کد خبر: ۲۱۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 23
نظارت بر فعالیت مراکز عرضه شامل عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌های مکمل فروشی، شرکت‌های تولیدی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها، شرکت‌های توزیع فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل‌ها و همچنین نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در داروخانه‌ها جزو وظایف این حوزه از معاونت غذا و داروی دانشگاه است
شفاآنلاین>سلامت> مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح بایدها و نبایدهای فعالیت عطاری‌ها، بر ممنوعیت مشاوره و فروش فرآورده دارویی در عطاری، ممنوعیت خرید و فروش اینترنتی و ماهواره‌ای مکمل و فرآورده‌های طبیعی و ضرورت تقویت قوانین برخورد با عطاری‌های غیرمجاز تاکید کرد.

به گزارش شفاآنلاین، رزیتا خویینی با اشاره به اهم فعالیت‌های نظارتی، آموزشی و بررسی شکایات در این اداره کل، اظهار کرد: «نظارت بر فعالیت مراکز عرضه شامل عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌های مکمل فروشی، شرکت‌های تولیدی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها، شرکت‌های توزیع فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل‌ها و همچنین نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در داروخانه‌ها جزو وظایف این حوزه از معاونت غذا و داروی دانشگاه است.»

دخالت عطاری‌ها در امور پزشکی و دارویی ممنوع
وی با تاکید بر اینکه عطاری‌ها به هیچ عنوان حق دخالت در امور پزشکی (medical)و دارویی حتی در حوزه طب سنتی را ندارند، عنوان کرد: «به عبارت دیگر عطاری‌ها حق ارایه مشاوره به مراجعان حتی در حیطه طب سنتی و در موضوعاتی مانند لاغری، ترک اعتیاد یا هر مساله دیگری را ندارند.»

خویینی با بیان اینکه افراد نیازمند مشاوره در زمینه داروهای سنتی و طبیعی باید به سلامتکده‌های مجاز مراجعه کنند، گفت: «در سلامتکده، پزشک متخصص طب سنتی حضور داشته و پس از ویزیت بیمار نسبت به تجویز دارو اقدام می‌کند.»

خویینی با تاکید بر اینکه هرگونه مشاوره یا ارایه دارو در عطاری خلاف قوانین موجود است، گفت: «افراد می‌توانند داروهای طبیعی و سنتی مورد نیاز خود را از دواکده‌های مجاز تهیه کنند؛ چراکه فروش فرآورده گیاهی و دارویی در عطاری ممنوع بوده و تنها فروش گیاه خشک و عرقیجات دارای نشان سیب سلامت در عطاری مجاز است.»

مدیر اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی معاونت غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه فرآورده‌های طبیعی و سنتی علاوه بر دواکده‌ها، در داروخانه‌ها هم موجود است، تصریح کرد: «فرآورده‌های داخل عطاری‌ها یا تقلبی و قاچاق بوده و یا خارج از شبکه توزیع رسمی، عرضه شده است. به عبارت دیگر حتی اگر فرآورده مجازی در عطاری ارایه شده، خارج از شبکه رسمی توزیع بوده و توسط شرکت‌های مجاز در عطاری‌ها توزیع نشده و در نتیجه شرایط و اصول نگهداری آن رعایت نشده و بنابراین فروش و عرضه هیچ فرآورده‌ای در عطاری مورد تایید ما نیست.» وی با تاکید بر اینکه مکمل‌های ورزشی نیز صرفا باید از طریق داروخانه‌ها توزیع شوند، اظهار کرد: مکمل ها توسط شرکتهای مجاز در داروخانه ها توزیع و عرضه می شوند. بنابراین اگر فرآورده، دارو یا مکمل در عطاری، باشگاه یا در هر جایی غیر از داروخانه کشف شود، تخلف محسوب شده و فرد متخلف به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می‌شود.

فروشگاه‌های مکمل فروشی غیرقانونی‌اند
وی با بیان اینکه برخی از ورزشکاران برای دستیابی سریع‌تر به اهداف ورزشی خود از مکمل های دارویی استفاده می کنند، تاکید کرد: این دسته از افراد باید برای اخذ مشاوره به پزشک، داروساز و یا متخصصین تغذیه مراجعه کنند نه افراد غیرمتخصص؛ چراکه هدف برخی افراد سودجو تنها فروش بیشتر محصولات وارداتی خود بوده و در این راستا با ارایه توصیه هایی غیرعلمی و غیر کارشناسی، جان متقاضی را به خطر می اندازند.

خویینی با بیان اینکه داروخانه‌ها (drug stores)و سلامتکده‌ها امن‌ترین محل برای تهیه داروها و فرآورده‌های طبیعی و سنتی است، گفت: فرآورده‌های فاقد این برچسب و مشخصات حتما قاچاق و یا حتی تقلبی است. همچنین داروخانه‌ها نیز موظفند مکمل‌های ورزشی و دارویی دارای برچسب و توزیع شده توسط شرکت‌های مجاز را عرضه کنند.

خویینی با تاکید بر اینکه وجود مراکزی با عنوان «فروشگاه مکمل فروشی» تخلف محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در کل فروشگاه و صنفی با عنوان «مکمل فروشی» نداریم و وجود این مراکز نیز غیرقانونی و غیرمجاز است. در صورت برخورد با چنین مراکزی در سطح شهر به سرعت با آنها برخورد شده و با اخذ دستور قضایی، پلمب می شوند، حتی اگر اقلام عرضه شده در آنها مجاز باشد. وی با بیان اینکه بازرسی از داروخانه ها توسط اداره امور دارو و با هدف بررسی فرآورده های سنتی، طبیعی و مکمل ها توسط اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی معاونت غذا و دارو انجام می شود، عنوان کرد: در این بازرسی ها علاوه بر برچسب ها، تاریخ تولید، انقضا و قیمت محصولات نیز بررسی و نظارت می شود.

خویینی با بیان اینکه درصد زیادی از عطاری‌ها جواز کسب ندارند، عنوان کرد: اغلب عطاری‌ها با قوانین حاکم بر عطاری آشنا نبوده و بنابراین گاها به دلیل عدم آگاهی از قوانین خواسته یا ناخواسته دچار برخی تخلفات می‌شوند. در همین راستا اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی پکیج، پوستر و پمفلت‌های آموزشی با هدف آشناسازی عطاری‌ها با قوانین و مقررات آماده و در سطح شهر توزیع می‌کند. همچنین دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات عطاری‌ها و همچنین آشنایی با گیاهان دارویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی برگزار می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: