کد خبر: ۲۱۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 09
جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در جهان موفق به تولید ایمونوتوکسین اختصاصی کشنده سلول‌های سرطانی شدند.
شفاآنلاین> سلامت> معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این ترکیب جدید قادر است بدون آسیب به سلول‌های سالم، به صورت هدفمند تنها سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

به گزارش شفاآنلاین: یونس قاسمی افزود: این ترکیب حاصل تلاش ۳ ساله و پایان نامه Ph.D دکتر مظفر محمدی دانشجوی رشته بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که در آزمایشگاه آنتی بادی‌های نوترکیب بخش ایمونولوژی طراحی و تولید شده است.

سرپرست تیم تحقیقاتی نیز گفت: ایمونوتوکسین تولیدی، ترکیبی از آنتی بادی تک رشته ایی اختصاصی علیه آنتی ژن MUC۱۸ و اگزوتوکسین A. باکتری سودوموناس است.

فروغ نجات الهی افزود: در تولید این پروتئین نوترکیب، اپی توپ جدیدی از آنتی ژن MUC۱۸ شناسایی و انتخاب و آنتی بادی تک رشته ایی اختصاصی علیه آن تولید شد.

وی افزود: با فیوز کردن ژن آنتی بادی با ژن تغییر یافته اگزوتوکسین A. باکتری سودوموناس، محصول موثری تولید و باعث نابودی شدن سلول‌های سرطانی شد.

مظفر محمدی، طراح و سازنده ایمونوتوکسین نیز با بیان اینکه این ترکیب در مرحله آزمایشگاهی تولید شده، گفت: نتایج تست این محصول بر روی سلول‌های سرطان پروستات و سرطان پوست بسیار رضایت بخش بود و توانست باعث از بین رفتن ۸۰ تا ۹۰ درصد از سلول‌های سرطانی شود.

وی افزود: این ترکیب پس از تولید در سطح صنعتی و گذراندن کارآزمایی بالینی می‌تواند به عنوان داروی ضدسرطان در اختیار بیماران قرار گیرد.

ایمونوتوکسین ساخته شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا US Patent Application و سیستم ثبت بین المللی اختراعات PCT به ثبت رسیده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: