کد خبر: ۲۱۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 07
سایه سنگین محدودیت منابع انرژی، کم و بیش بر اقتصاد تمامی کشورها ازجمله صنعتی و توسعه یافته یا در حال توسعه گسترده شده است و این در شرایطی است که ۳۷ درصد از انرژی مصرفی کشور در بخش ساختمان‌ها استفاده می‌شود که از این میزان حدود ۶۰ درصد بخش گرمایش و سرمایش ساختمان را تشکیل می‌دهد که ۲۲ درصد از کل مصرف انرژی کشور است
شفا آنلاین>اجتماعی>  دنیا هم اکنون با دو تهدید در زمینه انرژی مواجه است که شامل محدودیت در منابع تامین کننده انرژی مانند نفت و گاز و تخریب محیط زیست<Environmental degradation> و تغییرات آب و هوایی می‎شود.

به گزارش شفا آنلاین:سایه سنگین محدودیت منابع انرژی، کم و بیش بر اقتصاد تمامی کشورها ازجمله صنعتی و توسعه یافته یا در حال توسعه گسترده شده است و این در شرایطی است که ۳۷ درصد از انرژی مصرفی کشور در بخش ساختمان‌ها استفاده می‌شود که از این میزان حدود ۶۰ درصد بخش گرمایش و سرمایش ساختمان را تشکیل می‌دهد که ۲۲ درصد از کل مصرف انرژی کشور است.

در این بین ایران تنها یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده در حالی که دو درصد مصرف انرژی دنیا را دارا است. همچنین ساختمان‌های ایران نیز 6 برابر کشورهای اروپایی انرژی مصرف می کنند این در حالی است که معماری سنتی ایران، کمترین هدر رفت انرژی را داشت.

هم اکنون کشورها برای پیشرفت نیاز به ذخایر انرژی مطمئن دارند و توسعه زیربنایی کشور در گرو استفاده صحیح از انرژی است، بنابراین باید در مصرف بهینه برق دقت کرد. مدیریت در مصرف برق استفاده بهینه و به جا از انرژی الکتریکی است که موجب می‎شود با کاهش در مصرف انرژی الکتریکی، رفاه و آسایش مردم جامعه کاهش نیابد.

کاهش مصرف انرژی با ساخت خانه سبز

عزیز عابسی، دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه ساختمان سبز یعنی احداث ساختمانی متناسب با طبیعت، اقلیم و شرایط خاص هر منطقه، گفت: معماری ساختمان به معنی چیدمان فضا‌ها، سازه و انتخاب مصالح در این نوع ساختمان‌سازی باید مورد توجه در هر منطقه ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ساختمان سبز باید نهایت انطباق با محیط را داشته باشند، افزود: بنای سبز باید حداقل خسارت ها را به محیط زیست وارد کند اما الزاما به این معنا نبوده که در هر طبقه ای گلدانی گذاشته شود یا درخت زیاد کاشته و گاهی سقف‌های سبز داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: منظور از حداقل خسارت‌ها وارده به محیط زیست یعنی کمترین آب و انرژی مصرف شود، در این شرایط خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی نسبت به 20 سال گذشته، تمامی ساختمان ها پنجره و دیوارها دوجداره دارند و از مشکل فنی کمتری برخوردار هستند. همچنین صدا، گرما و سرما نیز ورود و خروج صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: ساخت هر خانه باید بر اساس برآوردهای احتمالی مانند وزیدن باد و ورود نور خورشید باشد، در این صورت از مصرف انرژی تا حد زیادی کاسته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه نوشیروانی بابل افزود: ساختمان سبز به این معنی است که خانه از تهویه طبیعی هوا و سیستم های چند جداره تشکیل شده باشد تا بتوانیم در محیط خانه گل و گیاه را پرورش دهیم و نور گیر مناسب و پنجره های متناسب داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است ساختمان سبز ساخته شود، در ابتدا باید اقلیم مازندران را مطالعه کرده و بر اساس شرایط آب و هوایی و منطقه ای بنا را با حداقل خسارت ها به محیط زیست ساخت، گفت: اگر ساختمان بر اساس اقلیم منطقه و با بیشترین نگاه زیست محیطی در نظر بگیریم، ایده ساخت خانه سبز در تمام استان ها پاسخ می دهد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه هوای خانه به دلیل استفاده از بخاری، گاز و پخت و پز همیشه آلوده تر از فضای بیرون است، تصریح کرد: در ساختمانی که با رعایت مسائل زیست محیطی ساخته می شود، مصرف انرژی و آب کاهش یافته و محیط سالم‌تری خواهیم داشت.

چند راهکار موثر برای کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها

1) برچسب انرژی ساختمان بیانگر کارایی انرژی ساختمان است و حاوی شاخص‌های مصرف برق، سوخت، سرمایش فضاها، روشنایی و گرمایش فضا است. این برچسب برای همه اقلیم‌های کشور دارای ظاهری یکسان بوده و تنها تفاوت موجود در اقلیم‌های پنج‌گانه مربوط به بازه‌بندی رده‌های A تا G است .در این میان ساده‌ترین راه برآورد میزان انرژی مورد نیاز در ساختمان‌ها، جمع‌آوری قبوض آب، گاز و برق در طول یک سال است. با تبدیل واحد تمام حامل‌های انرژی به (kwh) کیلووات ساعت  و جمع آنها با یکدیگر میزان مصرف سالانه انرژی به دست می‌آید و با تقسیم این عدد بر زیربنای ساختمان برحسب متر مربع مقدار انرژی مصرفی (شاخص) به ازای هر مترمربع از ساختمان (kWh/m۲) حاصل می شود.

2) پوسته ساختمان در مصرف انرژی الکتریکی و فسیلی بسیار موثر است، زیرا در فصل سرد حرارت از ساختمان خارج و در فصل گرم حرارت از بیرون به داخل ساختمان نفوذ می‌کند. جذب تشعشع خورشید از پنجره و اتلاف انرژی از طریق دیوارها، کف، سقف و پنجره‌ها در ارتباط با انرژی و پوسته باید مورد بررسی قرار گیرد. لذا عدم درزگیری صحیح پنجره‌ها و در ورودی و نیز عدم عملکرد صحیح دمپرها باعث هدر رفت انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می‌شود. با بکارگیری یک درزگیر با دوام، از نفوذ و خروج هوا جلوگیری کنیم.

3) درزبندی در و پنجره‌های ساختمان یکی از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان است. معمولا اولین اقدام با درزبندی منابع یا مکان‌های غیرمتحرک آغاز می‌شود که بیشترین اتلاف را به خود اختصاص داده‌اند. بهتر است درزگیرهایی انتخاب شوند که علاوه بر منعطف بودن، طول عمر بالایی نیز داشته باشند. همچنین نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی ترمال بریک، چوبی و یا UPVC استاندارد باعث به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود. این پنجره‌ها عایق صوتی خوبی نیز هستند.

4) عایق‌کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در تابستان دارد. به کمک عایق کاری می‌توان دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان ۵ درجه گرم‌تر و در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر نگه داشت. هرچه میزان مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد، آن عایق، حرارت کمتری را از خود عبور می‌دهد. علاوه بر این جذب تشعشعات خورشیدی در مصرف انرژی ساختمان اثر مستقیمی دارد. میزان جذب بستگی به جهت ساختمان و نوع پنجره دارد. براساس اعلام سازمان بهروه‌وری انرژی، در اقلیم سرد به منظور استفاده بیشتر از تابش، لازم است جهت‌گیری ساختمان به گونه‌ای انتخاب شود که در زمستان سطوح بیشتری در معرض تابش قرار گیرند.

5) در اقلیم‌های گرم با استفاده از پنجره‌های مشبک، ضمن تامین هوا و نور مورد نیاز از تابش مستقیم آفتاب نیز جلوگیری خواهد شد. با کاشت درختان همیشه سبز در ضلع جنوبی ساختمان، علاوه بر کاهش تلفات حرارتی، از نفوذ هوای سرد به داخل ساختمان نیز تا حدودی جلوگیری می‌شود یکی از ساده‌ترین ابزار کنترل تشعشع، استفاده از سایبان مناسب روی پنجره‌ه ها است.

6) ازسوی دیگر خاموش کردن تاسیسات سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع مرکزی، بعد از ساعات اداری و آخر هفته و روزهای تعطیل و نیز نصب سامانه کنترل هوشمند سیستم سرمایش تراکمی، کاهش کارکرد چیلرها در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری توصیه می‌گردد. این مهم حتی‌المقدور با بکار گماردن یکی از پرسنل تاسیسات و با برنامه‌ریزی قبلی میسر خواهد بود. تنظیم دمای اتاق‌ها روی درجه حرارت ۲۶ – ۲۴ درجه در تابستان مناسب است چرا که در ازای افزایش هر یک درجه، حدود پنج درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

7) ظرفیت کولر باید متناسب فضای تحت سرمایش انتخاب شود. ظرفیت سرمایش کولرهای گازی عموما در محدوده ۷۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ است .استفاده از کولر راندمان بالاتر به معنی کارکرد کمتر کمپرسور کولر و افزایش طول عمر کولر نیز هست. ضروری است از تجهیزات سرمایشی راندمان بالا که دارای برچسب انرژی A و بالاتر هستند، استفاده شود.

8) علاوه بر این اجرای به موقع اقدامات سرویس و نگهداری و همچنین تعمیرات پیشگیرانه، از مصرف انرژی کولرهای گازی کاسته و طول عمر آن را ۱.۵ برابر می‌کند تا حد امکان سعی شود در شروع هر فصل گرم، نسبت به تمیز کردن فیلتر و کندانسور و حذف گرد و غبار آن اقدام شود.

9) نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. انتخاب کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک، که برای داشتن محیطی با هوای مطبوع در اتاق‌ها و فضاهای داخل ساختمان حتما نیاز به هوای خنک همراه با رطوبت دارد، بهترین گزینه است. استفاده از پنجره مناسب با قاب UPVC با شیشه دو جداره Low E موجب کاهش حدود ۳۵ درصد از بار سرمایش می‌شود.سینا پرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: