کد خبر: ۲۱۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 15
دیسمنوره به نوعی از قاعدگی دردناک گفته می‌شود که به‌ دنبال اختلالی در سیستم تولید مثل ایجاد می‌شود همچنین درد دیسمنوره ثانویه معمولاً در سنین بالاتر از آغاز سیکل قاعدگی بروز می‌کند و برعکس دیسمنوره اولیه با افزایش سن بیشتر می‌شود

شفا آنلاین>سلامت جنسی>یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه  قاعدگی دردناک به دلیل اختلال در سیستم تولید مثل ایجاد می‌شود، گفت: آندومتریوز، آدنومیوز و فیبروم رحمی اختلالاتی هستند که می‌توانند دیسمنوره ثانویه را ایجاد کنند.

به گزارش شفا آنلاین:الهام‌السادات هاشمیان نایینی  درباره دیسمنوره یا درد قاعدگی <Menstrual pain>ثانویه اظهار کرد:  دیسمنوره به نوعی از قاعدگی دردناک گفته می‌شود که به‌ دنبال اختلالی در سیستم تولید مثل ایجاد می‌شود همچنین درد دیسمنوره ثانویه معمولاً در سنین بالاتر از آغاز سیکل قاعدگی بروز می‌کند و برعکس دیسمنوره اولیه با افزایش سن بیشتر می‌شود.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه درد دیسمنوره ثانویه معمولا طولانی‌تر از درد دیسمنوره اولیه است، عنوان کرد: درد دیسمنوره اولیه معمولا مربوط به یک تا دو روز اول سیکل قاعدگی است، اما درد دیسمنوره ثانویه ممکن است چند روز قبل از شروع سیکل آغاز و در طول قاعدگی بدتر شود و حتی پس از پایان این دوره ادامه پیدا کند.


هاشمیان نایینی با بیان اینکه آندومتریوز، آدنومیوز و فیبروم رحمی اختلالاتی هستند که می‌توانند دیسمنوره ثانویه ایجاد کنند، گفت: در مبتلایان اندومتریوز، رشد بافت دیوارۀ رحم در قسمت‌هایی همچون تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، پشت رحم و مثانه است.

وی اضافه کرد: این بافت‌ها در بیرون از رحم هم همانطور عمل می‌کنند که انگار داخل رحم‌اند. یعنی به تغییرات هورمونی واکنش نشان می‌دهند و با شروع سیکل، خونریزی می‌کنند که این خونریزی باعث درد می‌شود. همچنین ممکن است بر اثر خونریزی، بافت زخم یا چسبندگی در داخل حفرۀ لگن ایجاد شود و این چسبندگی‌ها می‌توانند باعث بروز درد نیز شوند.

وی با بیان اینکه آدنومیوز علت دیگر دیسمنوره ثانویه است، گفت:  آدنومیوز یک بیماری خوش‌خیم رحم است که در آن استروما و غدد اندومتری (بافت جدارۀ رحم) در داخل میومتر (بافت ماهیچه‌ای رحم) رشد می‌کنند.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: فیبروم‌ (میوم) از تومورهای خوش‌خیم‌اند که در سطح داخلی یا خارجی یا دیوارهای رحم رشد می‌کنند. آن دسته از فیبروم‌هایی که در دیوارهای رحم رشد می‌کنند، می‌توانند باعث درد قاعدگی شوند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: