کد خبر: ۲۱۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 31
تغییر سبک زندگی می‌تواند در کاهش آمار سکته مغزی مؤثر واقع شود. در این خصوص چاقی، ‌ فشار خون بالا، دیابت، استعمال سیگار و همچنین بیماری‌های قلبی از دیگر عوامل بروز سکته مغزی بوده که در بسیاری از موارد با تغذیه سالم و انجام ورزش، می‌توان بروز آن را کاهش داد
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص نورولوژی، ناتوانی را مهم‌ترین عارضه سکته مغزی عنوان کرد و گفت: ۳۰ درصد از افراد مبتلا حتی برای فعالیت روزانه خود دچار مشکل هستند و به تبع هزینه زیادی برای خانواده بیمار و سیستم درمانی ایجاد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر یاسر مودبی در سمینار آموزشی که در سالن اجتماعات بیمارستان پورسینا گیلان برگزار شد با اشاره به بررسی علل و عوامل بروز سکته، شناخت علائم خطر و درمان آن، گفت: سکته مغزی در ایران دومین علت مرگ و میر به شمار می‌رود و با توجه به اهمیتی که سن در بروز این بیماری دارد و جمعیت کشور به سمت پیری می‌رود، می‌توان پیش بینی کرد که تعداد سکته مغزی <stroke>در کشور افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز سن بروز سکته مغزی در ایران ۱۰ سال زودتر از آمار جهانی است.

این متخصص نورولوژی و استاد دانشگاه، ناتوانی را مهم‌ترین عارضه سکته مغزی عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد از افراد مبتلا حتی برای فعالیت روزانه خود دچار مشکل هستند و به تبع هزینه زیادی برای خانواده بیمار و سیستم درمانی ایجاد می‌شود.

مودبی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی می‌تواند در کاهش آمار سکته مغزی مؤثر واقع شود. در این خصوص چاقی، ‌ فشار خون بالا، دیابت، استعمال سیگار و همچنین بیماری‌های قلبی از دیگر عوامل بروز سکته مغزی بوده که در بسیاری از موارد با تغذیه سالم و انجام ورزش، می‌توان بروز آن را کاهش داد.

وی در تشریح علایم بروز سکته مغزی گفت: علایم سکته مغزی بر اساس نوع سکته، محل بروز در مغز و شدت آن، مختلف است. اما مهم‌ترین علایم آن شامل تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم، احساس بی‌حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن، عدم تعادل بدن و قوای حسی و صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران، سرگیجه‌<Dizziness>بدون دلیل یا افتادن ناگهانی روی زمین است.

مودبی با تاکید بر این که در صورت بروز علایم باید سریعا با اورژانس تماس گرفت، افزود: هنگام بروز سکته‌های ایسکمیک که لخته داخل عروق را پوشانده، بیمار باید در کمتر از ۳ ساعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود تا با بهره‌مندی از بهترین درمان شناخته شده که تزریق داروی TPA است، نسبت به درمان و کاهش عوارض سکته اقدام شود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: