کد خبر: ۲۱۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 10
متاسفانه در کشور ما ضرورت این مهم به درستی توسط جامعه پزشکی، سیاستگذاران حوزه سلامت و افراد مبتلا به دیابت درک نشده است. لذا لازم است که آموزش دیابت با کیفیت بالا و حرفه‌ای از سوی متولیان مربوطه در اختیار کلیه مبتلایان قرار گیرد
شفاآنلاین>سلامت>انجمن‌های دیابت ایران و اطلاع‌رسانی گابریک در بیانیه‌ای مشترک در آستانه هفته ملی دیابت، ضمن طرح ۱۰ درخواست از مسوولان جهت تسهیل دسترسی به درمان و پیشگیری از این بیماری، پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی دیابت بدون تبعیض نوع بیمه را خواستار شدند.

به گزارش شفاآنلاین، در بیانیه مشترک دکتر کامران نیکوسخن - رئیس انجمن ملی دیابت کشور و هرمز کیخوان‌زاده - مدیر انجمن اطلاع رسانی گابریک آمده است: « سالروز جهانی دیابت که از سال ۱۳۹۲ در ایران به نام هفته ملی دیابت برگزار می‌شود، فرصت مناسبی است تا علاوه بر پرداختن به موضوع شعار جهانی دیابت که امسال بر محور خانواده تاکید دارد و در طول سال جاری خواهد بود، زمینه‌های مختلف بیماری از نظر پیشگیری از بروز بیماری و عوارض آن و همچنین از لحاظ اقتصادی و اجتماعی مورد بحث قرار گرفته و در جهت مدیریت آن از دیدگاه اجتماعی و انفرادی شرایط به روز رسانی شود.

همانطور که می‌دانیم مطالبه‌گری و دفاع از حقوق گروه هدف یکی از وظایف عمده سازمان‌های مردم نهاد است.

انجمن‌های ملی دیابت ایران و اطلاع رسانی دیابت گابریک به عنوان نمایندگان پذیرفته شده سازمان‌های مردم نهاد دیابت کشور در فدراسیون بین‌المللی دیابت (IDF) با توجه به قدمت و کثرت اعضای خود رابطه نزدیکی با افراد مبتلا به دیابت دارند و با ابزار و امکانات در اختیار خود، از وضعیت کلیه بیماران<patients> آگاه بوده و نیازهای آنان را رصد کرده‌اند.

با توجه به رویداد ملی هفته دیابت مناسب می‌دانند که نیازها و توقعات این جمعیت کثیر را به شرح ذیل به اطلاع دولتمردان، ارباب جراید، صنایع و شرکت‌های مرتبط و توده مردم برسانند.

علی رغم تاکید سازمان‌های جهانی سلامت بر اهمیت آموزش نتیجه محور دیابت، متاسفانه در کشور ما ضرورت این مهم به درستی توسط جامعه پزشکی، سیاستگذاران حوزه سلامت و افراد مبتلا به دیابت درک نشده است. لذا لازم است که آموزش دیابت با کیفیت بالا و حرفه‌ای از سوی متولیان مربوطه در اختیار کلیه مبتلایان قرار گیرد.  

- در این راستا نیاز است که در جهت تاکید بر اهمیت آموزش دیابت، وزارت بهداشت و درمان با حمایت سازمان‌های بیمه‌گر، دیابت را تحت پوشش بیمه قرار دهند و زیرساخت‌های لازم از جمله ابزار استفاده از خدمات آنلاین را برای دسترسی همگانی و اجرای آن فراهم کنند.

- با توجه با پیام امسال فدراسیون بین‌المللی دیابت که از هر پنج نفر گروه درمانی که به امر مراقبت از افراد دیابتی اشتغال دارند، تنها یک نفر با اصول جدید مدیریت دیابت آشنا هستند. بنابراین لازم است زمینه مناسب آموزش نوین دیابت برای گروه‌های پزشکی که در این راستا فعالیت می‌کنند فراهم شود.

- پایش قند خون در کنترل بیماری و جلوگیری از عوارض آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در این راستا درخواست می‌شود دستگاه و نوارهای تست قند خون برای کلیه بیماران با اولویت مبتلایان نوع یک دیابت در برنامه بیمه همگانی کشور قرار گیرد.

- فراهم کردن امکان دسترسی به فناوری‌های پیشرفته پایش مداوم قند خون به صورت بهینه برای بیمارانی که می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

- با توجه به اهمیت پوشش کافی و کارا در دسترسی به انسولین به ویژه انسولین‌های مدرن با سپاس و قدردانی از پوشش بیمه‌ای این اقلام دارویی درخواست می‌شود که این داروها بدون تبعیض نوع بیمه در دسترس بیماران قرار گیرد.

- با توجه به اهمیت پیشگیری از بروز عوارض قلبی – عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به کمک داروهای جدید که متاسفانه تحت پوشش بیمه نبوده و هزینه بسیار بالایی دارد، درخواست می‌شود این اقلام دارویی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بدون تبعیض در اختیار بیماران قرار گیرد.

- با توجه به اهمیت اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، رفع تبعیض (تحصیل، ازدواج، اشتغال و ...) فرد دیابتی در جامعه و اصلاح باورهای غلط از رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی درخواست می‌شود که نقش ویژه خود را در این راستا ایجاد کنند.

- انجمن‌های ملی عضو (IDF) آماده هر گونه همکاری با ارگان‌های رسمی مرتبط از جمله وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه گر در زمینه کنترل بیماری دیابت هستند و درخواست دارند نسخه‌ای از کلیه مقررات و ضوابط پیشگیری و درمانی نظیر برنامه‌های کشوری و بیمه‌ای که برابر قانون در این ارگان‌ها به تصویب می‌رسد جهت اطلاع رسانی به افراد مبتلا به دیابت در اختیار این انجمن‌ها قرار گیرد.

- با توجه به اینکه تغذیه سالم و فعالیت بدنی<physical activity> از اصول کنترل بیماری و پیشگیری از ابتلا به عوارض دیابت هستند، تقاضا داریم سازمان‌های مربوطه به ویژه سازمان غذا و دارو، دفتر بهبود تغذیه و وزارت ورزش و جوانان همکاری متقابل با سازمان‌های مردم نهاد دیابت را داشته باشند؛  به طوریکه در سایه این ارتباط نزدیک کلیه مبتلایان و جامعه به صورت ویژه دسترسی آسان به اطلاعات، امکانات و تمهیدات این دو اصل مهم را داشته باشند.

در همین زمینه در سطح شهر بیلبردهایی برای تبلیغ پفک و چیپس و غذاهای ناسالم مشاهده می‌کنیم که اینگونه تبلیغات در همه جای دنیا ممنوع است. بر همین اساس ما اجازه نصب بیلبرد در سطح کشور برای آگاهی رسانی تغذیه سالم را خواستاریم.

- انجمن‌های ملی دیابت کشور در پایان از پیاده‌روی بزرگی که به مناسبت هفته ملی دیابت جمعه صبح در توچال برگزار می‌شود خبر داد و از عموم مردم به منظور پیشگیری از دیابت برای شرکت در این پیاده‌روی دعوت کرد.». ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: