کد خبر: ۲۱۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 24
وجود فیبر بالا در این غذا موجب عملکرد بهتر روده‌‌ها، هضم غذا و رفع یبوست می‌شود؛ این غذا به دلیل داشتن فسفر بالا موجب تقویت حافظه می‌شود و به دلیل وجود ویتامین B3 از آلزایمر پیشگیری می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا محلی را برای عملکرد بهتر روده‌ها و هضم غذا مفید دانست.

به گزارش شفاآنلاین، خورشت آلوچه مرغ یکی از غذاهای سنتی استان زنجان بوده که حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، آهن اسیدفولیک، فیبر منیزیم، منگنز، فسفر، کلسیم، اکسانتین، سلنیوم، گوگرد، روی، اسید آمینه تریپتوفان، ویتامین A ، ویتامین گروه B مانند B1، B2، B3، B5، B6، B12 ، ویتامین C، E، K است.
 
برای بررسی خواص غذای آلوچه مرغ و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) مطالبی را عنوان نمودند.

مهم‌ترین خواص آلوچه مرغ
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص غذای آلوچه مرغ اظهار کرد: وجود فیبر بالا در این غذا موجب عملکرد بهتر روده‌‌ها، هضم غذا و رفع یبوست می‌شود؛ این غذا به دلیل داشتن فسفر بالا موجب تقویت حافظه می‌شود و به دلیل وجود ویتامین B3 از آلزایمر پیشگیری (prevention)می‌کند.
 
وی درباره خواص دیگر این غذا بیان کرد: آلوچه مرغ موجب کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت بینایی می‌شود، اکسانتین موجود در این غذا کارتنوئید خوراکی مهمی است که موجب جذب نور به شبکیه چشم می شود.
 
این محقق طب سنتی افزود: این غذا می‌تواند جزو غذاهای رژیمی برای لاغری و تناسب اندام باشد و به علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان، موجب ساخت هورمون سروتوئین می‌شود که نقش زیادی در ایجاد شادی و نشاط و پیشگیری از افسردگی دارد.
 
عظمایی درباره سایر خواص غذا آلوچه مرغ اظهار کرد: تقویت و طراوت پوست و مو، تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز از دیگر خواص این غذا است؛ خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در غذا آلوچه مرغ از انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها جلوگیری می‌کند، همچنین این غذا برای افراد کم خون و زنان باردار مفید است.

مواد لازم برای تهیه خورش آلوچه مرغ (4 تا 5 نفر)

گوشت مرغ 3 تا 4 تکه
آلوچه برغان 100 گرم
آلو قیسی 100 گرم
هویج 2 تا 3 عدد
رب گوجه فرنگی محلی یک قاشق غذا خوری
آب 2 تا 3 لیوان
روغن کنجد یا دنبه به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آلوچه مرغ

_پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن تفت می‌دهیم.
_گوشت مرغ را اضافه کرده و تفت می‌دهیم.
_نمک و ادویه جات را اضافه می‌کنیم.
_سپس مقداری آب اضافه می‌کنیم.
_هویج ها را تفت می‌دهیم و رب گوجه فرنگی و آلوها را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
_سپس به مرغ اضافه می کنیم.
_دما را متعادل کرده و می گذاریم در حرارت ملایم بپزد.
_بعد از آماده شدن با نان یا برنج میل کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: