کد خبر: ۲۱۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 08
بنا بر نظر برخی صاحب نظران و محققان کیفیت و دم زدن از آن بی معنا است مگر اینکه ابتدا کمیت در تامین نیروی انسانی مورد نظر وزارت آموزش و پرورش اتفاق بیافتد و لازمه رسیدن به کیفیت همانا توجه به کمیت است
شفاآنلاین> اجتماعی> رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه دانشگاه های ماموریت گرا و حاکمیتی برای پاسخ به نیازها تاسیس می شوند، گفت: دانشگاه فرهنگیان بر اساس این دو اصل و به منظور تربیت معلم به هر دو بال کمیت و کیفیت توجه دارد.

به گزارش شفاآنلاین: حسین خنیفر تصریح کرد: بنا بر نظر برخی صاحب نظران و محققان کیفیت و دم زدن از آن بی معنا است مگر اینکه ابتدا کمیت در تامین نیروی انسانی مورد نظر وزارت آموزش و پرورش اتفاق بیافتد و لازمه رسیدن به کیفیت همانا توجه به کمیت است.

وی افزود: شعار کیفیت بدون پرداختن به مقوله کمیت، در سال های قبل در دانشگاه فرهنگیان منجر به آن شد که مهرماه 97 را در آموزش و پرورش با کمبود معلم آغاز کنیم از این جهت که در برخی موارد یا با کمبود معلم و یا تراکم جمعیت کلاس های درس مواجه شدیم.

خنیفر ادامه داد: با مطالعه دقیق و سال به سال آمار جذب و پذیرش دانشجو در سال های گذشته و در دانشگاه فرهنگیان درمی‌یابیم که کیفیت و کمیت مغفول بوده است به این نحو که سال 91 این دانشگاه 21 هزار دانشجو داشت که سال 92 به 16 هزار نفر، سال 93 به 11 هزار نفر، سال 94 به 7 هزار نفر و سال 95 به سه هزار نفر کاهش پیدا کرد و باعث شد مهر 97 با کمبود حدود 90 هزار معلم روبرو شویم که در این میان هم کمیت و هم کیفیت از بین رفت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: وفق اساسنامه، این دانشجویان باید حداقل یک دوره یکساله آموزش دروس مهارتی ببینند اما گزارشات موجود نشان می دهد که در کمتر از 3 ماه این نومعلمان ماده 28 به کلاس های درس فرستاده شدند و اکنون باید این سوال را مطرح کرد که کیفیت مورد نظر چرا محقق نشده است؟

وی با اشاره به اینکه برای جبران این کمبودها و خلاء معلمان، دست به دامان سرباز معلمان، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، بازنشستگان، آموزش 6 ساعت در هفته معاونان و مدیران مدارس و اجرای طرح خرید خدمات آموزشی شدیم، افزود: این تصمیمات در جای خود راه های برون رفت از شرایط کمبود معلم بود و با درایت وزارت آموزش و پرورش و تلاش وزیر و دفتر طرح و برنامه منابع انسانی مدیریت شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در پاسخ به این سوال که آیا با غفلت از کمیت در سال های گذشته توانسته ایم به کیفیت برسیم باید گفت چنین امری محقق نشد.

خنیفر همچنین با طرح این سوال که صرفا با شعار توجه به کیفیت، کمیت اتفاق نخواهد افتاد، ادامه داد: کیفیت زمانی محقق می شود که سطحی از کمیت را جبران کرده و بعد روی آن افراد از لحاظ تامین امکانات فیزیکی، محتواهای درسی، ارزشیابی کارهای اصلی، امور علمی و فرهنگی و از لحاظ بودجه (تامین، تجهیز و تضمین) برنامه ریزی کنیم تا به کیفیت برسیم.

به گفته وی، برای جذب 30 هزار دانشجو- معلم در سال جاری به عنوان یک بخش کمی، باید بودجه مورد نیاز جذب شده و فضاهای آموزشی به روز شود که این کارها تا حدودی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای حرکت به سمت کمیت اعلام فراخوان، برگزاری آزمون، پذیرش، مصاحبه و اعلام نتیجه نهایی را برای پذیرش دانشجو معلمان از طریق آزمون سراسری و آزمون سازمان سنجش با سطح پیش بینی شده و استاندارد مناسب انجام داده و به فراخور امور، کیفیت را نیز مدنظر قرار داده ایم به این نحو که از آنچه سازمان سنجش برای ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان تعیین کرده بود کمتر جذب کردیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با این یادآوری که کار مطالعاتی برای تعیین ظرفیت خالی این دانشگاه از آذرماه 96 آغاز و در نهایت 25 هزار جالی خالی در 64 مرکز و 34 پردیس سراسر کشور احصا شد، افزود: این ظرفیت خالی یک چهارم نیاز آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش به چهار برابر این تعداد، معلم نیاز دارد.

خنیفر با تاکید بر اینکه تا کمیت در دانشگاه فرهنگیان به لحاظ پذیرش دانشجو -معلم تامین نشود کیفیت معنا ندارد، افزود: در سال های قبل، از این مساله نیز غفلت شده و کیفیتی رخ نداده است.
وی بیان داشت: برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش باید به دو مقوله پذیرش از طریق آزمون سراسری و ماده 28 که شامل فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دارای شرایط لازم، توامان توجه شود.

خنیفر با اشاره به اینکه سه دوره قبل بر اساس همین ماده 28 تنها 12 هزار دانشجو-معلم پذیرش شد که امسال این رقم به 17 هزار نفر رسیده است، توضیح داد: معتقدیم از بین فارغ التحصیلان رشته های مختلف به ویژه علوم پایه شامل فیزیک، شیمی، ریاضی، زمین شناسی و زیست شناسی که مورد نیاز ما در دبیرستان ها هستند، افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مستعد و درجه یک دانشگاه های دیگر مشتاق شغل معلمی هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه حضور این افراد بلامانع است و از آنها استقبال می کنیم، توضیح داد: این افراد صرفا باید در دوره های مهارتی یک ساله شرکت کنند هر چند که در رشته های تخصصی مورد نیاز مدارس تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند اما تا فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، تربیتی مشاوره، کارورزی و ارزشیابی را نگذراند، معلمان خوبی نخواهند شد.
خنیفر بیان داشت: امسال اعلام کردیم 25 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری داریم که در این رابطه 31 هزار و 60 نفر سازمان سنجش به دانشگاه فرهنگیان اعلام قبولی داد تا از بین آنها انتخاب کنیم که در نهایت به دلیل توجه به کیفیت 19 هزار نفر را انتخاب کردیم در حالی که 25 هزار ردیف جذب دانشجو معلم داشتیم.

وی توضیح داد: بسیاری از این افراد کیفیت لازم را در مصاحبه نداشتند به گونه ای که سه هزار و 23 نفر آنان در مصاحبه رد شدند، 306 نفر به دلیل دارا بودن سن بالای 22 سال و 188 نفر که از لحاظ قد مشکل داشتند و 474 نفر به دلیل دارا بودن معدل پایین تر از 15 رد شدند و هزار و 760 نفر نیز در بخش گزینش و مصاحبه غیبت داشتند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این مطلب که آیا هر کسی که دارای مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باشد لیاقت معلم شدن را دارد یا اینکه باید حداقل امتیازات مدنظر این دانشگاه را داشته باشد؟، اضافه کرد: در ماده 28 حدود 22 هزار نفر از طریق آزمون سازمان سنجش به دانشگاه معرفی شد که در نهایت 12 هزار و 300 نفر انتخاب شدند زیرا سایر معرفی شدگان حداقل امتیازات را نداشتند و این بیانگر دقت بالای دانشگاه در حفظ مقوله کیفیت است.

وی با اشاره به این که 5 هزار نفر در بخش تکمیل ظرفیت هم به تازگی به دانشگاه فرهنگیان اعلام شده که پیش بینی می شود حدود 4 هزار نفر از این طریق پذیرش می شوند، گفت: پیش بینی می شود با پذیرش دانشجو-معلمان در بخش تکمیل ظرفیت در مجموع امسال حدود 40 هزار نفر جذب دانشگاه فرهنگیان شوند که اگر این اتفاق در چند سال آینده هم بیافتد آن هنگام است که آموزش و پرورش به لحاظ تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود نفس راحتی خواهد کشید.

خنیفر در ادامه به نمونه هایی از فعالیت های انجام شده در راستای ارتقای کیفیت در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: برای کیفیت بخشی فعالیت ها در مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان بسته های فرهنگی به جای برنامه های فرهنگی ارائه می کنیم، برای کیفیت بخشی به فضا، فعالیت هایی نظیر پیش بینی 5 میلیارد تومان برای ترمیم آشپزخانه ها انجام شده و برای کیفیت بخشی آموزشی با اعلام فراخوان به دانشگاه های طراز اول استان ها برای جذب استاد و درخواست 400 ردیف برای جذب هیات علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد عمل می شویم که تاکنون با 100 ردیف آن موافقت شده است.

وی با بیان این نکته که بحث کیفیت را نیز در فضاها، مسائل فرهنگی، دانشجویی، رفاهی، حقوقی، آموزشی و محتوای درسی دنبال می کنیم، گفت: وقتی کمیتی وجود نداشته باشد کیفیت هرگز اتفاق نمی افتد؛ اکنون کلاس های ما بدون معلم است و نمی توان با شعار کیفیت این مشکل را حل کرد و این خلاء باعث کمبود در ماه مهر شد به گونه ای که برخی کلاس های درس در آغاز سال تحصیلی معلم نداشتند؛ اگر در سال های گذشته حداقل 8 هزار دانشجو معلم جذب می شد این اتفاق به وقوع نمی پیوست.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در کشورهای جهان سوم که مطالعات آینده پژوهی ضعیف است باید ابتدا کمیت را ثابت کرد و بعد به سراغ کیفیت رفت و گرنه اگر منتظر شرایط جامع و بی نقص برای عمل باشیم هیچ کاری آغاز نخواهد شد.

خنیفر یادآور شد: تراکم کلاس های کنونی درس به خاطر کمیت فراموش شده سال های قبل است در حالی که در 6 سال قبل می توانستیم هم به کمیت پرداخته و هم کیفیت را بالا ببریم چرا که کمیت و کیفیت دو بال هستند و این پرنده نمی تواند با یک بال پرواز کند و اگر برای کمیت ارزش قائل نبوده و برنامه نداشته باشیم چگونه می توانیم شعار کیفیت بدهیم.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین بر تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با نگاه به افق آینده تاکید دارد و 54 صفحه سند درباره منابع انسانی است، اضافه کرد: این تامین نیرو و تعداد پذیرش دانشجو معلم باید بر اساس تحولات جمعیتی صورت گیرد و با توجه به اینکه اکنون جمعیت دانش آموزی حدود 14 میلیون نفر است که این تعداد سال 99 به 15 میلیون و 500 هزار نفر و در سال 1404 به 17 میلیون نفر می رسد، باید از هم اکنون به فکر تامین معلم برای این دانش آموزان باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: اکنون 910 هزار معلم داریم که سال 1399 از این تعداد 320 هزار نفر و 1404 نیز 330 هزار نفر بازنشسته می‌شوند و اگر صرفا فقط با شعار کیفیت به جلو حرکت کنیم چگونه می توانیم جانشین این معلمان را فراهم کنیم؟ در اینجا هم باید کمیت مورد نظر باشد هم کیفیت.
خنیفر تصریح کرد: خرد جمعی اقتضا می کند که هر دو مقوله کمیت و کیفیت باید به هم گره زده شوند و هنگامی که نیروی مورد نیاز برای معلمی از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شود به طور طبیعی باید بودجه لازم برای آنها نیز از روش های مختلف از جمله صندوق سرمایه ملی یا تلفیق بودجه فراهم شود.

وی ادامه داد: برای کیفیت بخشی در نظر است دوره های کارشناسی تربیت معلم را سه ساله کنیم و از طرف دیگر بازسازی فضاهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تغذیه مناسب دانشجو-معلمان و تامین استاد و مواد درسی و محتوای درسی را در دستور کار داریم اما زمانی می توانیم این امور را به پیش ببریم که کمیت را لحاظ و برای کیفیت گام به گام برنامه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: البته برای تامین منابع انسانی مورد نیاز سال‌های آینده از یک سناریو استفاده نمی کنیم بلکه از ماده 28 نیز بهره برده و از میان فارغ التحصیلان فاضل و علاقه مند به حرفه معلمی با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و سن زیر 30 سال استفاده می کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در خصوص نقشه جامع تربیت معلم نیز گفت: توجه به نقشه جامع، فراتر از آنچه که قبلا پیش‌بینی شده در حال انجام است زیرا درصدد ایجاد مراکز 31 گانه بالای 60 هکتار در مراکز استان ها هستیم به این دلیل که مرکز هر استان به امکانات و تجهیزات مهم از جمله فرودگاه، ایستگاه قطار، استادان مجرب و باتجربه دیگر دانشگاه ها، مراکز فرهنگی، تفریحی، کتابخانه ها مجهزند و ما می توانیم از این امکانات به راحتی بهره ببریم.

خنیفر با تاکید بر اینکه عملیاتی کردن نقشه جامع تربیت معلم با یکسری الفاظ وارداتی اتفاق نمی‌افتد، گفت: اکنون وظیفه ما تربیت افراد متخصص برای حرفه معلمی است و از آنجا که تا چهار سال آینده تحصیل این افراد در دانشگاه فرهنگیان بار مالی ندارد و صرفا کمک هزینه به آنها پرداخت می شود می توان این کار را ادامه داد و پس از آن نیز دولت باید تسهیلات لازم را برای حقوق و مزایای آنها فراهم کند.

وی یادآورشد: اگر در نظام تعلیم و تربیت، کمیت و کیفیت را کنار هم ببینیم می توانیم امیدوار باشیم که در ردیف 10کشور تراز اول دنیا قرار بگیریم زیرا لیاقت و امکانات لازم را داریم. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: