کد خبر: ۲۱۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 29
محققان بریتانیا با همکاری محققان چند کشور دیگر از جمله یونان و فرانسه با استفاده از مواد شبیه اسفنج، اندامی سه بعدی تولید کرده‌اند که عملکرد بافت‌های واقعی بدن انسان را تقلید می‌کند

شفا آنلاین>جامعه پزشکی>دانشمندان ابزاری ساخته‌اند که می‌تواند درون یک تراشه سه بعدی، سلول‌های زنده تولید کند. مواد مغذی ابتدا در لوله‌ای مخصوص قرار می‌گیرند. سپس سلول‌‌ها شروع به رشد می‌کنند. این لوله شبیه بدن انسان است. با استفاده از این سیستم می‌توان اندام‌های مختلفی مانند کبد یا قلب ‌تولید کرد.

به گزارش شفا آنلاین: محققان بریتانیا با همکاری محققان چند کشور دیگر از جمله یونان و فرانسه با استفاده از مواد شبیه اسفنج، اندامی سه بعدی تولید کرده‌اند که عملکرد بافت‌های واقعی بدن انسان را تقلید می‌کند. این ابزار جدید که باعث رشد سلول‌های زنده درون یک تراشه می‌شود،‌ کمک می‌کند سلول‌ها در محیطی بسیار شبیه یک محیط واقعی قرار گرفته و رشد کنند. این روش به مراتب بهتر از روش دو بعدی کشت سلول درون ظرف مسطح «پتری دیش» است. این موفقیت باعث می‌شود که محققان بتوانند در لحظه، رشد سلول‌های انسانی را مشاهده کنند و درمان‌های جدید و موثری برای بیماری‌های کشنده بیابند و در عین حال از حیوانات کمتری در آزمایشگاه‌‌ها <Labs>استفاده کنند.

از دهه ۱۹۵۰، از ظرف پتری دیش در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این وسیله توانست به انسان در تولید روش‌های درمان موفقی مانند واکسن فلج اطفال کمک کند. اما گاهی اوقات هم موجب انحراف در اطلاعات صحیح می‌شود و برخی از آزمایش‌ها را با شکست مواجه می‌کند.

اکنون این مدل سه بعدی تولید سلول‌ها و اندام‌ها می‌تواند به محققان در کشف درمان‌های جدید و موثرتر کمک کند و نشان دهد کدام یک از درمان‌های پیشنهادی مناسب نیستند و باید کنار گذاشته شوند.

این محققان امیدوارند بتوانند روی یک تراشه، اندام‌هایی مانند کبد، قلب یا حتی مغز و چه بسا کل اندام‌های انسان را تولید کنند.

محققان برای تولید سلول روی تراشه، ابتدا کشت سلول‌ها را درون یک داربست انجام دادند و آن را درون یک لوله پلاستیکی دارای مواد مغذی گذاشتند. از آنجایی‌ که سلول‌های بدن‌مان با استفاده از علایم الکتریکی، با یکدیگر در ارتباط هستند، محققان به این لوله، الکترود متصل کردند تا ارسال علائم را شبیه‌سازی کنند.

محققان در گامی بلندتر به منظور آزمایش داروهای درمان بیماری‌های معدی و روده‌ای، توانستند بافت پوششی روده تولید کنند. تراشه‌ای که آنها هنگام این بافت استفاده کرده بودند، از جنس پلیمر منعطف بود و هزاران سلول زنده انسانی برای رشد روی آنها قرار گرفتند و در نهایت بافت پوششی روده انسان تولید شد.

محققان در آینده‌ای نه چندان دور با تولید اندام در آزمایشگاه‌‌ها می‌توانند روند درمان و واکنش سلول‌های بدن در برابر داروها و همچنین مواد سمی را در همان لحظه واقعی خود، بررسی کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: