبا بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که افراد نازیبا موفق نمی‌شوند اما اعتماد به نفس در افراد زیبا در مقایسه با آنهایی که از زیبایی زیادی برخوردار نیستند بسیار بیشتر است از این‌رو شانس موفقیت آنها نیز به همین میزان افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که اولین عامل جذابیت در صورت، چشم‌ها هستند و دومین عامل لبها و دندان‌ها و مهم‌ترین عامل ایجاد ارتباطات سازمانی و اجتماعی لبخند است. بنابراین می‌توان گفت بسیاری از طرفداران زیبایی به‌دنبال این ارتباط بهتر هستند و نه فقط زیبا شدن.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تأکید می‌کند: تب زیبایی در جامعه مبتنی بر فاکتورهای واقعی و غیرواقعی است. یک وجه علاقه به زیبایی واقعی است یعنی گروهی از متقاضیان زیبایی به‌دنبال افزایش کیفیت زندگی و تقویت ارتباطات خود هستند که این وجه به خودی خود موضوعی مناسب و مفید است البته که بسیاری از متقاضیان زیبایی هم افرادی از همین جنس هستند اما درمیان بیماران گروه اقلیتی هم هستند که ناهنجاری ناچیزی در دندان هایشان دیده می‌شود که اصلاً نقص محسوب نمی‌شود.

برای مثال نامنظمی کمی در دندان های آنها وجود دارد و ظاهر نسبتاً مناسبی دارند اما باز هم به‌دنبال زیبایی بیشتر هستند. این متخصص تأکید می‌کند: این دسته از طالبان زیبایی بیشتر، با وجود هشدارهای پزشک بازهم اصرار به انجام ارتودنسی دارند و صحبت‌های پزشک(Doctor) در آنها تأثیری ندارد. یک پزشک به لحاظ رسالت حرفه‌ای تلاش می‌کند چنین مراجعه کنندگانی را منصرف کند اما در بسیاری از مواقع موفق نمی‌شود.

به اعتقاد دکتر دالایی، صرف هزینه بالا و حدود 2 سال زمان برای ارتودنسی دندان‌هایی که ظاهری نازیبا ندارند و نامرتبی کمی دارند در حالی که احتمال پوسیدگی دندان‌ها هم در این مدت بیشتر می‌شود در ازای به دست آوردن ظاهری که با ظاهر کنونی فرد تفاوت چندانی ندارد معامله‌ای معقول به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر پزشک می‌داند در پایان کار تغییر کوچکی در ظاهر بیمار ایجاد می‌شود. از این‌رو بیماری که نتوانسته رضایت اطرافیان را کسب کند از پزشک خود نیز ناراضی خواهد بود. متأسفانه کسب پذیرش اجتماعی یکی از مهم‌ترین دلایل اصرار بیمارانی از این دست است. بسیاری از آنها حتی نازیبا بودن را مانعی بر سر راه ازدواج خود می‌دانند؛ این درحالی است که زیبایی بخش کوچکی در این ارتباط است و می‌توان با تقویت سایر عوامل مؤثر، موضوع زیبایی را کمرنگ کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر کسب زیبایی بیشتر از راه درست باشد امری پسندیده خواهد بود، می‌گوید: اگر صرفاً به‌دنبال تجملات باشیم و برای رفع مسائل ناچیز و ناهنجاری‌های خفیف هزینه بالایی پرداخت کنیم مرتکب خطا شده‌ایم چرا که تنها راه رسیدن به موفقیت و مقبولیت اجتماعی زیبایی نیست و می‌توان با تلاش و صرف هزینه (Cost)کمتر سایر فاکتورهای موفقیت را تقویت کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: