کد خبر: ۲۱۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 01
خلط به وسیله سلول‌های موجود در بینی، سینوس‌ها‌ و شش‌ها تولید می‌شود و حاوی آب، نمک و پروتئین است و آن میکروب و آلودگی‌ها را به دام می‌اندازد. آنزیم‌های ضدباکتری موجود در خلط، میکروب‌ها را کشته و بدن را از ابتلا به عفونت، دور نگه‌ می‌دارند
شفا آنلاین>سلامت>قرن‌هاست که بسیاری از مردم می‌گفتند، نوشیدن شیر یا مصرف محصولات لبنی، هنگام سرماخوردگی موجب افزایش مخاط  در گلو و بینی شده و وضعیت سرماخوردگی<a cold> را بدتر می‌کند. اما علی‌رغم این باور قدیمی، تاکنون این موضوع به صورت علمی به درستی بررسی نشده بود. اخیرا محققان بیمارستان لستر در هرتفوردشایر انگلستان، صحت این باور را تایید کرده‌اند.

بهگزارش شفا آنلاین: اخیرا محققان در بررسی‌های خود، به این نتیجه رسیدند که نوشیدن شیر، علایم بیماری را در افراد مبتلا به سرماخوردگی، به ویژه کسانی که دچار ترشحات مخاطی فراوانی هستند، بدتر می‌کند.

خلط به وسیله سلول‌های موجود در بینی، سینوس‌ها‌ و شش‌ها تولید می‌شود و حاوی آب، نمک و پروتئین است و آن میکروب و آلودگی‌ها را به دام می‌اندازد. آنزیم‌های ضدباکتری موجود در خلط، میکروب‌ها را کشته و بدن را از ابتلا به عفونت، دور نگه‌ می‌دارند. سپس این مخاط تولید شده به وسیله مژک‌های میکروسکوپی از مسیر هوایی بینی عبور کرده و به پشت گلو می‌ریزد و بلعیده می‌شود. اما عفونت‌ها یا حساسیت‌ها، باعث تولید خلط بیش از حد شده که در نهایت تبدیل به سرفه، گلودرد و صدای خش‌دار می‌شود.

پزشکان قدیم می‌گفتند، نوشیدن شیر، می‌تواند باعث تولید خلط بیش از حد در بدن شود. اما صحت گفته آنها تا کنون به صورت علمی، مورد بررسی قرار نگرفته بود. اما اخیرا محققان انگلیسی با بررسی ۲۶ مرد و ۸۲ زن در بیمارستان لیستر انگلستان که از ترشحات بیش از حد مخاط خود، شکایت داشتند، به این نتیجه رسیدند که شیر و به ویژه محصولات لبنی، ترشح مخاط در افراد مبتلا به سرماخوردگی و کسانی که ترشحات مخاط در آنها زیاد است، را بیشتر می‌کند.

از آنجایی‌که شیر حالت چسبندگی دارد، پس از مصرف و زمانی‌که با بزاق ترکیب می‌شود، ضخیم‌تر شده و گلوی فرد سرماخورده را بیش از پیش آزار می‌دهد و موجب ترشح بیشتر مخاط در گلو می‌شود.

، این محققان معتقدند که هنگام سرماخوردگی، بهتر است از مصرف شیر و محصولات لبنی پرهیز شود تا ترشحات مخاطی، زودتر بهبود یابند.دیلی میل

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: