کد خبر: ۲۱۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 10
کمبود دارو، افزایش نرخ ارز و نبود ثبات در بازار و اقتصاد از جمله نگرانی‌هایی هستند که خانواده‌های دارای عضو بیمار دارند. این نگرانی‌ها از آنجایی شدت می‌گیرد که نوسانات ارزی باعث کمتر شدن طول عمر بیمارانشان می‌شود چراکه با افزایش هزینه این اقشار آسیب پذیر هستند که با نخستین موج آسیب‌های ناشی از گرانی‌ها برخورد می‌کنند و این اتفاق خوبی نیست
شفاآنلاین>سلامت> تامین داروهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند و مورد نیاز بیماران است بزرگ‌ترین دغدغه مردمی است که دارای بیمارانی با مصرف دارویی خاص هستند؛ با این حال و شرایط تحریم‌ها و قیمت بالای ارز اما مسوولان وعده داده‌اند که در این بخش مشکلی نخواهیم داشت.

به گزارش شفاآنلاین،  کمبود دارو، افزایش نرخ ارز و نبود ثبات در بازار و اقتصاد از جمله نگرانی‌هایی هستند که خانواده‌های دارای عضو بیمار دارند. این نگرانی‌ها از آنجایی شدت می‌گیرد که نوسانات ارزی باعث کمتر شدن طول عمر بیمارانشان می‌شود چراکه با افزایش هزینه این اقشار آسیب پذیر هستند که با نخستین موج آسیب‌های ناشی از گرانی‌ها برخورد می‌کنند و این اتفاق خوبی نیست.

از طرفی با شروع تحریم‌های دارویی که به ظاهر در معاهدات بین المللی این اقدام ممنوع است اما همیشه کشور ما از این طریق آسیب می‌بیند، داروهای بیماران خاص که تولید آنها در کشور ما امکان‌پذیر نیست یا بسیار هزینه برتر از واردات آن است، باعث تشدید این نگرانی‌ها می‌شود.

اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار برای بخش درمانی

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اطمینان دادن درباره تامین ارز مورد نیاز حوزه درمان کشور گفت: مبلغ ۳.۵ میلیارد با نرخ دولتی برای تامین نیازهای این بخش اختصاص یافته است.

او اضافه کرد: نیازهای حوزه بهداشت و درمان شامل تجهیزات پزشکی، مواد اولیه داروسازی و برخی از داروهای بیماران خاص است که برای تامین این اقلام که از اساسی‌ترین نیازهای کشور هستند پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

خالقی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل قابل تولید است، ادامه داد: شرکت‌های داروسازی کشور به‌خوبی در حوزه تولید دارو پیشرفت کرده‌اند، به صورتی که امروز موفق شده‌اند بخش عمده‌ای از نیازهای دارویی کشور را برطرف کنند اما بخشی از داروها هست که تولید آن نه تنها برای کشور ما بلکه برای خیلی از کشورهای حتی صنعتی و سرمایه‌دار هم مقرون به‌صرفه نیست.

او اضافه کرد: برای تامین این نوع داروها که بیشتر برای بیماران خاص، شیمی‌درمانی و سرطان‌ها استفاده می‌شود، مواد اولیه این داروها یا خود دارو به کشور وارد خواهد شد.

۵ درصد داروها وارداتی است

خالقی با بیان اینکه کمبود دارویی نداریم، اضافه کرد: تنها پنج درصد داروهای مورد نیاز کشور باید وارد شود که آن هم با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و نیازسنجی‌ای که انجام خواهد داد محقق می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ به این سوال که بودجه ۳.۵ میلیارد دلاری برای چه مدتی درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: این بودجه تا پایان سال ۹۷ مقرر شده و برای هزینه‌کرد در بخش‌های مختلف دارویی، درمانی، تجهیزاتی و حتی آموزش و سایر نیازهایی که وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی اصلی این حوزه تشخیص دهد، اختصاص یافته است.

گشایش ارزی انجام شده است

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت(Health) و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درباره تامین دارو گفت: همانطور که گفته شده ۳.۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته ضمن اینکه مقدار قابل توجهی از این مبلغ پرداخت و گشایش ارزی آن نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که مسئولان کرده‌اند امیدواریم مشکل جدی‌ای پیش نیاید و بتوانند داروهای مورد نیاز بیماران را تامین کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به گشایش ارزی، تا زمانی که وزارت بهداشت به بانک مرکزی اعلام نیاز کند ارز در اختیارش قرار می‌گیرد، یعنی تا پایان سال مشکلی برای تامین ارز نداریم.

آمریکا درباره تحریم نشدن دارو دروغ می‌گوید

شهریاری در پاسخ به اینکه آیا داروها هم در حوزه تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تاکید کرد: آمریکا اعلام کرده که دارو تحریم نمی‌شود اما عملا دروغ گفته‌ است. آمریکا به شرکت‌های داروسازی اعلام کرده که با ایران معامله نکنند و مواد مورد نیاز داروسازی را به ایران ندهند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با این حال ایران هم راه‌هایی که می‌تواند مشکلاتش را حل کند شناسایی کرده و امیدواریم که مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

۴۴ درصد بودجه برای ۳ درصد دارو

وی درباره اینکه مواد اولیه داروهای خاص بیشتر از چه کشورهایی وارد می‌شود، افزود: بیشتر این مواد از کشورهای اروپایی وارد می‌شود و خوشبختانه اینطور نیست که انحصاری در این زمینه و داروی خاصی وجود داشته باشد و بعید است در این زمینه مشکلی به وجود بیاید.

شهریاری تاکید کرد: ۴۴ درصد ارز ۳.۵ میلیارد دلاری برای واردات ۳ درصد داروی بیماران خاص اختصاص یافته است، امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلی پیش نیاید.

تولید داخلی؛ موتور محرک صنعت دارویی

به عقیده برخی از کارشناسان در حوزه دارو، در شرایط کنونی که بسیاری از داروها در داخل کشور تولید می‌شود، در تهیه بخش اعظمی از داروها وابستگی نداریم اما برای یک سری داروها که برای درمان تعدادی از بیماری‌های خاص و پیچیده تولید می‌شوند و از میزان مصرف محدودی هم برخوردارند، مقرون به صرفه نیست که هر کشوری به تنهایی اقدام به تولید آنها کند. در زمان تحریم ممکن است تهیه این داروها با مشکل مواجه شود.

وزارت بهداشت باید تمهیداتی برای تامین داروها در شرایط بحرانی داشته باشد و فرم‌هایی را برای ذخیره‌سازی و تامین داروهای(Medications) مورد نیاز برای این وضعیت در نظر بگیرد. ضمن اینکه سازمان غذا و دارو سیاست‌هایی را برای مقابله با مشکلات ناشی از تحریم باید اتخاذ کند، به نظر می‌رسد اگر برنامه‌ریزی‌هایی که قرار بوده صورت بگیرد، گرفته باشد در زمان اعمال تحریم‌ها در روند تامین دارو به منظور درمان بیماران با اختلالی مواجه نشود. در این صورت می‌توان پشتیبانی لازم را برای ارتقای حوزه درمان کشور ادامه داد.

این درحالیست که به گفته وزیر بهداشت «۱۲ هزار قلم دارو در کشور وجود دارد و ممکن است که در شرایط عادی، همه داروها در یک داروخانه یافت نشود و چندین قلم کمبود دارو وجود داشته باشد»، در تمام کشورهای دنیا، کمبود حداقل ۲۵ تا ۳۰ قلم دارو طبیعی است و کمبودهای دارویی کشور نیز نزدیک به این اعداد است و باید تلاش کنیم فاصله ایجاد شده که ناشی از بلاتکلیفی در موضوع اختصاص ارز است را کاهش دهیم.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: