کد خبر: ۲۱۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 04
۳۶درصد از آمریکاییان بین گروه سنی29-18 سال حداقل یک تاتو روی بدنشان دارند اما باید بدانیم خالکوبی لازمه رعایت نکات بهداشتی خاصی است تا سلامت پوست که بزرگترین عضو بدن است را به خطر نیندازد و مشکلات غیرقابلجبرانی به بار نیاورد

شفا آنلاین>سلامت>خالکوبی بدن به تازگی مورد علاقه افراد قرار نگرفته، بلکه این پدیده که در سال ۲۰۰۲ میلادی بالاترین کلمه جستجوشده بوده، حدود ۶ هزار سال قدمت دارد. این اقدام سالهای سال در خارج از کشور رواج داشته و به تازگی موج آن به کشور ما هم رسیده است. بر اساس آمار ارائه شده، در کشورهایی مانند آمریکا، ۲۰ هزار محل برای تاتو وجود دارد و این آمار روز به روز رشد میکند.

به گزارش شفا آنلاین:۳۶درصد از آمریکاییان بین گروه سنی29-18 سال حداقل یک تاتو روی بدنشان دارند اما باید بدانیم خالکوبی لازمه رعایت نکات بهداشتی خاصی است تا سلامت پوست که بزرگترین عضو بدن است را به خطر نیندازد و مشکلات غیرقابل جبرانی به بار نیاورد.

از جمله نکات بهداشتی قابل تامل، اتاق کار است. اتاقی که در آن خالکوبی انجام میشود باید ایزوله و استریل باشد. رنگهای مورد استفاده باید ایمنی بالایی داشته باشند و درنهایت دستگاههای مخصوص باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد. در نظر گرفتن این نکات هنگام مراجعه برای تاتو، الزامی است. در ادامه نکاتی برای حفظ سلامت پوست در محل خالکوبی،<Tattoos> گردآوری شده است. این روشها را آکادمی پوست آمریکا و متخصصان پوست این مرکز اعلام کرده و به نیازهای عده زیادی از مراجعان خود پاسخ داده است.

جالب است بدانید برخلاف اشتیاق شدید افراد و آمار بالای خالکوبیها، معمولا ۱۷درصد از آنها بعد از تاتو پشیمان میشوند. در میان این افراد تعداد خانمها بیشتر از آقایان است. بنابراین چنانچه قصد انجام این کار را دارید، ابتدا مطمئن شوید که پشیمان نمیشوید زیرا پاک کردن برخی خالکوبیها، در واقع خالکوبی دیگری است که با مواد بیرنگ انجام میگیرد. هرچند برخی دستگاههای لیزر در چند جلسه ممکن است بتوانند تاتو را کمرنگ کنند، در این روش هم پوست بسیار قرمز میشود.

روی خالهای بدن خالکوبی نکنید
از خالکوبی روی قسمتهایی از بدن که خال ساده و خال گوشتی دارد، بپرهیزید. این هشدار را جدی بگیرید چون خالکوبی رویت نشانههای اولیه سرطان پوست را مشکل میکند، در حالی که با تشخیص زودهنگام، مرگبارترین سرطانهای پوست هم قابلدرمان هستند. اگر شما روی خالهایتان طرح خالکوبی بیندازید، مشاهده هر گونه تغییر اندازه و رنگ آن خال غیرممکن و غیرقابلبررسی میشود بنابراین تشخیص زودرس و زمان مفید برای درمان سرطانهای پوست از دست میرود.

تاثیر تابش آفتاب بر خالکوبی
اشعه فرابنفش نور خورشید نیز میتواند سبب کمرنگ شدن برخی خالکوبیها شود. اگر در معرض نور آفتاب قرار دارید، طیف گستردهای از کرمهای ضدآفتاب مقاوم در برابر آب، با اسپیاف ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست بدنتان و محل خالکوبی کرم ضدآفتاب بزنید و حداقل هر 2 ساعت آن را تمدید کنید.

واکنش پوستی کوتاه مدت و بلند مدت
این امکان وجود دارد که پوست به جوهر خالکوبی واکنش شدیدی نشان دهد. این واکنش میتواند بلافاصله بعد از تاتو یا در سالهای بعد از آن رخ دهد. همچنین تغییر رنگ پوست میتواند نشانه عارضه پوستی باشد. پس در این صورت به متخصص پوست مراجعه کنید تا آن را تشخیص دهد و درمان کند.

برنزه کردن با اشعه را فراموش کنید
دستگاههایی مانند تخت برنزه کردن با اشعه و لامپ خورشیدی، باعث از بین رفتن رنگ تاتو میشوند و خطر سرطان پوست را افزایش میدهند. در برخی افراد، اشعه فرابنفش و جوهر تاتو، ممکن است در واکنش به هم واکنش پوستی دردناکی ایجاد کند.

احساس خشکی پوست
اگر احساس خشکی پوست در محل خالکوبیشده دارید، از لوسیون و کرمهایی استفاده کنید که بر پایه آب باشد و محصولات شیمیایی و نفتی مانند برخی ژلها را مصرف نکنید زیرا میتواند منجر به کمرنگ شدن رنگ تاتو شود.

سوفیا ترنر و میسی ویلیامز، دو بازیگر سریال گیم آو ترونز، به دلیل صمیمیت و دوستیشان هر دو خالکوبی یکسانی دارند. این دو ستاره، تاریخ شروع کار مشترکشان را در یک درام فانتزی روی بازوهایشان خالکوبی کردند.

جانی دپ، بازیگر معروف هالیوود، از کسانی است که از خالکوبیاش پشیمان شده. او بعدها آن خالکوبی را که نام نامزد قبلیاش بوده، به کلمه دیگری تغییر داده است.

نشویل که علاقه زیادی به پیامهای خالکوبیاش دارد، خالکوبیای به زبان ایتالیایی زده؛ به معنی زندگی بدون پشیمانی اما خودش خیلی زود پشیمان شده چرا که کسی به هجی درست کلمات دقت نکرده و اشتباه نوشتاری پیش آمده. درنهایت او مجبور شده وارد فرایند پاک کردن تاتو شود.

مگان فاکس هم که یک خالکوبی بزرگ پاکشده از تصویر مرلین مونرو روی ساعدش دارد، در سال ۲۰۱۲ میلادی اظهار کرده دیگر حاضر نیست با جنبه های منفی زندگی این بازیگر مرتبط باشد. به همین دلیل خالکوبی را پاک کرده است.

پزشک آنلاین
دکتر محمد علی نیلفروش زاده [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: