کد خبر: ۲۱۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 22
یادداشت/دکتربابک زمانی-رئیس انجمن سکته مغزی ایران
گزارش نبرد جهانی بشر با سكته مغزی بسیار هیجان‌انگیز و غرورآفرین است. آخرین اخبار حکایت از این دارد که نیزه ناخدا اهب بر پیكر این نهنگ سفید غول پیكر فرود آمده و حالا سرنشینان قایق "اراده "دارند این سمند "تقدیر "را تا توقف و حتی مرگ دنبال كنند


شفاآنلاین> سلامت> كنگره جهانی سكته مغزی امسال در شهر «مونترال» كانادا از٢٥ تا ٢٨ مهرماه برگزار شد. گزارش نبرد جهانی بشر با سكته مغزی بسیار هیجان‌انگیز و غرورآفرین است.

 آخرین اخبار حکایت از این دارد که نیزه ناخدا اهب بر پیكر این نهنگ سفید غول پیكر فرود آمده و حالا سرنشینان قایق "اراده "دارند این سمند "تقدیر "را تا توقف و حتی مرگ دنبال كنند. جالب آن‌كه شهسواران این قایق (پزشكان و محققینی كه در بخش‌های پیشرفته دنیا در حال تحقیق در مورد این بیماری‌اند) از كشورهای مختلف دنیا، منجمله كشور ما هستند؛ اما آن‌جا دیگر كسی نمی‌پرسد از كجا آمده‌ای و ملیت‌ات چیست؟ نمی‌پرسند چراكه تنها پیكار موجود پیكار انسان با طبیعت است.

اگر هركدام از ما هرلحظه دچارسكته مغزی شویم حتی اگر در راه دوری باشیم بلافاصله با استفاده از نت ترتیب انتقال ما به سریع‌ترین و بهترین مركز داده می‌شود چراكه همه اعتقاد دارند "زمان مغز است" بنابراین در تعریف بهترین و سریع‌ترین و دقت در این انتخاب هم ده‌ها مطالعه وجود دارد. در آمبولانسی كه در حال انتقال‌ماست «سی‌تی اسكن» وجود دارد، دستگاهی که هم قادر است مغز را نشان دهد و هم عروق مغز را.

با همین اطلاعات می‌توان درمان وریدی را شروع كرد و حتی تصمیم گرفت كه آیا بیمار نیازمند درمان مداخله‌ای و خارج كردن لخته از مغز هست یا نه و اگر هست در حین درمان بايد به كدام مركز برده شود. آهسته‌آهسته این امكان هم در حال فراهم شدن است كه سی‌تی ‌اسكن‌های داخل آمبولانس‌ها بتوانند میزان قابل نجات از نسج مغز را محاسبه كنند و تصمیم‌گیری در مورد امكان درمان مداخله‌ای و در آوردن لخته را تسهیل نمایند. همه این كارها در هنگام انتقال، با كمك پزشكانی در مركز و با انتقال تصاویر انجام می‌شود. چرا؟

چون "زمان مغز است "و نه تنها این بلكه حالا می‌توان و باید علاوه بر زمان بر سرعت، ماهیت و مسیر راه نهنگ هم نظرانداخت تا نیزه‌ای هرچه دانسته‌تر پرتاب شود. در حال حاضر تمام بحث‌ها حول همین موضوع است كه چه بیمارانی و با چه تكنیكی تحت درمان مداخله‌ای قرار بگیرند؟

نتایج درمان سكته مغزی در ساعات اول این رخداد كه در مقایسه درمان‌شدگان با درمان‌نشدگان (به هر دلیلی مثل تاخیر) در نود روز پس از حادثه مورد بررسي و تحقيق قرار  گرفته خیره‌كننده بوده ویكی از بهترین‌ها در تمام درمان‌های پزشكی است. باید سه یا چهار بیمار را تحت این درمان قرار دهید تا یك بیمار نجات پیدا كند و این  درحالی است كه این نسبت برای اِستنت‌گذاری در قلب سی به یك است!

نهنگ سفید سكته مغزی  وقتی می‌آید از كسی كارت شناسایی نمی‌خواهد. همه در خطرند .جامعه‌ای كه افرادش دارند دهه‌های میانی عمر را می‌گذرانند در خطر بيشتري است .در جامعه‌ای كه آهسته‌آهسته دارد پیر می‌شود درمان سكته مغزی در واقع مراقبت از هركدام از ماست و یكی از مهم‌ترین فاكتور‌های امنیت ملی است. انجام اين درمان در بخش هايي از دنيا و تعريف ان به عنوان يك درمان استاندارد تاثير شگرفي بر اخلاقيات كار پزشكي در كشور ما دارد.

البته كه مسائل مهمی در كشور جریان دارد كه ممكن است صحبت از سكته مغزی را در نظر برخی اذهان ساده‌اندیش بیهوده جلوه دهد،  اما سكته مغزی در حین بحران هم رعایت كسی را نمی‌كند. بعلاوه مغزی كه نشانه می‌رود شاید جایگاه تفكر و صندوق امانات مهم‌ترین داشته‌های كشور باشد.! 

درمان سكته مغزی یكی از ارزانترین درمان‌هاست و تنها به مشاركت ملی نیازمند است. حتی قیمّت آمبولانس دارای سی تی اسكن هم در مقایسه با ارقامی كه در فضای مجازی در بسیاری موارد می‌شنویم بسیار ناچیز است.

  قطعا ردیف اول نیزه‌داران متخصصین مغز واعصاب هستند كه باید وظیفه درمان سكته مغزی را نه فوق‌تخصص خود كه ذاتی‌ترین وظیفه‌شان به‌عنوان یك پزشك در نظر بگیرند و سپس در مورد سایر علاقمندی‌هایشان فكر كنند. اما آحاد دیگر جامعه هم در برابر این هیولای دریاها وظیفه دارند. آن‌ها باید هم همیاری كنند و هم اطلاع‌رسانی. برای هر دو این كارها سازمان جهانی سكته مغزی و انجمن ایرانی سكته مغزی راه‌كارهای روشنی برای تمام اقشار دارند.


روز جهانی سكته مغزی ( ٢٩ اكتبر -٧ ابان ) روزی است كه همه روی عرشه جمع می‌شوند تا بارِ دیگر پیكار خود با نهنگ سفید را تجدید پیمان كنند.  اشاره است به رمان نهنگ سفید (موبي ديك )اثر «هرمان ملویل» كه به زعم برخی بزرگترین رمان قرن نام گرفته و شكار نهنگ استعاره نبرد انسان با تقديراست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: