کد خبر: ۲۱۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 27
یک پدر خوب باید با فرزند خود متناسب با شرایط سنی اش رفتار کند. پدر خوب باید فرهنگ و آداب گفت و گو با فرزند را بداند و ازمقایسه کردن فرزندان با یکدیگر پرهیز کند

شفا آنلاین>یادداشت >اجتماعی>یک کارشناس ارشد روانشناسی، آموزش مهارت های تصمیم گیری، حل مساله ومسئولیت پذیربودن به فرزند در کودکی را از ویژگی های پدر خوب برشمرد.

  فهیمه کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار شفاآنلاین، درباره ویژگی های پدرخوب توضیح داد: یک پدر خوب باید با فرزند خود متناسب با شرایط سنی اش رفتار کند. پدر خوب باید فرهنگ و آداب گفت و گو با فرزند را بداند و ازمقایسه کردن فرزندان با یکدیگر پرهیز کند.

او با بیان اینکه نیازهای فرزند دختر و پسر با یکدیگر متفاوت است، افزود:پدر خوب باید پشت و پناه فرزندانش باشد و نیازهای عاطفی آنان را برآورده کند. در غیر این صورت، فرزندان در بیرون از خانه، به دنبال پر کردن خلاهای عاطفی<Emotional emptiness> خود خواهند بود که می تواند عواقب تلخی داشته باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی، با یادآوری اینکه بلوغ از دوره های خاص زندگی هرفرد است، خاطرنشان کرد: پدر خوب می تواند در یک سفر دو نفری با فرزندپسر، شرایط دوران بلوغ را برای او بیان کند. مادر هم می تواند همین روش را برای دخترش برنامه ریزی و اجرا کند. البته لازمه این امر، افزایشآگاهی است.

کرمانشاهی، اجرای روش مقتدرانه صحیح از سوی پدر را ضروری دانست و تاکیدکرد: اقتدار به معنای سخت گیری افراطی و تهاجمی نیست. خداوند مهربان،دنیا را زیبا را آفریده و نباید آن را  برای فرزند خود خطرناک جلوه دهیم.

مشاور روانشناسی دبستان شهدای صدا و سیمای شهرک غزالی تهران با بیان اینکه پدر و مادر نباید شخصیت وابسته به خود تربیت کنند، اضافه کرد: پدرو مادر در روش تربیتی، نباید مدام از فرزند خود پرسش و پاسخ کنند. البته باید در خانواده قانون حکمفرما باشد.روش مقتدرانه سالم، قانون، احترام ودادن حق انتخاب است.

کرمانشاهی، محبت، محترم بودن و توجه به شئون ظاهری و رفتاری، مهارت مدیریت خشم، مهارت نه گفتن محترمانه و نه شنیدن محترمانه، مهارت تصمیم گیری و حل مساله، مسئولیت پذیر بودن و مهارت برخورد مدبرانه با مسائل رااز جمله میم های تعیین کننده تربیت از سوی پدر خوب برشمرد.

او تاکید کرد: از مادری که در خانه آرامش ندارد، نمی توان انتظار داشت خانواده آرامی داشته باشد. اگر مرد خانواده، نیازهای عاطفی همسرش را تامین نکند، او به تجملات رو می آورد و به فکر تامین نیاز اقتصادی می افتد که می تواند زمینه ساز بروز مشکلات خانوادگی، به ویژه برای فرزندان باشد.

کرمانشاهی، تعادل در تغذیه، استراحت و تفریح در خانواده را دارای جایگاه خاص عنوان کرد و افزود: یک پدر خوب، در خانواده قائده و قانون دارد. بهتراست از سوم دبستان به بچه ها پول توجیبی بدهیم و بخواهیم خودش مدیریت کند.

به این ترتیب فرزندان پس انداز و مدیریت می آموزند.این روانشناس توضیح داد: پدر در خانواده، عابربانک نیست بلکه رییس بانک است؛ گاهی موافقت می کند و گاهی مخالفت. پدر باید مثل چراغ راهنمایی ورانندگی باشد. ما نباید سطح توقعات فرزند را بالا ببریم تا در آینده بابحران توقع رو به رو نشویم. همچنین لازم است پدر و مادر با هم هماهنگ باشند و حرفشان یکی باشد. اگر هم فرزند، سماجت غیرمنطقی داشت، به رفتارپرخاشگرانه او بی تفاوت باشیم.



گفت و گو از بهروز آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: