کد خبر: ۲۱۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 20
پرکاری تیروئید به حالتی گفته می‌شود که طی آن غده تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشح می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> تیروئید یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که عملکرد آن بر عملکرد بسیاری از اعضای بدن تأثیر می‌گذارد. کم‌کاری و پرکاری این غده درون ریز و البته حیاتی به اختلال در عملکرد سایر اعضای بدن و بروز بیماری‌های خطرناکی منجر می‌شود. از این‌رو آشنایی با برخی از نشانه‌ها می‌تواند به پیشگیری از بروز مشکلات جبران‌ناپذیر منجر شود.

به گزارش شفاآنلاین، دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم بیماری پرکاری تیروئید را چنین تعریف می‌کند: پرکاری تیروئید به حالتی گفته می‌شود که طی آن غده تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشح می‌کند. این بیماری به‌علل مختلفی بروز می‌کند که از میان آنها می‌توان به زمینه ژنتیکی مستعد، عوامل ویروسی مختلف یا استرس‌ها(Stresses) و همچنین بارداری اشاره کرد.

دکتر شهرام علمداری در ادامه به علائم این بیماری اشاره کرده می‌گوید: ایجاد گواتر یا بزرگی تیروئید، تپش قلب، لرزش دست‌ها، کاهش وزن شدید به‌رغم اشتهای بالا و غذا خوردن زیاد و تشدید بیماری‌های قلبی نشانه‌هایی از ابتلا به این بیماری است که درصورت نادیده گرفتن و تأخیر در درمان می‌تواند عوارض بسیاری به همراه داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار می‌دارد: عوارض این بیماری گاهی بسیار شدید و غیر قابل جبران است. تشدید مشکلات قلبی، عوارض (Complications)چشمی که می‌تواند باعث بیرون‌زدگی چشم و حتی کوری شود، پوکی استخوان، عوارض پوستی، عوارض کبدی و گوارشی و همچنین طوفان تیروئیدی که می‌تواند فرد را به کما ببرد و حتی باعث مرگ بیمار شود نمونه‌هایی از عوارض ناگوار پرکاری تیروئید محسوب می‌شود.

وی درخاتمه به درمان‌های رایج کم کاری تیروئید اشاره کرده می‌گوید: تجویز داروهای ضد تیروئیدی مانند متی مازول و استفاده از ید رادیواکتیو و همچنین جراحی و برداشتن کل تیروئید روش‌های درمان این بیماری است که با توجه به شدت و پیشرفت بیماری انتخاب می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: