کد خبر: ۲۱۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 01
واکسیناسیون کشوری سال‌هاست که به منظور پیشگیری از بیماری‌های مختلف به صورت وسیع و رایگان در کشور برای کودکان صورت می‌گیرد و در موارد بسیاری پوشش واکسیناسیون کودکان به بالای ۹۵ درصد می‌رسد و این برنامه‌ها بر اساس پروتکل وزارت بهداشت انجام می شود
شفاآنلاین> سلامت> محرز گفت: تاکنون برنامه مدونی برای واکسیناسیون بالغین نداشته‌ایم، در حالی که ضرورت تزریق برخی واکسن‌ها در بزرگسالان بیشتر است.

به گزارش شفاآنلاین: مینو محرز عضو هیئت مدیره انجمن علمی متخصصین بیماری‌‌های عفونی و گرمسیری ایران در مراسم رونمایی از کتاب واکسیناسیون بالغین استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز در مراسم رونمایی از کتاب « دستورالعمل واکسیناسیون بالغین» در بیمارستان امام خمینی گفت: انجام برنامه واکسیناسیون منسجم بزرگسالان علاوه بر پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌ها سبب کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون کشوری سال‌هاست که به منظور پیشگیری از بیماری‌های مختلف به صورت وسیع و رایگان در کشور برای کودکان صورت می‌گیرد و در موارد بسیاری پوشش واکسیناسیون کودکان به بالای ۹۵ درصد می‌رسد و این برنامه‌ها بر اساس پروتکل وزارت بهداشت انجام می شود.

واکسن‌های ضروری برای بزرگسالان
وی افزود: تاکنون در کشور برنامه مدونی برای واکسیناسیون بالغین نداشته‌ایم این در حالی است که ضرورت تزریق برخی واکسن ها در بزرگسالان بیشتر است، از طرفی برخی از واکسن‌هایی که در کودکی تزریق شده اند بابد مجدداً برای یادآوری در بزرگسالی ‌تزریق و تکرار شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی متخصصین بیماری‌‌های عفونی و گرمسیری ایران با تاکید بر اینکه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته برنامه مدونی برای واکسیناسیون بزرگسالان در كشور وجود ندارد، گفت:‌ بیمارانی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند مانند بیماران سرطانی یا افرادی که پیوند عضو شده‌اند، افراد بالای 65 سال و مبتلایان به بیماری های مزمن چون دیابت لازم است که واکسن‌های مختلفی مانند واکسن آنفلوآنزا را به صورت سالیانه تزریق کنند.

محرز گفت: واکسن پنوموکوک تکرار واکسن کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه، واکسن مننژیت، واکسن زونا، هپاتیت B و برخی از واکسن‌های جهت پیشگیری از اسهال از جمله واکسن‌هایی است که برای بالغین توصیه می‌شوند که متأسفانه به دلیل اینکه کمیته کشوری واکسیناسیون بالغین نداریم توجهی به این موضوع نمی شود.

 رونمایی از کتاب دستورالعمل واکسیناسیون بالغین
این استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به همت گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاران گروه داخلی که ارتباط زیادی با بیماران دارند برای نخستین بار تدوین برنامه واکسیناسیون بالغین در گروه‌های خاص مورد توجه قرار گرفت و بر اساس کنفرانسی که یکسال پیش در مورد ضرورت این موضوع برگزار شد، کتاب اصول دستورالعمل واکسیناسیون بالغین تألیف و امروز در 10 آبان ماه ۹۷ رونمایی شد.

وی با بیان اینکه اغلب پزشکان در مورد لزوم واکسیناسیون بالغین اطلاعات کمی ‌دارند، گفت: این کتاب به صورت رایگان در اختیار همه پزشکان و متخصصان قرار می‌گیرد تا علاوه بر اینکه راهنمای کار آنها باشد آگاهی پزشکان را نسبت به ضرورت تزریق این واکسن‌ها افزایش دهد.

عضو انجمن بیماری‌‌های عفونی و گرمسیری ایران گفت: برخی واکسن‌های مورد نیاز برای بالغین در کشور موجود است و از طرفی باید توجه داشت که واکسیناسیون بالغین در این زمینه علاوه بر پیشگیری از بیماری‌ها سبب کاهش هزینه‌های درمانی و کاهش آماری بستری در بیمارستان‌ها و در نهایت مرگ و میر در این گروه سنی می‌شود.

محرز با بیان اینکه به نظر ما متخصصان عفونی تزریق واکسن آنفولانزا برای همه بزرگسالان ضروری است، گفت: چند سالی است که اپیدمی های بزرگ آنفولانزا را به ویژه پس از سفر اربعین در ایران شاهد هستیم که این می توان گفت این اپیدمی ها بزرگترین اپیدمی های آنفولانزا در منطقه بوده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها واکسن آنفولانزا رایگان تزریق می شود اما به دلیل نبود واکسن به میزان کافی و وارداتی بودن آن امکان تزریق برای همه وجود ندارد، اما بیماران سرطانی، پیوندی، قلبی و عروقی ، مبتلایان به تقص ایمنی باید این واکسن را تزریق کنند.

این استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآوری کرد: تزریق واکسن هپاتیت B و آنفولانزا برای بالغین ضروری محسوب می شود.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: