کد خبر: ۲۱۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 20
فشار مکرر بر فولیکولهای مو میتواند تارهای مو را بیرون کشیده و حتی به فولیکول مو صدمه وارد کند. این وضعیت باعث قرمزی، خارش و حتی زخمهای چرکی یا عفونت میشود
شفا آنلاین>سلامت>ریزش موی کششی (traction alopecia) به نوعی ریزش مو گفته میشود که در اثر کشیده شدن مو به مدت طولانی در یک جهت اتفاق افتاده است. ریزش موی کششی برای هر کسی که موهای خود را سفت میبندد و میکشد خواه مدل دم اسبی باشد یا بافته شده، دِرِدلاک یا مدلهای دیگر، اتفاق می افتد. همچنین زمانی که هر روز کلاه یا هر پوشش تنگی بر سر میگذارید ممکن است دچار ریزش موی کششی شوید.

به گزارش شفا آنلاین:فشار مکرر بر فولیکولهای مو میتواند تارهای مو را بیرون کشیده و حتی به فولیکول مو صدمه وارد کند. این وضعیت باعث قرمزی، خارش و حتی زخمهای چرکی یا عفونت میشود
.

علائم و نشانه های این وضعیت عبارتند از :
پسروی خط مو معمولا در اطراف پیشانی، شقیقه یا پس گردن
ایجاد جوشهای کوچکی در پوست سر یا قاعده بافت مو
قرمزی، خارش و زخم در پوست سر
پهن شدن فرق سر
کم پشت شدن یا شکستن موها در لکه هایی از پوست سر در ناحیه ای که تحت فشار قرار داشته است
لکه هایی از پوست براق و جای زخم در موارد شدیدتر

استفاده از مدل موی تنگ اگر به صورت گهگاهی باشد، مشکلی ایجاد نمیکند. توجه داشته باشید تا حدی ریزش موی روزانه طبیعی است. انسانها هر روز بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست میدهند که معمولا با رشد موی جدید جایگزین میشود.
ریزش موی کششی مشکل پزشکی به دنبال ندارد بلکه تاثیر روان شناختی آن به واسطه مشکل زیبایی که ایجاد میکند، حائز اهمیت است.

این نوع ریزش مو با انواع دیگر مانند طاسی منطقه ای، طاسی با الگوی زنانه، طاسی با الگوی مردانه و طاسی کل بدن که تحت تاثیر سیستم ایمنی یا عوامل ژنتیکی است، متفاوت است.
وضعیت مشابهی به نام طاسی یا آﻟﻮﭘـــﺴﻲ ﺳﻴﻜﺎﺗﺮﻳـــﺴﻴﻞ ﻣﺮﻛـــﺰي ﻣﺮﻛﺰﮔﺮﻳـــﺰ (CCCA) نیز در شرایطی که ریزش مو در تاج سر شروع میشود و به طرفین حرکت میکند، میتواند رخ دهد. این نوع ریزش مو احتمالا بر روی پوست سر اثر بر جای میگذارد.

چه عواملی باعث ریزش موی کششی میشوند ؟
ریزش موی کششی بیشتر توسط آرایشگران برای شما رقم میخورد. در اینجا فهرستی از عوامل احتمالی ریزش موی کششی آمده است:

برخی از مدلهای مو از جمله دردلاک، بافتن مو، دم اسبی، بافت مو از بالای سر، جمع کردن یا گره کردن مو در عقب سر
اکستنشن یا فر دادن مو: اکستنشن محکم به قاعده موها گره خورده یا چسبانده میشود در نتیجه میتواند باعث کشیدگی ریشه های مو شود
کلاه هایی مانند کلاه های ایمنی ورزشی، هدبندهای پلاستیکی سفت و هر کلاه سفت دیگری که محکم سر را احاطه میکند میتواند باعث کم پشت شدن موها در محل تماس کلاه با موها شود.
گیره های مو اگر هر روز به یک شکل استفاده شوند دائما موها را در همان جهت کشیده و باعث صدمه دیدن آنها میشوند.

بلندی موها : اگر موها خیلی بلند باشند سنگین شده و فولیکولهای مو را میکشند. همچنین موهای بافته ای که شده اند یا خیلی بلند هستند همین نتیجه را دارد.

لوسیونها، کرمها و شامپوهای صاف کننده مو و سایر مواد شیمیایی که برای مو استفاده میشوند ممکن است ساختار محور مو را تغییر داده و باعث ریزش مو شوند.

استفاده از اکستنشن و صاف کننده مو با هم: بر اساس یک پژوهش صورت گرفته، این کار احتمال ریزش موی کششی را بسیار زیاد میکند.
در پژوهشی که درBritish Journal of Dermatology صورت گرفت مشخص شد ریزش موی کششی در 31.7 درصد از زنان افریقایی که از صاف کننده مو یا فر مو استفاده کرده بودند، اتفاق افتاده است.
ریزش موی کششی در بین افرادی که رقص باله کار میکنند و سایر ورزشکاران حرفه ای که مدت طولانی موی خود را سفت میبندند، متداول است.

ریزش موی کششی هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می افتد اما در سنین بالاتر شایعتر است چرا که به مرور زمان فولیکولهای مو ضعیفتر میشوند.
ریزش موی کششی در حیوانات خانگی نیز رخ میدهد. در صورتی که به مدت طولانی گیره مو یا کلیپس به مو یا خز حیوان بسته باشد یا موهای او آراش دردلاک داشته باشند، فولیکولها تحت کشش قرار گرفته و ریزش مو و درد تجربه خواهد شد.

روشهای درمان ریزش موی کششی
درمان این وضعیت خیلی ساده است: سبک زندگی خود را تغییر دهید. در اینجا اقدامات ساده ای برای درمان ریزش موی کششی آمده است:

در صورت امکان از مدل موی سفت خودداری کنید. اگر به واسطه مذهب یا حرفه خود مجبور هستید موهایتان را محکم ببندید، باید تا حد ممکن آنها را شل تر ببندید و به محض فراهم آمدن شرایط موها را باز کنید یا گیره یا کش مو را شل کنید.

از مواد شیمیایی از جمله فر دهنده ها و صاف کننده های مو اجتناب کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید.
هر چند هفته یک بار مدل موی خود را عوض کنید تا فشار مداومی بر یک ناحیه از موهای سر وارد نشود.
محصولات تقویتی مو را امتحان کنید.
مواد ضد التهاب استفاده کنید. کرمهای استروئیدی ضد التهاب باعث کاهش ورم حاصل از ریزش موی کششی در پوست سرمیشوند.

اگر هنوز با وجود سپری شدن چند ماه، موی تان رشد نکرده است ممکن است فولیکول آن صدمه دیده باشد. اگر اثر ریزش موی کششی بر روی پوست سر محسوس است ممکن است مو نتواند دوباره رشد کند. در این صورت با متخصص پوست مشورت کنید تا راهی برای درمان پیدا کند. در موارد شدید کاشت مو ممکن است انجام شود.

پیشگیری از ریزش موی کششی
هر مدل مویی که باعث درد میشود، شل کنید یا مدل را عوض کنید
هر چند هفته مدل موی خود را عوض کنید
به جای بافتن مو به صورت دسته های کوچک و سفت، با بافتهای قطور و شل موها را ببندید
به جای استفاده از کش مو، از پارچه برای بستن موها استفاده کنید.
تا حد ممکن موها را شل ببندید
دریافت آهن و پروتئین کافی برای حفظ سلامت مو حیاتی است. منبع غنی آهن عبارتند از حبوبات، آجیل و مغزهای درختی ، برنج قهوه ای، گوشت قرمز بدون چربی و سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج.

دورنمای درمان ریزش موی کششی
ریزش موی کششی در مراحل اولیه کاملا قابل جبران است. در بیشتر موارد شناسایی مشکل و اجتناب از مدلهای مویی که بر ریشه موها فشار وارد میکنند، مشکل را کاملا برطرف کرده و رشد مجدد موها را موجب میشود. اما در مراحل پیشرفته تر ممکن است فولیکولهای مو صدمه دیده باشند و نتوانند دوباره رشد کنند. در این موارد فرد باید به متخصص مراجعه کند تا با درمانهای حرفه ای مانند کاشت مو مشکل برطرف شود.

پزشک آنلاین
دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: