کد خبر: ۲۱۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 15
محققان یکی از شرکت‌های فناور وابسته به مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای اولین بار در کشور موفق به طراحی و تولید قطعات مربوط به ساخت پرکاربردترین ارتزهای توانبخشی شدند
شفاآنلاین> اجتماعی>  مهندس رضا وهاب کاشانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مدیرعامل این شرکت فناور در این باره گفت: طراحی و تولید این قطعات که در ساخت بریس‌های مربوط به ستون فقرات، زانو، مچ پا و مچ دست کاربرد دارند، در قالب اجرای فاز اول پروژه طراحی و ساخت مجموعه اجزای حمایتی – ساختاری و عملکردی جهت تلفیق و تولید ارتزهای به‌روز انجام شده است.

به گزارش شفاآنلاین: وی افزود: هم‌اکنون در فاز اول این پروژه، چهار مجموعه از قطعات (لولاها، قفل‌ها و قطعات واصل بین قسمت‌های مختلف بریس‌ها) که مورد نیاز در ساخت بریس و ارتزهای توانبخشی است، طراحی و ساخته شده و در فاز دوم پروژه نیز چهار مجموعه دیگر از قطعات برای بریس‌هایی که برای بیماران و توانخواهان بکار می‌روند، طراحی و ساخته می‌شود.

به گفته وهاب کاشانی، قبلا این قطعات از خارج کشور و با هزینه بالایی وارد می‌شدند که علاوه بر خروج ارز، واردات آنها با مشکلاتی نیز همراه بود، اما هم‌اکنون با طراحی و ساخت این قطعات در داخل کشور، آن هم با حدود یک دهم هزینه تهیه قطعات خارجی، ضمن آنکه صرفه‌جویی ارزی شده است، کیفیت لازم برای قطعات مورد استفاده در ارتزهای توانبخشی، کاملا حفظ شده و یا حتی کیفیت آنها ارتقاء یافته است.



وی در بیان دلیل این ادعا که قطعات تولیدشده مربوط به پرکاربردترین ارتزهای توانبخشی هستند، گفت: مجموعه‌ای از قطعات ارتز "لیونایز lyonnais " از جمله قطعات طراحی و ساخته شده است که شامل ۱۴ قطعه لولایی، قفل‌ها و اتصالات می‌شود و مورد استفاده در ساخت بریس لیونایز است.

مدیرعامل این شرکت فناور افزود: این بریس که برای ساخت آن نیاز به قطعات تولیدشده است، در درمان ارتزی انحرافات جانبی نوجوانانی بکار گرفته می‌شود که حداکثر راس انحراف در ناحیه مهره هشتم سینه‌ای آنان باشد.

وهاب کاشانی که از سه سال پیش، برای اولین بار مستقیما نسبت به طراحی و ساخت بریس لیونایز در ایران اقدام کرده است، اظهار کرد: این بریس، انحراف جانبی ستون فقرات و افزایش تحدب ستون فقرات در ناحیه سینه‌ای (درمان کنسرواتیو اسکولیوز و کایفوز) نوجوانان را درمان می‌کند و با توجه به اثربخش بودن آن و مزایایی نظیر "نامشخص بودن بریس در زیر لباس، تنظیم راحت آن طی فرآیند پی‌گیری و مطابق با رشد جسمی فرد استفاده‌کننده، دوام و ثبات حین اعمال نیرو"، این نوع بریس می‌تواند در بسیاری موارد جایگزین بریس میلواکی باشد.

مدیرعامل این شرکت وابسته به مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، درخصوص دیگر قطعات تولیدی این شرکت گفت: قطعات ارتز " دنیس بروان" از دیگر قطعات تولیدی این شرکت است که در ساخت ارتز مربوطه بکار گرفته می‌شود و پیش از تولید داخلی آن، از خارج کشور، وارد و هزینه هنگفتی بابت آن به تولیدکنندگان ارتز دنیس بروان تحمیل می‌شد.

وهاب کاشانی افزود: ارتز دنیس بروان برای نوزادانی که دچار کلاپ فوت (پا چنبری) می‌شوند، استفاده می‌شود که با تشخیص به موقع می‌توان از همان بدو تولد تا سه سالگی برای کودک استفاده کرد تا به رفع مشکل منجر شود.

وی "نصب آسان اسپیلنت یا کفش روی ارتز، امکان تغییر و تصحیح فرم‌های مدنظر ارتزیست روی بریس و استحکام مناسب هنگام پا زدن نوزاد درون آن" را از جمله مزایای بریس "دنیس بروان" ذکر کرد.

وهاب کاشانی همچنین از "مفصل مدرج دو محور زانو " ساخت این شرکت که برای اولین بار در ایران، طراحی شده و به تولید انبوه رسیده است، سخن گفت و افزود: این مفصل تولید شده، برای ساخت ارتزهای زانو استفاده می‌شود و سبب تطابق حرکتی بین مفصل مکانیکی و مفصل آناتومیکی شده و امکان تنظیم میزان رنج حرکتی مفصل را به سادگی و بطور دقیق (با استفاده از پین‌های بکار رفته) فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این مفصل همچنین قابلیت نصب بر قطعه تصحیح‌کننده انحرافات جانبی زانو به دنباله استئوآرتریت را دارد، افزود: این مفصل نیز با یک دهم هزینه قطعه خارجی، در داخل کشور ساخته می‌شود که تهیه قطعه ایرانی برای تولیدکنندگان ارتزهای زانو بسیار بصرفه خواهد بود.

وهاب کاشانی، "مفصل ایزوسنتریک ران" را بعنوان قطعه جدید دیگری که به تازگی موفق به طراحی و تولید آن شده است، معرفی کرد و گفت: این مفصل در ساخت بریس برای افراد دچار ضایعه نخاعی بالای مهره دوازدهم سینه‌ای (T۱۲)  بکار می‌رود و نصب آن روی بریس افرادی که از اندام فوقانی سالم و قوی برخوردار باشند، امکان راه رفتن متقابل را فراهم می‌کند (RGO).

وی به تولید انبوه این مفصل در کشور توسط این شرکت اشاره کرد و توضیح داد: با نصب این مفصل روی بریس، فرد دچار ضایعه نخاعی با تکیه روی یک مفصل می‌تواند مفصل سمت مقابل را به حرکت درآورد و بالعکس و به این ترتیب، دوباره با وسایل کمکی نظیر عصا و یا واکر راه برود.

مجری طرح، طراحی و ساخت چهار محصول و قطعه دیگر ارتزهای توانبخشی را در برنامه این شرکت فناور و در قالب فاز دوم پروژه ساخت قطعات ارتزهای پرکاربرد عنوان کرد و از این مجموعه، طراحی و ساخت "مچ‌بند محیطی" برای ارتز مچ دست را در حال اجرا خواند.

وهاب کاشانی افزود: این مچ‌بند، کنترل‌کننده مطمئن‌تری نسبت به دیگر مچ‌بندها است که امیدوارم بتوانیم این ارتز را با استفاده از مواد اولیه سیلیکون ساخته و در اختیار بیماران و توانخواهان قرار دهیم. ایرانیان موفق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: