کد خبر: ۲۱۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 31
بیماران به ویژه افراد قطع نخاعی با گرفتن دست به قسمت بازوی این دستگاه می توانند قسمت کمر به پائین را از تخت فاصله داده و نیم خیز شوند
شفاآنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>دستگاهی با عنوان «بازوی بازشو و جمع شو کمک حرکتی بیماران در روی تخت» برای نخستین بار در جهان، توسط جوان مبتکر همدانی اختراع شد و این دستگاه در طبقه بندی بین المللی A61G00/7 قرار گرفت.

به گزارش شفاآنلاین، این مخترع جوان  یادآوری کرد: پس از بروز زلزله دردناک کرمانشاه و انتقال شمار زیادی از مجروحان و حادثه دیدگان به بیمارستان بعثت همدان، با توجه به فعالیت در این بیمارستان به عنوان یک نیروی شرکتی از نزدیک شاهد درد و رنج<Suffering> هموطنان بودم.

سیدداود رضوی اضافه کرد: بیشتر زلزله زدگان دچار شکستگی از ناحیه فمور، لگن، ران، ساق پا، زانو و مچ پا شده بودند و برای بسیاری از آنها جابجایی از روی تخت دشوار بود.

این کمک پرستار بخش ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی بعثت اضافه کرد: این افراد برای درمان نیازمند به کشش پوستی و بستن وزنه دارند.

رضوی افزود: با توجه به اینکه به علت شکستگی نواحی حساس بدن این بیماران توان جابجایی از تخت را ندارند با گذر زمان دچار زخم بستر<Bedsore> می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین برای تمیز کردن ملحفه و انجام امور شخصی بیمار، باید سه تا پنج نفر وی را جابجا کنند که این وضعیت نیز از نظر روحی و روانی تاثیر منفی بر روی بیمار می گذاشت.
این جوان اظهار داشت: بنابراین ساخت وسیله ای برای کمک به این طیف از بیماران را آغاز کرده و در نهایت دستگاهی با عنوان «بازروی بازشو و جمع شو کمک حرکتی بیماران در روی تخت» را اختراع کردم.

رضوی گفت: این وسیله بر روی تخت بیمار نصب شده و بیمار می تواند تا 90 درصد از کارهای شخصی خود را بدون کمک گرفتن از دیگران انجام دهد.

وی افزود: بیماران به ویژه افراد قطع نخاعی با گرفتن دست به قسمت بازوی این دستگاه می توانند قسمت کمر به پائین را از تخت فاصله داده و نیم خیز شوند.

این مخترع ادامه داد: پیشگیری از زخم بستر، ورزش کردن و ایجاد تحرک در بالا تنه و مهمتر از همه ایجاد روحیه در بیماران از مزیت های این دستگاه است.

رضوی بیان کرد: دستگاه «بازروی بازشو و جمع شو کمک حرکتی بیماران در روی تخت» موقع باز و بسته شدن فضای بسیار کمی را اشغال می کند و مانع فعالیت پزشک، پرستار و بیمار نمی شود.
کمک پرستار ارتوپدی بیمارستان بعثت اضافه کرد: نصب این دستگاه بر روی تخت بسیار آسان و راحت بوده و نیازی به نیروی متخصص ندارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از مطرح کردن این ایده با دکتر غلامرضا قربانی امجد فوق تخصص ارتوپدی جراحی زانو، این پزشک تشویق به اجرایی کردن این طرح و ثبت اختراع کرد.

این مخترع همدانی بیان کرد: برای ثبت این اختراع اقدام کرده و پس از گذشت 6 ماه و بازدید کارشناسان مختلف از این طرح، در نهایت نامه تائیده از اداره ثبت اختراعات کشور به دانشگاه علوم پزشکی ارسال شد.

رضوی یادآوری کرد: پیشتر نیز نامه ای به علوم پزشکی برای بازدید و داوری این طرح ارسال شد که معاونت تحقیقات فناوری دانشگاه، تازگی و جدید بودن این طرح در جهان، نوآوری، ابتکاری و خلاقانه بودن و همچنین کاربرد صنعتی و قابل ساخت و استفاده بودن آن را تائید کرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: