کد خبر: ۲۱۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 06
فشار خون بالا زمانی است که عدد بالایی بیشتر از 140 و عدد پایینی بیشتر از 90 باشد. بالا رفتن ناگهانی فشار خون زمانی اتفاق می افتد که به صورت ناگهانی فشار خون شما بالا می رود و همان طور بالا باقی می ماند
شفاآنلاین>سلامت>فشار خون بالا بیماری جدی است. فشار خون اولین چیزی است که پس از ورود به مطب دکتر مورد بررسی قرار می گیرد. مهم نیست برای سرماخوردگی یا تجدید تجویز نسخه نزد پزشک رفته باشید در هر صورت فشار خون شما گرفته و ثبت می شود.
چرا؟ فشار خون طبیعی چیست و چه اتفاقی می افتد اگر فشار ناگهان افزایش یابد؟


به گزارش شفاآنلاین، فشار خون توسط فشار خون<blood pressure> سیستولیک (عدد بالا) و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) اندازه گیری می شود. عدد بالا نشان می دهد هنگام ضربان قلب، خون چه مقدار فشار به دیواره های رگ ها وارد می آورد و عدد پایین فشار زمانی است که قلب در بین ضربه ها در حالت استراحت قرار دارد. محدوده فشار طبیعی برای عدد بالا بین 90 تا 120 و برای عدد پایین بین 60 تا 80 است.

فشار خون بالا زمانی است که عدد بالایی بیشتر از 140 و عدد پایینی بیشتر از 90 باشد. بالا رفتن ناگهانی فشار خون زمانی اتفاق می افتد که به صورت ناگهانی فشار خون شما بالا می رود و همان طور بالا باقی می ماند.

فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که نیروی جریان خون در رگ های باریک بیشتر از حالت طبیعی است و باعث می شود که قلب سخت تر کار کند تا خون را از طریق رگ های خونی بدن انتقال دهد. افزایش ناگهانی فشار خون و یا پرفشاری بدخیم خون هنگامی رخ می دهد که فشار خون<Blood> ناگهان و به سرعت افزایش می یابد.

بنابراین، چرا زمانی که هیچ نشانه ای از مشکلات قلبی وجود ندارد کنترل فشار خون مهم می شود؟ زیرا تا زمانی که بیماری قلبی (بخوانید: کاهش خطر بیماری قلبی با مصرف این 2 ماده غذایی) شدیدی اتفاق نیفتد افزایش فشار خون دیده نمی شود.

بعضی افراد سالها فشار خون بالا دارند اما هیچ علائمی دیده نمی شود؛ اما، آسیب به قلب هنوز می تواند رخ دهد. افزایش ناگهانی فشار خون علائم قابل توجهی دارد و باید جدی گرفته شود.

علل افزایش ناگهانی فشار خون

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از هر سه بزرگسال آمریکایی، یک نفر از فشار خون بالا رنج می برد و تنها یک یا دو نفر فشار خود را کنترل می کنند. افزایش ناگهانی فشار خون معمولا در درصد کوچکی از افرادی که فشار خون بالا دارند، رخ می دهد. این افراد شامل جوانان بزرگسال، از جمله تعداد زیادی از مردان آفریقایی-آمریکایی است و افرادی که فشار خون بالا دارند موارد زیر را تجربه می کنند:

    اختلالات رگ های کلاژنی
    مشکلات کلیه
    فشار خون بالا ناشی از بارداری (بخوانید: درمان فشار خون بالا در بارداری)

افزایش ناگهانی فشار خون به دلیل فعالیت های روزانه و فعالیت های روزمره اتفاق می افتد.

    استفاده از داروها مانند داروهای مسکن، ترکیبی از داروهای مختلف و سوء استفاده از کوکائین و ماری جوانا می تواند موجب افزایش فشار خون شود.

    مصرف مواد شیمیایی از جمله نیکوتین به افزایش ناگهانی فشار خون منجر می شود و سبب آسیب رساندن به رگ های خونی می شود.

    عادت های غذایی برای حفظ فشار خون در سطح طبیعی مهم هستند زیرا چربی و سدیم در بسیاری از مواد غذایی باعث افزایش پروتئین خون می شود. همچنین باعث انسداد رگ های خونی می شود و منجر به ناراحتی های جدی مانند سکته قلبی می شود.

    استرس بخشی از زندگی روزمره ما است و اضطراب در مورد نگرانی ها می تواند خطر افزایش فشار خون را دو برابر کند.
    بیماری هایی مانند بیماری های کلیه، آسیب های ستون فقرات، تومورهای غده آدرنال، بیماری های مربوط به تیروئید و اسکلرودرمی می توانند فشار خون را به سرعت افزایش دهد.

بسیاری از علل دیگر نیز فشار خون را به طور ناگهانی بالا می برد. مصرف کافئین و الکل زیاد بر اعداد بالا و پایین فشار خون تاثیر می گذارد و باعث افزایش وزن و تغییر تعادل هورمونی می شود.
سایر علت افزایش ناگهانی فشار خون

علت افزایش ناگهانی فشار خون

نوسان فشار خون به چند دلیل ایجاد می شود:
1- استرس

فشار و اضطراب احساسی می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. با گذشت زمان استرس بیش از حد می تواند بر سیستم قلبی عروقی شما آسیب برساند و ممکن است منجر به مشکلات فشار خون دائمی شود.
2- سندرم کت سفید

سندرم کت سفید وقتی رخ می دهد که نگرانی یا استرس ناشی از ملاقات با پزشک باعث افزایش ناگهانی فشار خون می شود. ممکن است فشار خون شما در خانه طبیعی باشد. فشار خون بالا به این معنی نیست که فشار خون بالا دارید. با این حال، افراد مبتلا به سندرم کت سفید بیشتر مستعد به فشار خون بالا هستند.
3- دارو

داروهای بدون نسخه و تجویزی می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. بعضی از داروها، مانند دیورتیک ها و قرص های فشار خون، برای کاهش فشار خون طراحی شده اند. دیگران، مانند داروهای سرماخوردگی و آلرژی، می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.
4- فعالیت

ورزش، صحبت کردن، خنده و حتی رابطه جنسی می تواند موجب نوسانات فشار خون شود.
5- غذا و نوشیدنی

آنچه که می خورید یا می نوشید ممکن است فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. غذاهایی که حاوی تیرامین بالا هستند می توانند فشار خون را افزایش دهند.  نوشیدنی هایی با کافئین می تواند به صورت موقت فشار خون را افزایش دهد.
6- مشکلات آدرنال

سیستم آدرنال شما مسئول تولید هورمون است. خستگی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون شما کم باشد. در نتیجه فشار خون شما کاهش می یابد. یک سیستم آدرنال بیش از حد فعال می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شود.
7- فئوکروموسیتوم

این تومور نادر در غدد آدرنال تولید می شود و بر تولید هورمون تاثیر می گذارد. این تومور می تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار خون شود.
عوامل خطر افزاینده فشار خون ناگهانی

این عوامل می تواند شما را در معرض خطر فشار خون بالا قرار دهد:

     سطوح بالای استرس
     اضطراب
    مصرف قرصهای فشار خون که مؤثر نیستند
     مصرف دخانیات
     مصرف الکل بیش از حد
     کار شبانه

برخی بیماری ها می توانند خطر افزایش فشار خون را بالا ببرند. این شرایط عبارتند از:

    دیابت
    بارداری
    کم آبی
    بیماری قلب و عروقی
     فشار خون بالا کنترل نشده
    آپنه انسدادی خواب
    بیماری کلیوی
     مشکلات تیروئید
     مشکلات سیستم عصبی

مقاله پیشنهادی اوما: فشار خون | علائم و درمان فشارخون بالا و فشارخون پایین
علائم افزایش ناگهانی فشار خون

افزایش ناگهانی فشار خون بلافاصله به شما هشدار می دهد.

    تاری دید
    درد قفسه سینه
    سردرد
    سرفه
    تهوع یا استفراغ
    ضعف نفس
    ضعف یا بی حسی در بازوها، پاها، صورت
    تغییرات ذهنی مانند اضطراب، خستگی، سردرگمی، بی حسی بودن

در موارد شدید افزایش ناگهانی فشار خون، ممکن است در رگ های خونی خونریزی ایجاد شود، اعصاب شبکیه آسیب ببینند و نابینایی اتفاق بیفتد، گاهی نیز تشنج دیده می شود.
درمان افزایش ناگهانی فشار خون

درمان افزایش ناگهانی فشار خون

افزایش فشار خون بالا نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد. می توانید تست های داخل وریدی برای تعیین اینکه چه چیزی موجب افزایش فشار شما شده است انجام دهید. هنگامی که فشار شما به سطح رضایتبخش تثبیت شود، پزشک شما درباره درمان بیشتر صحبت خواهد کرد. با توجه به وضعیت سلامت جاری شما و هرگونه مساله ای از سوی فشار خون بالا، درمان شما متفاوت خواهد بود.

برای مثال، اگر در ریه های شما مایع وجود داشته باشد، برای دفع مایع، از دیورتیک استفاده می شود. اگر آسیبی به قلب شما وارد شده باشد، داروهای قلب خاصی تجویز می شود. بسته به نتایج آزمایش شما داروهایی که تجویز می شود تغییر می کند. هر آسیب کلیوی یا تومور ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
درمان طبیعی فشار خون بالا

درمان های طبیعی برای تغییر شیوه زندگی روزانه برای تنظیم فشار خون و جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار خون وجود دارد. پیش از استفاده از محصولات زیر با پزشک خود بحث کنید.
1- کرفس

برای جلوگیری از انسداد رگهای خونی، مصرف روزانه کرفس مناسب است. این گیاه حاوی داروی گیاهی است که ماهیچه ها را آرام می کنند و جریان خون را نرم تر می کنند.
2- دانه های شنبلیله

این ادویه دارای فیبر برای کمک به حفظ فشار خون است. برای ایجاد یک خمیر، یک تا دو قاشق از بذرها را در آب جوش بریزید. یک قاشق غذاخوری در روز مصرف کنید.
3- لیمو

یک و نیم لیمو هر روز بخورید تا از التهاب جلوگیری شود و مواد مضر داخل رنگ های خونی ، از بین بروند. لیمو حاوی مقدار فراوان آنتی اکسیدان ویتامین ث است.
4- آب نارگیل

آب نارگیل برای کاهش فشار خون روزانه مناسب است همچنین حاوی ویتامین ث، منیزیم و پتاسیم می باشد.
5- سیر

یکی از بهترین تقویت کننده های سیستم ایمنی است که خون را رقیق می کند. حداقل چهار گرم در روز سیر استفاده کنید. فرد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی است. اگر فشار خون شما بالا باشد، به طور ناگهانی افزایش می یابد، این حالت نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. برخی داروها و تغییرات هورمونی نیز می تواند موجب افزایش فشار خون شود. اگر فشار خون بالا دارید، در خصوص تغییر شیوه زندگی و داروهای خود با پزشک صحبت کنید.

جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار خون

در سال 2013، بیش از 360،000 مرگ و میر در ایالات متحده به دلیل افزایش ناگهانی فشار خون بود. در مورد درمان فشار خون با پزشک خود صحبت کنید. در عین حال، احتیاط هایی وجود دارد که باید رعایت کنید.

1- از استرس اجتناب کنید

به سرگرمی هایی مانند نقاشی، ورزش، و فعالیت های جسمانی دیگر که باعث کاهش استرس می شوند بپردازید.

2- کاهش مصرف کافئین

با پزشک خود درباره عادات کافئین خود صحبت کنید و برنامه ای برای محدود کردن مصرف روزانه خود داشته باشید.

3- ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند منجر به بیماری های شدید قلب و ریه و مرگ شود.

4- غذاهای سالم بخورید

از مصرف چربی های اشباع شده و مواد غذایی نامناسب بپرهیزید.

5- کاهش سدیم در رژیم غذایی

نمک اضافی و نمک موجود در محصولات غذایی می تواند باعث افزایش فشار خون شود زیرا باعث افزایش محتوای محلول در خون می شود.

6- ورزش منظم

یک قلب سالم و بدن سالم نیاز به ورزش منظم روزانه 20 تا 30 دقیقه دارد.

7-نظارت بر علائم حیاتی

به فشار خون، ضربان قلب و میزان قند خون خود توجه داشته باشید، به خصوص اگر فشار خون شما بالا است.healthline و doctorshealthpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: