کد خبر: ۲۱۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 26
رنگ درمانی یا کروموتراپی تکنیکی است که از قدرت رنگها برای تنظیم ارتعاشات بدن و رساندن به طول موج دلخواه استفاده میکند. این تنظیم برای سالم و متعادل نگه داشتن جسم و ذهن مفید است. رنگ درمانی هم جسمی است و هم ذهنی و شامل قرار گرفتن در معرض مستقیم نور رنگی میشود
شفاآنلاین>اجتماعی>روانشناسی>رنگ درمانی هم روی جسم، هم ذهن تاثیر می گذارد.

به گزارش شفاآنلاین، رنگها در هر فرهنگی سمبل مفاهیم خاصی هستند. رنگ قرمز تقریبا در تمام دنیا سمبل اشتیاق و خطر است، رنگ<Color> سفید در غرب سمبل پاکی و در خاور دور سمبل غم است. رنگ زرد سمبل ترس اما طلایی سمبل قدرت است.

بدن ما از ۷ چاکرا تشکیل شده است که هر کدام رنگ خاصی منحصر به خود دارند. در واقع نوسانات این چاکراها که تعیین کننده دستاوردهای معنوی هستند باعث جذب ما به رنگ های خاصی میشود.

* اصول رنگ درمانی

رنگ درمانی یا کروموتراپی تکنیکی است که از قدرت رنگها برای تنظیم ارتعاشات بدن و رساندن به طول موج دلخواه استفاده میکند. این تنظیم برای سالم و متعادل نگه داشتن جسم و ذهن مفید است. رنگ درمانی هم جسمی است و هم ذهنی و شامل قرار گرفتن در معرض مستقیم نور رنگی میشود.

بدن انسان از ۵ عنصر تشکیل شده است: خاک، آب، آتش، فلز و هوا. و هر کدام از این عناصر رنگ منحصر به خود را دارند. خاک سبز، هوا زرد و غیره…


طبق رنگ درمانی تمام عناصر از جمله اندامهای بدن در فرکانسهای منحصر به فردی ارتعاش دارند. وقتی یک شخص در سلامت به سر میبرد فرکانسهای او ثابت و متعادل است. اما وقتی یک شخص بیمار است نظم فرکانسها مختل میشود. هر کدام از بیماریها هم فرکانسهای خاص جداگانهای دارند. تغذیه مناسب و علم پزشکی قدرت تنظیم مجدد این فرکانسهای ناسالم را دارند. و یکی از روشهای پزشکی برای تنظیم فرکانسها و درمان بیماریهای جسمی و ذهنی رنگ درمانی است.

* فیزیک نور

بر اساس تئوری موج رنگ از طریق اشیاء روشن و با استفاده از امواج و ارتعاشات به چشم<the eye> منتقل می شود. طول این امواج تعیین کننده رنگهایی هستند که چشم ها دریافت میکنند.

وقتی رنگ سفید از منشور میگذرد به رنگین کمانی از رنگها تقسیم می شود که چشم میتواند آنها را ببیند. آنهایی که چشم نمیبیند نور مادون قرمز یا ماوراء بنفش است. وقتی انرژی تابشی و ماده با هم تعامل پیدا می کنند رنگ ایجاد میشود.

به عنوان مثال ماده یا جسمی که سیاه دیده میشود انرژی تابشی تمام فرکانسهای نور را جذب کرده است. ماده یا جسمی که سفید دیده میشود نتیجه انعکاس تمام طول موج هاست. شیء قرمز نور آبی را جذب کرده و رنگ قرمز منعکس میکند. فیزیک رنگ همین جذب انتخابی نورها توسط اشیاء است.

* رنگها و بدن

بسیاری از رنگها تاثیرات مستقیمی روی جسم میگذارند. به عنوان مثال رنگ صورتی منجر به کاهش خشونت میشود. تنفس با رنگ سفید برانگیخته میشود و با رنگ آبی تقلیل مییابد. در ادامه راهنمای تاثیر رنگ ها بر جسم آمده است.

 * اعجاز رنگ‌ها

قرمز:

رنگ قرمز غده هیپوفیز را تحریک میکند و باعث کاهش آدرنالین میشود. تاثیرات رنگ قرمز شامل موارد زیر است:

_افزایش فشار خون

_افزایش ضربان قلب

_تنفس سریع

_تحریک دستگاه عصبی خودگردان

_افزایش حساسیت جوانه های چشایی

_تقویت اشتها

_تقویت حس بویایی

زرد:

رنگ زرد اولین رنگی است که چشم هنگام نگاه کردن به شخص یا شیءی آن را تشخیص میدهد. رنگ زرد در اتاق باعث میشود کودک بیشتر گریه کند به علاوه باعث آلرژی نیز میشود. تاثیرات رنگ زرد شامل موارد زیر است:

_افزایش اشتها

_کاهش فشار خون

_آرامش ذهن

_و خواب آلودگی

آبی:

در پزشکی غرب رنگ آبی نمایانگر فرآیند قلبی عروقی است و رنگ آرامش بخشی است که به انتقال دهندههای عصبی کمک میکند. تاثیرات رنگ آبی شامل موارد زیر است:

_کاهش ضربان قلب

_تنفس عمیق

_کاهش دمای بدن

_کاهش تعریق

_کاهش اشتها

سبز:

وقتی شخصی در معرض رنگ سبز قرار می گیرد پاسخهای متابولیک مطلوبی در بدن اتفاق میافتد. تاثیرات رنگ سبز شامل موارد زیر است:

_کاهش ترشح هیستامین

_کاهش شدت حساسیت غذایی

_کاهش واکنشهای آلرژیک پوست

_کاهش شدت اختلالات دستگاه گوارش

_تقویت بینایی

قهوهای:

_تاثیرات رنگ قهوهای شامل موارد زیر است:

_تقویت سنتز سروتونین

_کاهش خشم و ناامیدی

_افزایش سطح تریپتوفان.بدونیم


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: