کد خبر: ۲۱۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 06
بهترین روش درمانی برای جوش ترکیبی از داروهای مختلف است. این داروها ممکن است موضعی باشند که بر روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند و یا خوراکی باشند
شفا آنلاین>سلامت>جوش های پوستی یکی از مشکلاتی است که درمان آنها گاهی نیاز به صبر زیادی دارد و فرد مجبور به مصرف داروهای مختلفی است، در ادامه به رایچ ترین روش های درمانی و داروهای موجود برای رفع جوش های صورت اشاره می شود
 

به گزارش شفا آنلاین:داروها می توانند شدت و تداوم جوش های پوستی<Skin bouts> را کنترل کنند. انواع مختلف دارو برای درمان جوش ها در بازار موجود است که تجویز دارو بستگی به نوع جوش ها دارد (برآمدگی، جوش سر سفید، جوش سرسیاه و یا ضایعات کیستیک). این داروها به روش های زیر به بهبود جوش ها کمک می کنند:

    باز کردن روزنه پوست ها و جلوگیری از مسدود شدن آنها با چربی (ترتینوئین که تحت عنوان Retin-A فروخته می شود)

    از بین بردن باکتری ها (آنتی بیوتیک ها)

    کاهش میزان چربی پوست (ایزوترتینوئین)

    کاهش تاثیرات هورمونی در تولید جوش (برخی قرص های ضدبارداری خاص برای خانم ها)


بهترین روش درمانی برای جوش ترکیبی از داروهای مختلف است. این داروها ممکن است موضعی باشند که بر روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند و یا خوراکی باشند. یا ممکن است دارویی مصرف کنید که حاوی دو داروی مختلف است، به عنوان مثال کلیندامایسین / بنزوئیل پراکسید، ژلی حاوی دو داروی موضعی.

 
انتخاب داروی مناسب

درمان جوش ها بستگی به وجود باکتری یا التهاب دارد. برخی جوش ها فقط دارای برآمدگی قرمز بر روی پوست هستند و هیچ روزنه ای ندارند که جوش های کمدونال نامیده می شوند (comedonal acne). کرم های موضعی و لوسیون ها بهترین تاثیر را بر روی این نوع جوش ها دارند. اما اگر جوش با باکتری یا التهاب و زخم باز همراه باشد، آنتی بیوتیک های خوراکی و ایزوترتینوئین ها بهتر عمل می کنند.

رایج ترین داروهایی که پزشک ها برای درمان جوش استفاده می کنند عبارتند از:

    پراکسید بنزوئیل، مانند Brevoxyl یا Triaz

    اسید سالیسیلیک، مانند Propa pH یا Stridex

    آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی، مانند کلیندامایسین، داکسی سایکلین، اریترومایسین و تتراسایکلین

    داروهای موضعی رتینوئیدترتینوئین (Retin-A)، تازاروتن (Tazorac) و آداپالین (Differin)

    اسید آزلایک، مانند Azelex، یک کرم موضعی

    ایزوترتینوئید، رتینوئید خوراکی

    قرص های ضدبارداری با دوز پایین که حاوی استروژن هستند که برای جوش های خفیف و آکنه های قبل از قاعدگی موثر هستند.

    مسدود کننده های آندروژن، مانند اسپیرونولاکتون. مسدود کننده های آندروژن برای درمان آکنه موثر هستند. این داروها میزان چربی ساخته شده در منافذ پوست را کاهش می دهند.


اقدامات احتیاطی برای مصرف داروها

اگر باردار هستید، در مرد مصرف آنتی بیوتیک ها با پزشک مشورت کنید. مصرف برخی آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری توصیه نمی شود.

به مرور زمان باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک مصرفی مقاوم می شوند که این مسئله باعث می شود آنتی بیوتیک در از بین بردن یا کنترل میزان باکتری موثر نباشد. این مشکل مقاومت دارویی نامیده می شود. زمانی که این اتفاق می افتد، آنتی بیوتیک های دیگری باید مصرف شوند.

پس از اینکه آکنه ها کنترل شدند، باد فرایند درمان را ادامه دهید تا از بروز مجدد آکنه ها پیشگیری کنید. گاهی پزشک از داروهای دیگری به جز آنتی بیوتیک استفاده می کند تا از بروز مقاومت دارویی در طولانی مدت پیشگیری کند.

داروهای موضعی معمولا عوارض کمتری دارند، اما ممکن است اثر بخشی داروهای موضعی نسبت به داروهای خوراکی کمتر باشد.

ایزوترتینوئین و تازاروتن ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشند. خانم هایی که ایزوترتینوئین و تازاروتن استفاده می کنند، باید یک روش ضدبارداری دقیق داشته باشند تا از بارداری پیشگیری کنند. مصرف این داروها در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.


دیگر روش های درمانی برای جوش های پوستی

این روش های درمانی به شکل انتخابی و در موارد خاص و یا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به چند مورد از این روش ها اشاره می شود.


نور درمانی بری درمان جوش

انواع درمان های مبتنی بر جوش با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته اند. اما بررسی های بیشتری برای تعیین روش مناسب، منبع نور و میزان نور لازم است. نور درمانی باکتری هایی را مورد هدف قرار می دهد که باعث بروز التهاب و جوش می شوند. برخی روش های نور درمانی در مطب پزشک انجام می شوند. درمان با نور آبی در خانه و با استفاده از یک دستگاه دستی قابل انجام است. عوارض مربوط به نور درمانی عبارتند از: درد، قرمزی موقت و حساسیت به نور خوشید.


لایه برداری شیمیایی

در این روش از یک محلول شیمیایی، مانند اسید سالیسیلیک، به طور مداوم استفاده می شود. این روش زمانی که با دیگر روش های درمانی ترکیب شود بسیار موثر خواهد بود، به جز با رتینوئیدهای خوراکی. لایه برداری شیمیایی برای افرادی که در حال مصرف رتینوئیدهای خوراکی هستند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا این دو روش با هم باعث تحریک پوست می شوند.

لایه برداری شیمیایی ممکن است باعث ایجاد قرمزی موقت و شدید، پوسته پوسته شدن، تاول زدن و تغییر رنگ پوست شود.


استخراج جوش های سرسفید و سرسیاه

پزشک ممکن است با استفاده از ابزار خاص سعی کند جوش های باقیمانده را به آرامی از پوست خارج کند. این روش ممکن است باعث ایجاد جای اسکار شود.


تزریق استروئید

ضایعات کیستیک با تزریق یک داروی استروئیدی به طور مستقیم در داخل آنها درمان می شوند. این روش بدون نیاز به درمان ظاهر آنها را بهبود می بخشد. عوارض جانبی این روش عبارتند از: نازک شدن پوست، روشن تر شدن پوست و ظاهر شدن عروق خونی کوچک در ناحیه تحت درمان.


علت جوش صورت چیست؟

عوامل تشدید کننده جوش های پوستی عبارتند از:

    تغییرات هورمونی: چنین تغییراتی در بین نوجوانان، خانم ها و دختر خانم ها و افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند، بسیار رایج است. برخی از این داروها عبارتند از کورتیکواستروئیدها، آندروژن ها یا لیتیوم.

    سابقه خانوادگی: ژنتیک نقش مهمی در بروز جوش های پوستی دارد. اگر والدین شما دچار جوش های پوستی می شده اند، شما نیز بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستید. سیمرغ

    مواد چرب: اگر پوست شما در معرض مواد، کرم ها و لوسیون های چرب قرار بگیرد، یا حتی روغن آشپرخانه، بیش از دیگران دچار جوش های پوستی می شوید.

    فشار یا اصطکاک بر روی پوست: عواملی مانند تلفن، گوشی موبایل، کلاه ایمنی، یقه تنگ و کوله پشتی باعث فشار یا اصطکاک بر روی پوست می شوند که جوش های پوستی را در پی خواهند داشت.

    استرس: استرس و اضطراب به خودی خود باعث جوش زدن پوست نمی شود، اما اگر دچار جوش های پوستی باشید، اضطراب آنها را بدتر خواهد کرد.

اگر مصرف داروهای بدون نسخه و روش های معمول به درمان چوش های پوستی شما کمک نمی کنند، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. درمان سریعتر جوش ها از آسیب دیدن بیشتر پوست و خرابی آن جلوگیری می کند. سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: