کد خبر: ۲۱۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 27
والدین و کودکان می توانند گفتگو هایی درباره ی آب داشته و با هم زبانشان را کشف کنند. درباره ی ریختن و پاشیدن آب صحبت کنید. دانش زبانی آن ها را با این توضیحات افزایش دهید
شفاآنلاین>اجتماعی>همه می دانند که کودکان نوپا عاشق آب بازی هستند. در این جا توضیح می دهیم آب بازی کودک نوپا چه درس هایی به آن ها می آموزد و چرا ارزش کثیف کاری اش را دارد.

به گزارش شفاآنلاین، به کوچولوی پر جنب و جوشتان نگاه کنید؛ او آب جمع شده روی ماست را از ظرفش درون قیف و دوباره توی ظرف می ریزد. او در حال یادگیری کنش و واکنش، گرما و سرما و شناور شدن و غرق شدن است. او بعد از یک روز طاقت فرسا و تحمل حس کوچک بودن در یک دنیای بزرگ، کمی اعتماد به نفس پیدا کنند. او کلمات جدید یاد می گیرد و در باره ی خیسی آب و ظریف بودن حباب ها فکر می کند. و شما فکر می کنید او فقط در حال غرق آب کردن دستشویی است.

چه می شد اگر یک ماده ی طبیعی و تمیز داشتید که در ۲۴ ساعت روز، هر روز هفته در خانه ی خود به آن دسترسی داشتید؟

درست حدس زدید! این مایع آب نام دارد. آب را در میان اسباب بازی های گرانی که مادر بزرگ برای فرزندتان می گیرد و رنگ و خمیر بازی و دیگر وسایل کاردستی، فراموش نکنید. پاملا تیلور، مربی رشد کودکان نو پا در کالج گرنت مک اوان در شهر ادمونتون می گوید: کودکان نوپا به سمت آب کشیده می شوند. آب کنجکاوی آن ها را بر می انگیزد. این یک ماده ی جهانی جذاب برای بازی است که دسترسی نا محدود به آن وجود دارد.

چه راه هایی برای آب بازی کردن کودک نوپا وجود دارد؟ یک کودک نو پا از بازی با آب به جز خیس شدن چی چیزی را فرا می گیرد؟

کودک نوپا، ماجراجوی بزرگ

یکی از بزرگترین درس هایی که نوپایان با این کار یاد می گیرند، نحوه ی سازوکار دنیاست. این تجربه تنها برای آن ها یک تجربه ی منفعل نیست. آن ها می خواهند بدانند دنیا چگونه کار می کند، چه طعم و بو و حسی دارد و اگر خیلی محکم روی چیزی بپرید، تا چه حد قابلیت ارتجاعی دارد.

رنی مک گوریک، یک مربی کودکان در بخش نوپایان مرکز نگهداری از کودکان در کالج Centennial شهر تورنتو می گوید: نوپایان بیشتر با لمس کردن و دست زدن، همه چیز را احساس می کنند. آن ها دوست دارند با تمام حس های خود از هر عامل تحریک کننده ی حسی لذت ببرند. آب بازی یکی از این راه هاست. این کار ترکیبی از یادگیری و لذت است.

هنگامی که فرزندتان در حال ماجراجوییست، به او توجه کنید. او به شما نشان می دهد که چه چیزی برایش جذاب است. این جذابیت می تواند به راحتی نگاه کردن به حباب ها و شناور شدنشان روی آب در سینک باشد. مک گویریک می گوید: این واقعا به آن ها و آنچه که می خواهند انجام دهند بستگی دارد.

مک گویریک آب بازی<Water play> کودک نوپا را در اتاق مخصوص نوپایان توضیح می دهد. او می گوید: در وسط اتاق سینک کم ارتفاعی قرار داده شده که نوپایان دوست دارند در آن بازی کرده و دست هایشان را بشویند.

ما یک آینه ی بزرگ در جلوی سینک قرار دادیم تا آن ها بتوانند به تصویر خودشان نگاه کنند. ما دوست داریم مواد طبیعی به آب اضافه کنیم تا کودکان ماجراجویی کنند. این مواد می توانند از انواع مخروط کاج یا برگ درخت باشد. ما درباره ی اینکه چه اتفاقی برای برگ درختان هنگام خیس شدنشان می افتد به کودکان توضیح می دهیم. فرآیند طبیعی دنبال کردن تمایلات یک کودک کار واقعا ساده ای است.

آب بازی کودک نوپا و کلمات

آب بازی کودک نوپا درباره ی کلمات است. هر تجربه ای که شما با نوپایتان داشته باشید درباره ی کلمات است. آب هم به طور قطع یک موضوع جذاب برای کوچولوی شماست. تیلور می گوید: والدین و کودکان می توانند گفتگو هایی درباره ی آب داشته و با هم زبانشان را کشف کنند. درباره ی ریختن و پاشیدن آب صحبت کنید. دانش زبانی آن ها را با این توضیحات افزایش دهید.

حتی اگر کودک نوپای شما زیاد حرف نمی زند، هر آنچه که شما به او می گویید را در ذهن خود نگه می دارد و با این کار مهارت زبانی اش رشد پیدا می کند. شما با حرف زدن یا کتاب خواندن برای فرزندتان، در این پروسه به او کمک می کنید. داستان هایی که ویژگی های آب در آن توضیح داده می شود، می تواند به دانش در حال رشد فرزندتان در باره ی آب کمک کند.

وارد بازی شوید

آب بازی یک فرصت دیگر برای نشان دادن توجه و علاقمندی شما به کودکتان است. این کار به او نشان می دهد که شما از وقت گذرانی با او لذت می برید و برای او و فعالیت هایش ارزش قائلید. پس با یک حوله یا بارانی کنارش ننشینید. با او بازی کنید. شما هم در گل های غوطه ور شوید. تیلور می گوید: به او نشان دهید که علاقه مند به تجربه اش با آب هستید و می خواهید با او آب بازی کنید. به او نشان دهید که دوست دارید جزوی از بازی او باشید.

کودک نوپایتان را هم در آب بازی خود در اطراف خانه شریک کنید. او دوست دارد جزئی از کار های شما باشد. تیلور توصیه می کند که به کودکانتان شربت غلیظ یخ زده ی پرتقال بدهید تا به آن آب اضافه کند، هم بزند و آن را بنوشد. ساختن یک نوشیدنی خوشمزه و خوردن آن و بعد سرو کردن آن برای باقی خانواده کاری هیجان انگیز است. کودکتان می تواند لیوان های پلاستیکی اش را در سینک ظرفشویی بشوید یا به شسته شدن لباس ها در ماشین لباس شویی نگاه کند.

آب بازی کودک نوپا در فضای باز

بله، تابستان برای آبپاش ها و حباب درست کردن عالیست. اما آب بازی در بیرون خانه می تواند فعالیتی برای تمام طول سال باشد. بهار عالیست. در بهار چاله های آب و گل فراوان پیدا می شود. چکمه ها، بارونی و ژات های را به آن اضافه کنید و به دنبار کودک نوپایتان به بیرون بروید. او می داند که بعد چه کار کند.

از آب بازی در زمستان غافل نشوید.کمی برف به داخل خانه بیاورید و ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد. ذوب شدن برف را در یک روز سرد زمستانی در خانه ی گرم و نرمتان ببینید. تیلور می گوید: زمستان زمان خوش گذرانی است. فضا زیبا شده و برای جستجو در آن عالیست. امکان های خلاقانه ی بسیاری وجود دارد. برف آب شده، برف پنبه ای. نوچایان می تواند مقداری یخ را در دستشان بشکنند و از صدای زیبای آن لذت ببرند. بهترین کار پریدن در چاله های آبی است که لایه ی ظریف یخی روی آن ها را گرفته است.

شنا کردن

راه دیگری برای لذت بردن از آب، پریدن در آن است. در حقیقت پریدن در استخر است. در یک کلاس شنا برای کودکان نو چا چه چیزی انتظار می رود؟ خوش گذرانی! لارا بمروز، هماهنگ کننده پروژه ها ی خاص در جامعه ی نجات زندگی می گوید: یک کلاس معمول والدین و من شامل مهارت ها، آواز ها، بازی ها و راه های بسیاری برای تحرک پذیری بیشتر کودکان است. محیط بعضی از استخر ها خیلی پذیرای کودکان نیست. باید رنگ های روشن و وسایلی خاص برای جذاب کردن بیشتر فضا نیاز است.

بهترین راه درس دادن با مدل سازی است. بمروز می گوید: والدین حباب درست می کنند و کودک می بیند درست کردن حباب کاری جذاب است و در نهایت او هم این کار را تکرار می کند. ترکیب یاد گیری با بازی کردن و شعر خواندن، کاری هوشمندانه است.

توقعی واقع بینانه نسبت به کلاس های شنا داشته باشید. امکان دارد یک نوپا بتواند آب را به اطراف بپاشد یا حباب درست کند و در آب احساس راحتی کند اما تا مدت زیادی، آب برای او جای امنی نیست. در نهایت، برای داشتن خوش گذرانی امن در آب بمروز گفته کودک خود را تا جای ممکن نزدیک به خود نگه دارید. او می گوید: اگر کودکتان در محدوده ی دست های شما نیست، بیش از حد از او دور شده اید. حتی در زمان آموزش هم این فاصله را حفظ کنید.

آب آرام کننده

آب ماده ی جالبی است. می تواند پر سروصدا و پر از جیغ و آب پاشی باشد. اما همچنین می تواند یک کودک بد اخلاق را آرام کند. تیلور می کوید: آب ماده ای تسکین کننده است. اگر کودک شما روز بدی داشته، و هرآنچه که مادر و پدر انجام دادند کمکی نکرده، گاهی محیا کردن یک لگن پر آب و نشستن درون کنار کودکتان هنگامی که دارد در آب بازی می کند، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

این واقعیت دارد. هیچ چیز مانند لم دادن در آب بعد از یک روز پر استرس و بازی کردن نیست. کمی حباب بازی، چند کشتی و اردک پلاستیکی و یک حوله ی کاغذی برای اینکه یواشکی آن را دور خود بپیچید. بعد از اینکه کارتان تمام شد، امکان دارد به نوپایتان هم اجازه دهید تا زمانی را در لگن پر آب بگذراند. به احتمال زیاد این کار به او کمک خواهد کرد. آب بازی کودک نوپا پر از حس های خوب است.

توصیه های ایمنی

کودکان جوان تر به نظارت همواره ی یک بزرگسال در هنگام بازی در آب احتیاج دارد. حال این بازی در وان حمام، استخر حیاط پشتی یا سینک ظرف شویی دارد. یک کودک نوپا می تواند در آب خیلی کم عمقی هم غرق شود. پس حواستان را جمع کنید.

لگن ها را بعد از تمام شدن بازی فرزندتان خالی کنید. تیلور توصیه می کند از زمان تمیز کاری به عنوان ماجراجویی استفاده کنید. نوپای شما می تواند بهتان کمک کند تا آب را درون سینک بریزید. به محو شدن آن نگاه کند و به این فکر کند که این آب کجا می رود.

حواستان را جمع کنید تا پیاده رو یا باغچه ی نزدیک خانه تان بعد از مدتی آب بازی کردن خیس و لیز نشود. چند حوله ی بزرگ را دم دست داشته باشید. اگر بیرون از خانه هستید، محل بازی را تغییر دهید تا سطح زمین خیس و خطرناک نشود.

ایده های جالب آب بازی برای کودک نوپا

در اینجا به کمک متخصصین چند نکته آورده ایم تا با کمک آن ها از آب بازی و فرزندتان لذت ببرید:
مکعب های یخی مواد جذابی هستند. آن ها سرد و لیز هستند و جلوی چش های شما ناپدید می شوند.( حواستان باشد هنگام بازی با یخ نزدیک به کودکتان باشید. اگر فرزندتان آن ها را در دهانش بگذارد، احتمال خفگی وجود دارد.)

چند لباس عروسک جمع کنید و کمی صابون و ظرفی آب برای فرزندتان محیا کنید تا او بتواند لباس ها را به شکل قدیم آن بشوید. شستن ظروف اسباب بازی هم می تواند جذاب باشد. یا می تواند از جوراب های کوک استفاده کنید.

کمی رنگ خوراکی یا عطر مانند رایحه ی پرتقال به آب اضافه کنید.
از اسباب بازی های مناسب برای آب بازی موجود در آشپزخانه مانند قاشق های بزرگ و کوچک پلاستیکی، آبکش( مناسب برای ساخت یک دوش در بیرون خانه) غربالریال اسفنج و .. استفاده کنید. بعضی ظروف پلاستیکی می توانند به این کار اختصاص یابندو چند سوراخ در آن ها ایجاد کنید و یک دوش برای خود بسازید.

می توانید در ظروف بزرگ تر آب و رنگ خوراکی ریخته و آن ها را در فریزر بگذارید. این بلوک های یخی می توانند آجر های قلعه ی یخی شما باشند یا می توانید آن ها را در وان حمام یا استخر بیاندازید و بگذارید آرام ذوب شوند. با این کار کودکتان میتواند هیجان کشف را تجربه کند.

یک کیسه ی پر از اسباب بازی درون آب بگذارید و بعد آن را منجمد کنید تا بر این شوق بیافزایید.
کمی آب در یک اسپری آب بریزیر. می توانید از یک ظرف شیشه شور شسته شده هم استفاده کنید.این کار برای بازی عالی است.

همچنین می توانید در این حین کمی به باغچه خود آب بدهید.

یک مهمانی چایی خوردی با یک قوری کوچک اسباب بازی راه بیاندازید. چند فنجان پلاستیکی و کیک هم به آن اضافه کنید. چند خرس عروسکی و دیگر اعضای خانواده را به این مهمانی دعوت کنید. بخورید، بنوشید، روی صندلی های کوچک نشسته و خوشی کنید.

یک ظرف شیشه ای شفاف را با آب پر کرده و به نوپای خود نشان دهید دست هایش از پشت شیشه ی آب چقدر بزرگ به نظر می رسند.

به فرزندتان کمک کنید دیوار بیرونی خانه یا قسمتی از پیاده رو را با یک سطل آب رنگ بزند.
یک سطل بزرگ آب فراهم کنید و چند اسباب بازی که روی آب می ماند، یک ماشین که شناور نمی ماند، یک تکه چوب، یک اسفنج، یک تکه صابون و چند تکه یخ در آن بیاندازد. چه محیط عالی ای برای ساعت ها بازی و یادگیری!. سرسره

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: